ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ
§ 37 Букви е, о після ж, ч, ш
Запам’ятаймо!
339 Перепишіть прислів’я та приказки, вставляючи пропущені слова з довідки. Поясніть написання цих слів.
Де багато… , там нема… .
Не вчи… їсти хліба… .
Хату жінка за три кути держить, а… за… .
… душу і милом не відмиєш.
Краще тепер, ніж у… .
Довідка: печ..ного, пташ..к, уч..ного, комаш..к, ч..ловік, ч..твертий, ч..рну, ч..твер.
340 Спишіть акровірш. Підкресліть слово з орфограмою “Букви
Жовтіють на дубовім вітті,
Осінній час – трусить пора.
Летять вони додолу миттю,
У торбу їх лісник збира.
Ділянку знайде залюбки,
І там з них виростуть дубки.
М. Романченко
341 Спишіть вірш, вставляючи потрібні букви.
Жуки дзижчать в садочку літом,
По стежці жабка – плиг та плиг!
Ж..ржини квітнуть ж..втим цвітом,
Кружляють бдж..ли біля них.
Н. Забіла
342 Прочитайте вірш, виразно вимовляючи звук [ч]. Прокоментуйте на прикладах із скоромовки орфограму “Букви е, о після ж, ч, ш”.
Чорно, чорно уночі, Чорна тінь усе накрила.
Чорні очі
Чорні очі, чорні крила, Чорно, чорно уночі.
Г. Чубач
343 1. Розгадайте ребус-прислів’я. Запишіть відгадку.
2. Складіть і запишіть твір-мініатюру, використовуючи слова: вечоріє, женці, повечеряти, учорашній, черствий, шершаві.
344 Спишіть лічилку. До виділених слів доберіть спільнокореневі, у яких відбувається чергування о – е та е – і.
Раз, два, три, чотири, Коза бігає, кричить,
Козі дзвоника вчепили, Просить дзвоник відчепить.
Усміхнімось!
– Мамо, а наша вчителька зовсім не знає тварин.
– Звідки ти це взяв?
– Я намалював коня, а вчителька питає, що це таке.
345 1. Прочитайте й розподіліть подані слова у відповідні колонки.
Заповніть у зошиті таблицю за зразком.
Написання | |
Е після ж, ч, ш | О після ж, ч, ш |
Ш..лом, бдж..ла, ч..тири, ч..твертий, ш..рш..нь, оженитися, ч..рнота, ж..рдина, ж..ржина, ш..стий, дж..рело, шестиденка.
2. Уведіть виділені слова в складне речення й запишіть його. Підкресліть головні члени речення.
346 1. Прочитайте вірш. Випишіть слова із буквами ж, ч, ш. Підкресліть
Ті, у яких є орфограма “Букви е, о, після ж, ч, ш”.
Дощик стрекоче щоночі,
Небо додолу схилилось.
Сонце заплющило очі,
Мабуть, за літо стомилось.
Листя – пожовклі серветки.
П’янко всміхаються айстри.
Править червоним чернетки
Жовтень, розгублений майстер.
Л. Лілова
2. Перелічіть у вірші образи осені. Запишіть свої думки й почуття про осінь.
347 1. Виразно прочитайте вірш. Якими звуками створено настрій вірша?
Який це настрій?
Червоне сонце в Чорне море сіло.
Напнула ніч легку чадру на Крим.
Над Києвом вже теж повечоріло…
В думках сьогодні я побуду з ним.
Г. Литовченко
2. Запишіть вірш. Підкресліть слова, у яких є орфограма “Букви е, о після ж, ч, ш”.