Predmety


ЧОМУ ПРИРОДНУ ЗОНУ НАЗВАЛИ ЛІСОСТЕПОВОЮ?

Зустріч 53. ЧОМУ ПРИРОДНУ ЗОНУ НАЗВАЛИ ЛІСОСТЕПОВОЮ?

Мета: продовжити формувати в учнів поняття про природні вони України; дати уявлення про лісостеп; вдосконалювати навички роботи з географічною картою; розвивати спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 156)

2. Природнича розминка “Чи вірите ви?”

– Чи вірите ви в те, що на Поліссі вирощують соняшники, помідори, кавуни?

– Чи вірите ви в те, що на Поліссі вирощують картоплю, льон, жито, буряки?

– Чи вірите ви в те, що на Поліссі виготовляють безліч речей з деревини?

– Чи вірите ви в те, що у зоні мішаних лісів різноманітний тваринний світ?

– Чи вірите ви в те, що у мішаних лісах мало грибів?

– Чи вірите ви в те, що річки та озера мішаних лісів не багаті на рибу?

– Чи вірите ви в те, що у зоні мішаних лісів створено Поліський заповідник?

3. Тестування

1. Де знаходиться зона мішаних лісів?

А) На сході України;

Б) на півночі України;

В) на півдні України.

2. Зону мішаних лісів ще називають:

А) українське Полісся;

Б) українське Поділля;

В) українські степи.

3. На Поліссі найпоширеніші:

А) хвойні ліси;

Б) листяні ліси;

В) мішані ліси.

4. Який заповідник створено в зоні мішаних лісів?

А) Канівський;

Б) Розточчя;

В) Поліський.

5. Які рослини є типовими для зони мішаних лісів?

А) Горобина, крушина, ожина, ліщина;

Б) копитняк, барвінок, брусниця, чорниця;

В) ковила, типчак, тонконіг, шавлія.

6. У зоні мішаних лісів мешкають:

А) зубри, олені, бобри, козулі, сайгаки, черепахи, антилопи;

Б) борсуки, лисиці, бізони, вовки, зебри, олені;

В) їжаки, борсуки, зубри, ондатри, зайці, лисиці, дикі свині, бобри.

4. Розгадування анаграми

СОЛІТЕПС

(Лісостеп)

– Ця природна зона розташована на південь від зони мішаних лісів.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з картою

– Розгляньте карту природних зон України.

– Покажіть на карті всі природні зони України.

– Які природні зони знаходяться південніше зони мішаних лісів?

– Якими кольорами їх позначено?

– Де на території України знаходиться лісостепова зона?

– Ця природна зона охоплює центральні області України. Знайдіть їх на карті, перерахуйте назви областей.

– Зіставте фізичну карту і карту природних зон України. Які форми земної поверхні є в лісостеповій зоні?

– Які водойми знаходяться на їх території?

2. Розповідь учителя

Розташування природної зони

– На південь від зони мішаних лісів з’являється більше безлісних ділянок – ділянок степу. Перехідною зоною між зонами мішаних лісів і степу є лісостеп. На цій території чергуються ділянки лісу і степу, тому вона називається лісостеповою зоною. Лісостепова зона займає понад 200 тис. км2. У її межах розташовані Львівська, Тернопільська, Хмельницька, Вінницька, Харківська, Полтавська, Черкаська області.

Форми поверхні природної зони

– У лісостеповій зоні поширені височинні та низовинні форми рельєфу, яри та балки. Правобережна частина лісостепу лежить на височинах – Подільській і Придніпровській, а лівобережна – на Придніпровській низовині. Територію перетинають ріки: Буг, Дністер, Дніпро. У зоні лісостепу переважають чорноземи та сірі лісові грунти.

Корисні копалини

– Лісостепова зона багата на корисні копалини: кам’яне вугілля, буре вугілля, нафту і горючі гази.

Погода в природній зоні в різні пори року

– У лісостеповій зоні тепле літо і прохолодна зима. Опадів випадає менше, ніж у зоні мішаних лісів, але більше, ніж у степах.

Рослинний і тваринний світ

– Особливістю рослинності цієї зони є чергування великих степових територій з ділянками широколистих лісів: букових, грабових, дубових, соснових. Типовими представниками степової флори є багате різнотрав’я: ковила, шавлія, конюшина.

У лісостепу мешкають лісові і степові види тварин: дикий кабан, борсук, козуля, лисиця, вовк, куниця, заєць-русак, білка, тхір, ховрах, хом’як, полівка, вуж. Багато птахів – дятли, сови, жайворонки, лелеки, куріпки, перепілки, дрозди.

Заповідні зони лісостепової зони

– У зоні лісостепу створено такі заповідники: Канівський, Медобори, Розточчя.

Канівський природний заповідник – один з найдавніших в Україні (1923 р.), де поєднуються історія природи та історія народу. Він охоплює яри й пагорби на правому березі Дніпра та дніпровські острови. Земля там пов’язана з археологічними пам’ятками ще з часів палеоліту. Важливими об’єктами заповідника є геологічні утворення, грабовий ліс та Чернеча гора, що здіймається на 100 м над Дніпром і відома як Тарасова гора. Там було перепоховано генія українського народу Тараса Шевченка. “Михайлівська цілина” – філія (відділення) Українського степового заповідника. Там оберігається єдина в Україні ділянка лучного степу в межах лісостепової зони. Численні рослини (види астрагалу, пальчатокорінника, півників, ковили, рябчика, еону) занесено до Червоної книги України.

Господарська діяльність людини в зоні степу

– Лісостеп – регіон інтенсивного сільськогосподарського виробництва і розвинутої промисловості.

3. Робота за підручником (с. 157-159)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь козака Подорожника і виконайте завдання, яке він пропонує.

– Де розміщується лісостеп?

– Які форми земної поверхні там переважають?

– Які грунти на лісових ділянках? А на степових ділянках?

– Які річки перетинають лісостепову зону?

Робота в парах

Учитель пропонує учням розглянути фізичну карту України, знайти і показати, які височини, низовини та річки з їх притоками розташовані в межах зони лісостепу.

– Розкажіть про погодні умови в лісостеповій зоні.

– Яке літо?

– Яка зима?

– Що ви дізналися про рослинний світ на Правобережжі та на Лівобережжі?

– Які найпоширеніші дерева тут ростуть?

– Що називають дібровами?

– Які дерева ростуть у першому ярусі?

– Які кущі утворюють чагарниковий ярус?

– З яких рослин складається трав’янистий покрив?

– Що таке луки?

– Назвіть їх характерні риси.

– Які злаки ростуть на луках?

– Які рослини лісостепової зони потребують охорони?

– Назвіть представників тваринного світу.

– Які види тварин найчисельніші у лісостепу?

– Які тварини потребують охорони?

– Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

– Поясніть вислови із народної мудрості.

– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про природу України”.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра “Незакінчене речення”

У південній частині зони мішаних лісів значно тепліше і сухіше, ніж у північній, умови для росту дерев стають усе менш сприятливими, поряд із лісами значні площі займають поля і луки, поступово зона лісів переходить у… (лісостепову зону).

Зона лісостепу називається так тому, що… (поряд із лісами значні площі займають поля і луки).

У зоні лісостепу ростуть такі рослини, як… (ковила, типчак, стоколос, полин тощо).

У зоні мешкають лисиця, черепаха, заєць; але там не зустрінеш… (зубра).

2. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні особливості лісостепової зони України.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Де знаходиться лісостепова зона? Покажіть на карті.

– Яку форму має земна поверхня лісостепу? Яким кольорам вона відповідає?

– Яка характерна риса цієї зони? (Чергуються ділянки лісу і степу.)

– Які грунти переважають у лісостеповій зоні? (Чорноземи)

– Які рослини зростають у лісостеповій зоні?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 157-159.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...