Аналіз контрольної роботи. Спостереження за зміною закінчень у різних відмінкових формах. (Вправи 182-186)

Тема. Аналіз контрольної роботи. Спостереження за зміною закінчень у різних відмінкових формах. (Вправи 182-186).

Мета. Закріпити вміння визначати відмінок прикметників у реченнях за питаннями, закінченням та відмінком іменника; удосконалювати навички вживання прикметників у реченні у тій формі, якої вимагають зв’язані з ними іменники.

Обладнання: мовний матеріал, загадки, кросворд, книга В. Нестайка “Казкові пригоди і таємниці”.

Хід уроку

I. Організація класу.

Вивчайте мову українську –

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну,

милу і чудову,

Як материнську пісню колискову.

II. Аналіз контрольної роботи (списування).

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 181).

– До якого типу належить цей текст? Доведіть.

– Назвіть прикметники і відмінки, у яких вони вжиті у цьому вірші.

– Прочитайте прикметники-антоніми.

2. Вправа “Збери речення” (завдання записане на дошці, екрані або індивідуальних картках).

– Складіть зі слів речення.

1)

живим, лелека, символом, України, є.

2) на, приносить, весну, він, крилах.

3) людських, біля, осель, лелека, гніздиться.

4) вважається, який, священним, щастя, людям, дарує, птахом.

– Чи можна з цих речень скласти текст? Обгрунтуйте свою думку.

– Позначте закінчення прикметників і визначте їх відмінки.

3. Повідомлення теми і завдань уроку.

– Сьогодні ми будемо визначати відмінки прикметників і спостерігати, як змінюються закінчення прикметників у різних відмінкових формах.

4. Каліграфічна хвилинка.

Зз Хх Рр зв ха ри річ к іца

Звірі – в хащах лісових,

Риби – в водах річкових,

Птиці поміж віток

Учать своїх діток.

– Про що ви дізналися із записаного?

– Чого ви повинні вчитись? Хто вас має навчати?

– Знайдіть у вірші прикметники. Позначте у них закінчення і назвіть відмінки.

– Доберіть до прикметників спільнокореневі слова. (Лісовий, ліс, лісочок, узлісся. Річковий, річка, річечка, річенька.)

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. В права-загадка (вправа 182).

– Прочитайте загадки з дібраними прикметниками і відгадайте їх. Назвіть відмінки вставлених прикметників та іменників, з якими вони зв’язані. Зробіть висновок.

– Зверніть увагу на закінчення прикметників та іменників, від яких вони залежать.

Фізкультхвилинка.

2. Творча робота в парах (вправа 183).

– Змініть закінчення називного відмінка однини на закінчення орудного відмінка.

– Запишіть утворені моделі.

 Аналіз контрольної роботи. Спостереження за зміною закінчень у різних відмінкових формах. (Вправи 182 186)

– Доберіть по два прикметники до кожної моделі. (Молодий, молода, молоде – молодим, молодою, молодим; виразний, виразна, виразне – виразним, виразною, виразним; могутній, могутня, могутнє – могутнім, могутньою, могутнім; порожній, порожня, порожнє – порожнім, порожньою, порожнім.)

3. Коментоване письмо (за вправою 184).

А) Словникова робота з використанням таблиці “Словничок”.

– Поставте запитання до слів телеграма, аеродром і визначте, яка це частина мови.

– Запишіть слова у відповідну колонку таблиці. (Іменник.)

– Яка орфограма є в іменниках телеграма, аеродром?

Б) Запис поданих прикметників у місцевому відмінку.

В) Добір антонімів до виділених слів. (Далекий – близький, волога – суха, гомінливе – спокійне, тихе.)

Г) Складання речень зі словосполученнями, записування одного речення.

4. Хвилинка спілкування (с. 96).

5. Самостійна робота (за вправою 185).

А) Виконання вправи за двома варіантами (по два речення).

Б) Обмін зошитами і взаємоперевірка роботи.

В) Добір синонімів до слова кривавий, які передають ознаку за кольором. (Кривавий, червоний, гарячий.)

V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

2. Загадкова вікторина.

– Відгадайте загадки.

– Лід на річках, сніг на полях, віхола гуляє. Коли це буває? (Взимку)

– Скатертина біла увесь світ накрила. (Сніг)

– Сам не біжить, а іншим стояти не дозволяє. (Мороз)

– У воді не тоне, у вогні не горить. (Лід)

– Взимку білим цвітом сад зацвів, неначе навесні. (Іній)

– Доберіть спільнокореневі прикметники до відгадок.

– Визначте рід і відмінок цих прикметників.

– Загадайте свої загадки про зиму.

3. Гра “Виправ помилку”.

Вчитель читає уривок з книги “Казкові пригоди і таємниці” В. Нестайка.

У (похмурий) (підземний) палаці перед каміном, де ледь жевріло темно-синє вогнище, сидів Начальник Канцелярії Нічних Кошмарів Пан Морок. На ньому був чорний оксамитовий плащ з каптуром, то закривав обличчя. Якби не плащ і не синє полум’я в каміні, ми б з вами пана Морока просто не бачили. Бо весь він був із темряви. Саме про це він і співав, перебираючи струни (чорна) гітари…

– Яка властивість прикметника допомогла вам у грі?

VI. Підсумок уроку.

1. Бесіда.

– Над чим ви працювали на уроці?

– Яка робота вам сподобалася найбільше?

2. Кросворд “Тлумачний”.

– Розгадайте кросворд і прочитайте слово у виділеному стовпці. (Ознака.)

 Аналіз контрольної роботи. Спостереження за зміною закінчень у різних відмінкових формах. (Вправи 182 186)

1. Який доброзичливо, приязно, чуйно ставиться до людей. (Добрий)

2. Непотрібний; без якою можна обійтись. (Зайвий)

3. Який буде згодом, настане пізніше. (Майбутній)

4. Який говорить правду; чесний, справедливий. (Правдивий)

5. Сліпучий, сяючий. (Яскравий)

6. Приємний на смак. (Смачний)

VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 97, вправа 186.




Аналіз контрольної роботи. Спостереження за зміною закінчень у різних відмінкових формах. (Вправи 182-186)