Тема: Чергування приголосних [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] і [з’],[ц’], [с’]
Мета: ознайомити учнів із чергуванням приголосних звуків у коренях спільнокореневих слів; виробляти вміння змінювати приголосні звуки під час змінювання слів, правильно вживати і вимовляти слова; розвивати зв’язне мовлення; виховувати пізнавальний інтерес.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 57, впр. 121)
2. Каліграфічна хвилинка
З з З з Зе за зн рз вз
Завдання загадка зозуля
Згода дім будує, а незгода руйнує.
– Підкресліть слова з буквами, що позначають м’які приголосні звуки; запишіть звукову модель слова руйнує.
3. Словникова робота
Гра “Знайди склад”
Ве…сень ву…ця ка…дар
Вересень, вулиця, календар
4. Гра “Зміни”
– Поставте слова, що подані в дужках, у потрібну форму. Підкресліть букви, що чергуються.
Дерев’яний
Сильний (болі) –
Гострий (роги) –
Гарна (речі) –
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що в українській мові під час утворення і змінювання слів може відбуватися чергування приголосних звуків, тобто заміна одних звуків іншими.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над текстом (с. 58, впр. 123)
– Прочитайте текст. Про що ви дізналися з цього тексту?
Робота в парах. Переказ тексту
– Спишіть підкреслені слова. Змініть їх так, щоб у них відбулося чергування голосних звуків у корені.
– Випишіть із тексту виділені слова. Позначте в них корінь. Підкресліть букви, які позначають кінцеві приголосні кореня. Запишіть приголосні звуки, які чергуються в корені слів: ріка – річка – ріці, берег – бережком – на березі.
Запам’ятайте! У корені слів чергуються приголосні звуки: [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] і [з’], [ц’] [с’]. Наприклад: нога – ніжка – (на) нозі, рука – ручка – (на) руці, вухо – вушко – ( у ) вусі. Чергування не змінює значення слів, їх загальний зміст зберігається. Чергуватися звуки можуть лише у коренях. |
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Вправляння у змінюванні слів (с. 58, впр. 124)
– Прочитайте. Спишіть слова, змініть їх або доберіть спільнокореневі так, щоб відбулося чергування приголосних. Підкресліть букви, які позначають приголосні звуки, що чергуються. Позначте корені в словах.
Друг ¾ дружок, друзі; папуга ¾ папужка, папузі; пиріг ¾ пиріжок, у пирозі; тривога ¾ тривожний, тривозі; черемха ¾ чере? мсі, черемшина; перемога переможний, перемозі.
Словникова робота
Пиріг – печений виріб із тіста з начинкою.
Тривога – неспокій, збентеження, викликані якимось побоюванням, страхом перед чимось.
Черемха – кущ або дерево з білими, запашними квітками, зібраними в китиці.
– Складіть речення зі словосполученнями.
Радіти з перемоги, вірний друг, правильна відповідь, на книжковій полиці, приїхати до берега.
2. Розвиток мовлення. Робота за малюнком. Творче списування (с. 59, впр. 125)
– Прочитайте текст, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені букви.
– Розгляньте малюнок. Що на ньому зображено? Опишіть дощ словами вірша.
– Спишіть текст, розкриваючи дужки та вставляючи замість крапок букви е чи и.
– Підкресліть слова, у яких відбувається чергування приголосних звуків у корені слів.
3. Робота в парах
– Змініть слова так, щоб у корені відбулося чергування приголосних звуків.
Дорога, щука, берег, рука, книга, муха, кожух, подяка, нога, горіх, поріг, урок.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вивчали на уроці?
– Що для вас було новим?
– Для чого необхідно вивчати чергування голосних приголосних у корені слів?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 59, впр. 126. Змініть подані слова так, щоб у них відбулося чергування голосних або приголосних у корені. Складіть речення з цими словами. Позначте корінь.
Осінь ¾ осені, село ¾ сіл, дорога ¾ доріжка, дорозі, книга ¾ книжка, книзі, муха ¾ мушка, мусі, кожух ¾ кожушок, кожусі, плуг ¾ плужок, плузі.