Багатства вод світового океану

ІІ СЕМЕСТР

РОЗДІЛ І ІІ

Географічна оболонка та її складові

Тема 3. Гідросфера

Урок 48. Багатства вод світового океану

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про Світовий океан; дати уявлення про різноманітні багатства океанів; показати способи вивчення океанів; познайомити з роботою океанологів; з’ясувати, як розміщуються живі організми в товщі води; сприяти формуванню вмінь учнів оцінювати ресурси Світового океану; розвивати вміння учнів аргументувати свою розповідь, використовуючи додаткову

літературу; виховувати любов до багатств Світового океану, бережливе ставлення до живих організмів океанів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, атласи, додаткова література.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

1. Що це? (працюють два учні)

Біскайська…

Чорне…

Керченська…

Африка…

Індійський.. .

Дрейка…

Берінгове…

Червоне…

Бенгальська…

Антарктида…

2. “Третій

зайвий” (працюють троє учнів)

1) Гольфстрім, Лабрадорська, Австралія.

2) Азовське, Середземне, Урал.

3) Бенгальська, Біскайська, Магелланова.

4) Атлантичний, Індійський, Кольський.

5) Чорне, Африка, Євразія.

6) Берінгова, Гавайські, Гренландія.

3. Перевірка географічної номенклатури за темою “Світовий океан”

4. Тест

1) Основна причина океанічних течій:

А) географічне положення океану;

Б) нагрівання води Сонцем;

В) підземні водні джерела;

Г) постійні вітри;

Д) усі перераховані причини.

2) Головна причина морських припливів:

А) океанічні течії;

Б) притягання води Місяцем і Сонцем;

В) перепад температур морської води;

Г) вітри.

3) Причина утворення цунамі?

А) землетруси;

Б) різниця температур морської води;

В) вітри;

Г) океанічні течії.

4) Материк, який омивається чотирма океанами:

А) Євразія; б) Африка; в) Австралія; г) Північна Америка.

5) Море з найбільшою солоністю води:

А) Чорне; б) Середземне; в) Каспійське; г) Червоне.

6) Температура з глибиною:

А) підвищується; б) знижується.

7) Значення океану для Землі:

А) вирівнює коливання температур;

Б) забезпечує водяною парою атмосферу;

В) живить опадами сушу;

Г) усі названі фактори.

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, який багатий світ океанів. Дослідження показують, що сумарна кількість живої речовини в океані в 750 разів менша, ніж на суходолі. Сьогодні роль океану як годувальника надзвичайно скромна. Кількість морепродуктів, що виловлюється в середньому за рік, становить лише 1 % від загального об’єму продуктів харчування, що виробляються на планеті. Океан має значні мінеральні ресурси, але видобуток їх є дуже важким. В океані є компонент, який академік О. Ферсман назвав “найбільш важливим мінералом на Землі, без якого немає життя”. Це сама вода. Швейцарський океанолог Жак Пікар писав: “…океан – це безодня проблем, таємниць, незрозумілих речей, безглуздих питань і захоплюючих загадок”. На уроці ми і поговоримо про багатства океану.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Уже перші виходи людей в моря й океани супроводжувалися вимірами глибин.

Бесіда

– Які способи вимірювання глибин ви знаєте?

– Чи можна за допомогою ехолота дізнатись, які багатства є в океані?

Щоб дізнатись, чим багатий океан, учені досліджують його за допомогою:

– експедиційних суден (вивчають рельєф, магнітне поле);

– дрейфуючих станцій (вивчають температуру, солоність, течії);

– підводних апаратів: акваланг, батискаф, підводні човни з відеооснащенням);

– сейсмічних методів (склад гірських порід);

– штучних супутників Землі;

– космічних кораблів (хвилі, кригу, косяки риб).

Питання. Які з цих методів дослідження дають можливість вивчати багатства океану?

Робота зі схемою

 Багатства вод світового океану

Виступ учнів (випереджальне домашнє завдання)

1. Енергетичні ресурси.

2. Мінеральні ресурси.

3. Біологічні ресурси: рослинні.

4. Біологічні ресурси: тваринні.

5. Цікавинки про рослин і тварин океану.

V. Закріплення нових знань, умінь, навичок Чомучки

1. Чому Світовий океан називають колискою сучасної цивілізації?

2. Чому живі організми проживають на різних глибинах?

3. Чому через Тихий океан прокладено найважливіші торгові морські шляхи?

4. Чому води Світового океану називають “рідкою рудою”?

5. Чому більшість рослин і тварин проживають до глибини 100 м?

6. Чому не доцільно будувати ПЕС на Чорному морі?

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

– Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

– Підготуватися до гри “Перестрілка” (підготувати по два запитання про кожен вид природних ресурсів Світового океану).




Багатства вод світового океану