ЧИМ ОСОБЛИВІ ГРИБИ

Мета: сформувати в учнів уявлення про гриби як особливе царство живої природи; збагачувати знання і словниковий запас школярів; виховувати допитливість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

– Назвіть відмінності між свійськими і дикими тваринами.

– Для чого люди розводять свійських тварин?

– Розкажіть про свійську тварину, яка вам подобається.

– За допомогою мультфільму, створеного за казкою Р. Кіплінга “Кішка, яка гуляла сама по собі”, розкажіть,

як відбувався процес одомашнення диких тварин первісною людиною.

– Як ви вважаєте: яких ще диких тварин потрібно приручити сучасній людині? Поясніть свою думку.

2. Тестування “Тварини” (додаток)

1. Усі тварини розподіляються на:

А) комах, мурашок, метеликів;

Б) комах, птахів, звірів, риб, плазунів; (+)

В) звірів, ящірок, лисиць.

2. Основними ознаками птахів є:

А) пір’я, забарвлення;

Б) вміння літати;

В) пір’я, дзьоб, крила. (+)

3. Основними ознаками звірів є:

А)

шерсть, народження і вигодовування малят молоком; (+)

Б) полювання на інших звірів;

В) чотири лапи.

4. Тварини розподіляються на групи:

А) дикі і свійські; (+)

Б) свої і чужі;

В) свійські і приручені.

3. Робота над загадкою

– Стоїть хлопчик під пеньком,

Накрив голову брильком. (Гриб)

– До якої природи ми віднесемо гриби? Доведіть. (Гриби належать до живої природи: вони ростуть, розмножуються, живляться, дихають і помирають.)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про будову та різноманітність грибів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 122-123)

– Пригадайте! Чи доводилося вам збирати гриби? Як ви вважаєте, з яких частин вони складаються?

– Царство грибів дуже різноманітне. Ученим відомо близько 100 тисяч видів цих організмів.

– Гриби мають усі ознаки організмів. Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають. Однак гриби – особливі організми, бо відрізняються і від рослин, і від тварин.

– Роздивіться фотографії на с. 122 й розкажіть, чи доводилося вам бачити такі форми грибів?

– Є не тільки шапинкові гриби. Так, на продуктах харчування, на стінах у сирому приміщенні трапляється пліснява. Це теж гриби. З грибів плісняви виготовляють ліки. Для того щоб випекти хліб, виготовити квас, потрібні мікроскопічні гриби дріжджі.

Серед грибів є й такі, що спричиняють тяжкі хвороби в рослин, тварин і людей.

– Яку будову мають шапинкові гриби?

– Поміркуйте! Які ознаки грибів указують на їх належність до живої природи?

– Розгляньте малюнки на с. 123. Що на них зображено?

– Відгадайте загадку.

– У лісочку біля пня

В капелюшках вся рідня.

Висновки

– Грибам властиві всі ознаки організмів.

– Шапинкові гриби складаються з плодового тіла й грибниці.

– Гриби дуже потрібні лісу.

– До грибів належать цвіль і дріжджі.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

– Учені об’єднали всі рослини в одну велику групу – царство Рослини, а тварин – у царство Тварини. Куди ж віднести гриби? На рослини і тварин гриби зовсім не схожі. З’ясувалося, що в тілі грибів є речовини, яких немає в рослин, однак вони є в тілі тварин. Хоча цього і замало, щоб гриби вважати тваринами, однак достатньо, щоб не відносити до рослин. Тому вчені виділили гриби в окреме царство.

2. Вікторина

– Як називається частина гриба, яка знаходиться на поверхні грунту? (Плодове тіло)

– Як називається частина гриба, яка знаходиться в грунті? (Грибниця)

– А плодове тіло у шапинкового гриба що має? (Шапинку і ніжку)

– Як називається гриб, який має трубочки на шапинці? (Трубчастий)

– Як називається гриб, який має пластинки на шапинці? (Пластинчатий)

3. Тестування

1. Чи можна сказати, що гриби – це рослини?

А) Так;

Б) ні.

2. Чим розрізняються дерева і гриби?

А) Вони не відрізняються;

Б) будовою: у гриба є капелюшок, а у дерева – гілки з листям;

В) гриби і дерева – це різна група живих істот;

Г) дерева – їстівні, а гриби можуть бути неїстівними.

3. Розгляньте схему будови гриба та позначте правильне твердження.

А) Гриб складається з кореня, стовбура і капелюшка;

Б) гриб складається з капелюшка, ніжки і грибниці;

В) гриб складається з капелюшка і ніжки.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 123.

– Які ознаки живої природи мають гриби?

– З яких частин складається шапинковий гриб?

– Як гриби пов’язані з деревами?

– Яке значення мають гриби для лісу? для людей?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 122-123.




ЧИМ ОСОБЛИВІ ГРИБИ