ЧОМУ ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ ЗАЛЕЖАТЬ ВІД ЇХНЬОЇ БУДОВИ?

Зустріч 64. ЧОМУ ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ ЗАЛЕЖАТЬ ВІД ЇХНЬОЇ БУДОВИ?

Мета: розповісти учням про розташування молекул у речовинах в різних станах; вчити досліджувати і характеризувати властивості твердих тіл, рідин і газів; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень і простих дослідів; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, мовлення, пізнавальну активність; виховувати спостережливість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ

1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 183)

2. Природнича розминка “Чи вірите ви?”

Чи вірите ви в те, що?..

– Тіла складаються з речовин.

– Атомів різних речовин небагато, але їх з’єднань – молекул – багато тисяч.

– Атоми складаються з молекул.

– Молекули складаються з атомів.

– Кожне нове з’єднання атомів створює нову речовину.

– Слово атом з’явилося багато віків назад у Стародавній Греції.

– Молекула означає неділимий.

3. Гра “Розподіл”

– Розподіліть слова на три групи.

Вода, камінь, залізо, дим, сік, пара, машина, кухоль, молоко, повітряна куля, м’яч, стіл, ручка, сіль, книга, лимона, природний газ.

– За якою ознакою

ви це зробити? (Камінь, залізо – тверді; вода, сік – рідкі; дим, пара – газоподібні.)

– Назвіть будь-які інші речовини, що належать до цих груп.

4. Робота за таблицею

Тіла складаються з речовин

Речовини складаються з молекул. Молекули складаються з атомів

Речовини можуть бути рідкими, твердими, газоподібними

Проміжки у твердих речовин маленькі, у рідких – великі, у газоподібних – дуже великі

– Що із записаного у таблиці ви вже знаєте?

– Що слід дізнатися?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 184-186)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь козака Подорожника.

– Яку виняткову здатність має вода?

Робота в групах

Учитель пропонує учням позмагатися, яка група наведе більше прикладів речовин у твердому, рідкому та газоподібному станах.

– Як розташовані атоми або молекули у твердій речовині?

– Унаслідок чого тверді речовини зберігають свою форму?

– Як розташовані атоми або молекули у газоподібній речовині?

– Чому газоподібні речовини не зберігають своєї форми й об’єму?

– Чому рідини зберігають свій об’єм, але не зберігають форму?

Учитель пропонує учням роздивитися репродукцію картини сучасного українського художника Миколи Сироти “Молекули кольору” на с. 186 та пояснити її назву.

– Прочитайте і запам’ятайте висновок у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про природу”.

2. Фізкультхвилинка

– Покажіть, як розташовані молекули в твердих, рідких, газоподібних речовинах.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Практична робота

В учнів – пластилін і аркуш паперу.

– Найдрібніші, невидимі оком частки позначимо пластиліновими кульками. Виліпивши кульки, складіть їх разом. Вийшла модель шматочка цукру. На аркуші паперу намалюйте схематичний контур склянки з водою і помістіть туди “шматочок цукру”. Потім, відділяючи від нього одну частку за одною, рівномірно розподіляють їх у склянці з водою. Так поступово увесь шматочок розчинився.

Покажіть за допомогою пластилінових кульок, як розташовані молекули в твердих, рідких, газоподібних речовинах.

2. Робота в парах

Тестування

1. Як розташовані молекули у твердих тілах?

А) Рухаються безладно у всіх напрямках, майже не притягуються одна до одної;

Б) не розходяться на великі відстані;

В) розташовані в певному (суворому) порядку.

2. У якому стані може перебувати вода?

А) Тільки в рідкому;

Б) у рідкому, твердому, газоподібному;

В) тільки в твердому.

3. Як розташовані молекули газу?

А) Рухаються безладно у всіх напрямках, майже не притягуються одна до одної;

Б) не розходяться на великі відстані;

В) розташовані в певному порядку.

4. У яких тілах проміжки між частками найбільші?

А) У твердих тілах;

Б) у рідких тілах;

В) у газоподібних тілах.

5. Які із зазначених властивостей належать газам?

А) Мають власну форму;

Б) зберігають об’єм;

В) не мають власної форми і постійного об’єму.

6. У пляшці знаходиться вода об’ємом 0,2 л. Її переливають у колбу місткістю 0,5 літри. Чи зміниться об’єм води?

А) Не зміниться;

Б) збільшиться;

В) зменшиться.

3. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– З чого складаються речовини?

– Чим відрізняються агрегатні стани один від одного? (Відстанню між молекулами)

– Як розташовані молекули у твердих тілах?

– Як розташовані молекули у рідких тілах?

– Як розташовані молекули у газоподібних тілах?

– Доповніть речення.

– Рідкі тіла зберігають об’єм, проте не зберігають…

– Газоподібні тіла не зберігають… і не зберігають…

– Тверді тіла зберігають і…, і об’єм.

– Що відбувається при нагріванні твердої і рідкої речовини? (Відстані між молекулами збільшуються.)

– Що відбувається при охолодженні рідких і твердих речовин? (Відстані між молекулами зменшуються.)

– Чому газоподібні тіла змінюють об’єм, а рідини – ні?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 184-186.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Шкода забруднення довкілля
ЧОМУ ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ ЗАЛЕЖАТЬ ВІД ЇХНЬОЇ БУДОВИ?