ЧЕРГУВАННЯ ГОЛОСНИХ У КОРЕНЯХ ІМЕННИКІВ ЖІНОЧОГО ТА ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ОДНИНІ

Урок 33. ЧЕРГУВАННЯ ГОЛОСНИХ У КОРЕНЯХ ІМЕННИКІВ ЖІНОЧОГО ТА ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ОДНИНІ

Мета: ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків у коренях в окремих іменниках жіночого і чоловічого роду; розвивати фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Стій, друже, зупинись,

Ти у класі не крутись,

Дзвоник кличе всіх за парти Знання міцні здобувати!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 115(3), с.59)

– Прочитайте записані пари слів.

Які зміни кінцевого приголосного відбулися в цих словах?

2. Пояснювальний диктант

Ой, у лузі червона калина похилилася. По дорозі в білий світ вируша поважний кіт. Зайчик сонячний іскриться на лататті у ріці, на піску і на травичці, і у тебе на лиці.

– Підкресліть іменники, що стоять у місцевому відмінку.

– У яких із них відбулося чергування?

– Чому в інших іменниках у місцевому відмінку чергування не відбулося?

– У яких іменниках відбувається чергування приголосних?

3.

Каліграфічна хвилинка

– Доповніть прислів’я. Запишіть його каліграфічно.

Осінь багата снопами, а зима… (пирогами).

– Виконайте звуко-буквений аналіз слова осінь.

– Поставте слово осінь у родовий відмінок однини.

– Що ви помітили?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з чергуванням голосних звуків у коренях іменників жіночого і чоловічого роду.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Самостійне дослідження. Вправа 116 (с. 59-60)

– Визначте тип прочитаного тексту.

– Випишіть виділені іменники в таблицю за зразком.

– За власними спостереженнями сформулюйте правило про чергування голосних звуків у коренях іменників жіночого і чоловічого роду.

– Звірте свої висновки із правилом на с. 60.

2. Первинне закріплення. Вправа 117 (с. 60)

Списування тексту з граматичним завданням

– У яких словах відбулося чергування звуків?

– У яких словах може відбутися чергування голосних звуків?

– Доведіть свою думку.

3. Хвилинка-цікавинка

Коли “І” кінчає слово,

“Е” чи “О” завжди готові

“І” в основі замінити

І за нього послужити.

Порівняй: в печі, до печі,

Слово сказане до речі,

Солі, осені і кості,

Від хоробрості і злості…

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Творча робота. Вправа 118 (с. 60-61)

– Спишіть вірш, розкриваючи дужки.

– Звуковий аналіз слів.

– Знайдіть у тексті іменники-антоніми.

– Побудуйте їх звукові моделі.

– Побудова міркування за четвертим завданням вправи.

2. Вибіркове списування. Вправа 119 (с. 67)

– Доповніть прислів’я словами з довідки.

– Самостійне виконання другого завдання.

Перевірка виконаної роботи.

– Побудова міркування за третім завданням вправи.

3. Робота над загадками

– Відгадайте загадки.

– Запишіть слова-відгадки у початковій формі та в родовому відмінку однини.

Має вуса, пишний хвіст

І негарну звичку:

Спершу добре він поїсть,

Після вмиє личко. (Кіт)

– Листячко зелене їсть.

А пташки її куштують.

І город, і сад рятують. (Гусінь)

– Яке чергування відбулося в цих словах?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що нового дізналися на уроці?

– Коли відбувається чергування голосних звуків в іменниках чоловічого і жіночого роду?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 120, с. 61.




ЧЕРГУВАННЯ ГОЛОСНИХ У КОРЕНЯХ ІМЕННИКІВ ЖІНОЧОГО ТА ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ОДНИНІ