Predmety


ЧИМ СХОЖІ ВСІ РІЧКИ?

Зустріч 44. ЧИМ СХОЖІ ВСІ РІЧКИ?

Мета: уточнити та розширити знання учнів про річки, їх будову; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення учнів; виховувати бережливе ставлення до багатств рідного краю.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 135)

2. Гра “Відповідності”

Озеро частина океану, яка заглибилась у суходіл.

Море великі простори води, що вкривають земну поверхню.

Океан водойма, яка виникла у природних западинах на поверхні землі.

3. Фронтальна робота

– Продовжіть речення.

Озерами називають водойми, які…

– Чим озеро відрізняється від ставка?

– Вода у морях гірко-солона, в озерах вода також буває гірко-солоною. Чим же озера відрізняються від морів?

– Для людини річка мала і має велике значення. Чому ще в далеку давнину люди намагалися поселитися поблизу річки? (Річка постачала питну воду, рибу, люди підстерігали дичину біля водопою.)

– Пізніше річки слугували транспортними й торговельними шляхами. У наш час ріки дають людям електроенергію.

Про кожну річку можна розповісти багато цікавого, дивовижного. Разом із тим, усі річки мають багато спільного.

Спробуємо виділити те спільне, що можна виявити в кожної річки. (Усі ріки течуть; усі ріки кудись впадають.)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

Малюнок-схема річки – на дошці.

– Кожна річка має витік. Витік – це місце, де починається річка. Витоком може бути джерело, озеро, болото, льодовик у горах. Ріка тече по поглибленню, яке називається руслом. Біля річки є два береги – правий і лівий.

Якщо стати по напряму течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, які впадають у головну річку. Чим більшою є річка, тим більше у неї притоків. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом.

2. Робота за підручником (с. 136-137)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь козака Подорожника.

– Яку відповідь ви дасте на його запитання?

– Чому річки називають водними “артеріями” Землі?

– Що називається річкою?

– Яку будову вона має?

– Що таке витік?

– Що таке гирло?

– Що називають річковою долиною?

– Що таке річище?

– Яка частина річкової долини має назву заплава?

– Що називається річковою системою?

– Що називається басейном річки?

Робота в парах

– Учитель пропонує учням розглянути схему будови річки нас. 137 та розповісти, чим схожі всі річки.

– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про природу України”.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

– Виконайте схематичний малюнок річки. Підпишіть назви її частин.

2. Гра “Закінчи речення”

– Річки несуть свої води у…

– Місце, де починається річка, називається…

– Місце, де річка впадає у море, озеро або іншу річку, називається…

– Руслом називається…

– Гирло це-…

– Кожна річка має…

– Річки впадають…

– Менші річки, що впадають у велику річку, називаються…

3. Гра “Знайди “зайве”

Світязь, Дністер, Ялпуг.

Річка, притока, озеро, гирло.

Річка, ставок, болото, море, озеро.

4. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Чого навчив вас сьогоднішній урок?

– Назвіть річки України.

– Яка річка найбільша?

– Де бере початок Дніпро?

– Назвіть притоки Дніпра. (Прип’ять, Псел, Ворскла, Десна)

– Де бере початок Дністер?

– Де протікає Сіверський Донець?

– Куди впадає Південний Буг?

– Де протікає Дунай на території України?

– Розкажіть про будову річки.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 136-137.

Знайти прислів’я і приказки про річки, дібрати пісні, у назвах яких згадуються річки, скласти вірші про річку.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...