Мета: узагальнити знання учнів про лексичне значення слова; розвивати вміння визначати значення слова в контексті; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми починаємо подорож країною Слова. Повторимо, які значення можуть мати слова, а також будемо вчитися визначати значення слова в контексті.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота за таблицею Зупинка “Слова з прямим і переносним значенням”
1) Робота
- Насупилось небо, плаче хмаринка,
А поле сміється щасливо і дзвінко,
Бо сльози хмаринки несуть урожай.
Як сльози ці звуться? Ану, відгадай! (Дощ)
– Прочитайте слова, вжиті в переносному значенні.
– Назвіть виконавців цих дій.
– Хто може насупитися, плакати, сміятися?
– Чому ці дії, властиві людям, приписують неживим предметам?
2) Виконання вправи 84 (с. 42).
- Утворення сполучень слів з прямим і переносним значенням.
– Які слова роблять наше мовлення образним – з прямим чи переносним значенням?
– Доведіть свою думку.
- Складання
Зупинка “Слова, що мають кілька значень”
1) Робота над віршем.
– Прочитайте виразно вірш.
- Носить півник-співунець
На голівці гребінець.
Гребінцем тим, знає кожний,
Причесатися не можна.
А у мене, а у мене
Гребінець новий, зелений.
– Скільки значень має слово гребінець?
– Яке це слово? (Багатозначне)
2) Гра “Продовж ланцюжок виділених слів”.
Музичний ключ, …, …, …
Дерев’яна лінійка, …
Іде хлопець, …
Фізкультхвилинка Зупинка “Слова, які звучать і пишуться однаково”
Гра “Шукачі”
– Відшукайте у вірші слова-“близнюки”.
Я візьму легенький прут,
Пожену гусят на Прут.
Хоч купатиму не в милі,
Стануть чисті всі та милі.
– Назвіть слова, які пишуться однаково.
– Що спільного у значеннях цих слів?
– Чи можна назвати їх багатозначними? Чому?
– У чому полягає відмінність між багатозначними і цими словами?
Зупинка “Слова, близькі за значенням (синоніми)”
– Мова наша мелодійна, співуча, солов’їна. Є слова, що можуть мати багато значень, але є слова, близькі за значенням.
– Як називаються такі слова? (Синоніми)
Робота за вправою 85 (с. 42)
- Ознайомлення учнів з текстом. Добирання з дужок синонімів до виділених слів.
Зупинка “Слова, протилежні за значенням (антоніми)”
– Які слова називаються антонімами?
– До виділених слів вправ 84 (с. 42); 85 (с. 43) доберіть антоніми.
– Запишіть їх у зошити.
– До яких частин мови можуть належати антоніми?
Гра “Скажи без затримки”
Учні “ланцюжком” швидко називають відповідний антонім. Хто затримався, поступається відповіддю наступному учневі.
Білий – …, великий – …, верхній – …, голосно – …, весело – …, цікаво – …, сміятися – …, мороз – …, вітатися – …, чисто – …, радість – …
ПІДСУМОК УРОКУ
– Які значення можуть мати слова?
– Як ви розумієте поняття “переносне значення слова”? Наведіть приклади.
– Які слова є синонімами? Наведіть приклади.
– Які слова є антонімами? Наведіть приклади.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 86 (с. 43)
самому відмінку мають різні закінчення.)