Predmety


Багатозначні дієслова. Складання опису зовнішності людини

Урок 71

Тема. Багатозначні дієслова. Складання опису зовнішності людини

Мета: вчити ставити питання до дієслів; формувати вміння складати опис зовнішності людини, добираючи найбільш влучні слова для вираження своєї думки; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати увагу, кмітливість, чуйність.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 25)

– Які слова – назви дій ви підкреслили?

– Як ви поділили для переносу слова Андрійко та візьми?

2. Хвилинка чистопису

Чя дя ся обличчя

– Напишіть рядок буквосполучень і введіть їх у слова. (Узбіччя, дякувати, сміється)

– Зі словом обличчя складіть і запишіть речення. (У Марійки смагляве обличчя.)

III. Повідомлення теми й мети уроку

– Сьогодні ми продовжимо знайомитися зі словами – назвами дій, не тільки близькими й протилежними за значенням. Ми з’ясуємо, що є багатозначні слова – назви дій. Також будемо вчитися складати описи людей. І сьогодні опишемо Гриця, про якого ви читали в домашній вправі.

IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Складання опису зовнішності хлопчика (вправа 26)

– Користуючись матеріалом вправи 25 та малюнком на с. 15, усно складіть коротенький опис Гриця.

Яке у Гриця обличчя? Яке волосся? (У Гриця личко світле, чубчик золотавий.)

– Який на ньому одяг? (Він одягнений у зелену футболку із жовтими смужками, у жовті штанці.)

– У що хлопчик взутий? (Взутий у блакитно-білі черевики.)

– Кого тримає Гриць на руках? (На руках Гриць тримає біленьке кроленя.)

– Спираючись на питання у вправі 26, запишіть короткий опис хлопчика у зошит.

2. Колективна робота з підручником (вправа 28)

– Прочитайте речення і простежте, які різні дії означає слово іде.

– У кожному реченні слові іде замініть іншим, близьким за значенням. (Падає сніг. Пливе пароплав. Їде поїзд. Настає весна. Минає час. Відбувається концерт.)

– Запишіть утворені речення.

– Який висновок із цієї вправи ми зробимо? (Слово іде має не одне, а кілька значень, бо його вживають і замість пливе, і замість лине, і замість минає, і замість відбувається.

Значить, його можна назвати багатозначним.)

– Наведіть свої приклади багатозначних назв дій. (Читати книжку, читати сліди; пливе спортсмен, пливе хмарка; ударив кулаком, ударив грім, ударили барабани.)

3. Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вибірковий диктант

– Випишіть слова – назви дій з прочитаного мною тексту.

ЖАРТ

Іринка проснулась, вдяглася і взулась,

Вмилась, попоїла, під вишнею сіла.

Позіхнула ліниво, зітхнула тужливо,

Лягла коло хати під вишнею спати.

(С. Косенко)

– Прочитайте слова, які ви виписали. (Проснулась, вдяглася, взулась, вмилась, попоїла, сіла, позіхнула, зітхнула, лягла, спати)

– До яких із них у першому реченні можна дібрати слова, близькі чи протилежні за значенням? (Проснулась – прокинулась – заснула; вдяглася – вбралася – роздяглася; взулась – роззулась; вмилась – причепурилась; попоїла – поснідала; сіла – встала)

2. Колективна робота з підручником (вправа 27)

– Підготуйтеся і прочитайте вірш хором.

– Поставте питання до виділених слів. (Що робитимемо? – Будемо зростати, жити)

– Вивчіть вірш напам’ять. Підготуйтесь записати по пам’яті два останні рядки. (Будемо Вітчизні вірно служити.)

– Перевірте написане за підручником.

VI. Підсумок уроку

– Що вас найбільше зацікавило на уроці?

– Які бувають за значенням слова – назви дій? (Близькі, протилежні, багатозначні)

– Наведіть приклади.

VII. Домашнє завдання з інструктажем

Вправа 29.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...