Частини мови; основні способи їх розпізнавання

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Урок № 4

Тема: Частини мови; основні способи їх розпізнавання

Мета: повторити та узагальнити вивчене про частини мови, формувати вміння розпізнавати в реченнях вивчені частини мови, розрізняти самостійні та службові частини мови; формувати вміння бачити, відчувати й цінувати красу природи; розвивати увагу та спостережливість, культуру усного й писемного мовлення.

Тип уроку: комбінований урок (повторення вивченого; систематизація та узагальнення вивченого).

Обладнання:

підручник.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІ. Аналіз матеріалу з метою повторення і систематизації знань

Робота з підручником.

Опрацювання таблиці “Відомості про частини мови” (с. 18).

Робота біля дошки.

Записати речення. З’ясувати, до яких частин мови належать ужиті в реченнях слова. Які частини мови є самостійними, які службовими? У чому полягає відмінність між самостійними та службовими частинами мови?

1. Ходять хмари в небі синім. Місяць вересень прийшов.

Сповнивсь вереском пташиним тихий затишок дібров. (Н. Забіла.) Знов прийшла на землю осінь, розпустила сиві коси. А у неї в сивих косах позаплутувались оси. (Є. Гуцало.)

2. Щедрий місяць вересень у віночку з вересу. Все добро, що в нього є, він щедро людям роздає. (Н. Забіла.) Йде панна Осінь золотава з маленьким келихом вогню. (І. Драч.) Журавлі курличуть: “Летимо у вирій!” Пропливає осінь на хмарині сірій. (Б. Чалий.)

ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнених правил.

Робота з підручником. Письмове виконання вправи 37.

Попереджувальний диктант.

Визначити частини мови, вказати серед них самостійні та службові. У двох останніх реченнях підкреслити члени речення.

Як вересніє, то дощик сіє. Земля смутніє, коли листя жовтіє. Осінь усьому рахунок веде. У листопаді зима з осінню бореться.

Народна творчість.

З’ясувати, якими частинами мови є подані слова. Визначити частини мови самостійні та службові П’ять-шість слів (за власним вибором) увести до самостійно складених речень.

Дерево, вбрання, одягатися, золотий, усміхатися, сонце, не гріти, захмаритися, небо, між, хмара, сумно, воно, світити, але.

Робота з підручником. Виконання вправи 38 (ІІ).

Диктант із коментуванням. У кожному з речень визначити самостійні та службові частини мови.

Я прощаюся з літом. І воно мені каже: “Прощай!” І хитає над шляхом порожні гнізда грачині. (Л. Костенко.) Ще недавно в небі синім пролітали журавлі. А сьогодні безгомінно ходить осінь по землі. (О. Бродський.) Прийшла осінь люба, мила дітям на потіху, груші всі позолотила у годину тиху. (Марійка Підгірянка.) Дощем дрібним в кущах ридала осінь… (В. Сосюра.)

ІV. Підбиття підсумків уроку.

Навчальний диктант. У перших двох реченнях визначити частини мови.

Сьогодні в лісі справжній жовтневий листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні барви. На листі з’являються брудні плями. Деякі листки скручуються в трубочку. Коли розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка.

Як же поріділи дерева! Наче хтось брів по коліна в опалому листі, наче хтось прийшов і розчинив у лісі тисячу синіх віконець. На тихих галявинах тільки шипшина сміється червоними губами та глід чваниться разками коралів. (За О. Донченком; 70 сл.)

V. Домашнє завдання.

§ 5, вправа 40 (ІІ).




Частини мови; основні способи їх розпізнавання