ДЕ НА ЗЕМЛІ МІСТИТЬСЯ ВОДА

Мета: розширити знання учнів про воду, про прісну та морську воду; розповісти про способи опріснення води та використання прісної і морської води людиною; розвивати допитливість; виховувати інтерес до предмета.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Назвіть властивості води.

– Доведіть, що лід легший за воду. Яке значення для природи Землі це має?

– Які властивості води-розчинника ви щодня застосовуєте? Назвіть свої улюблені розчини.

– Чим дихають водяні організми?

– Чи погоджуєтеся

ви із твердженням, що вода – найзагадковіша речовина на Землі? Поясніть свою думку.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про розподіл води на Землі.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 13-16)

– Вода – найдивовижніша рідина в природі. Без води неможливе існування життя на Землі. У природі вода знаходиться в океанах, морях, озерах, річках, болотах. Є й штучні водойми для зберігання води – ставки, водосховища і канали. Вода є також і в глибинах Землі, і на високих вершинах гір, і в повітрі.

Пригадайте! Які властивості

води ви знаєте?

Робота у парах

– Поміркуйте! Роздивіться краєвиди на с. 13 та скажіть, що в них спільного. Які водойми вам відомі? Назвіть водойми рідного краю.

Запам’ятайте! Завдяки властивостям води на Землі існують сприятливі умови для життя.

– Про що запитувача рибка-мандрівниця Немо? Дайте відповідь на її запитання.

– Роздивіться фотографії на с. 14 та поміркуйте! Яка речовина “заховалася” в рослині, тварині і людині? Де її міститься більше?

– Поміркуйте: чому кажуть, що вода – це колиска життя?

– Про що цікавився Карасик Золотенко?

– Що відповіла рибка Немо?

– Знайдіть і покажіть океани на глобусі та карті атласу.

– Поміркуйте! Чому кажуть, що Світовий океан об’єднує людство?

– Розгляньте фотографію на с. 15.

– Яким ви уявляєте музей Світового океану?

– Поміркуйте! У чому полягає різниця між морською та річковою або джерельною водою?

Запам’ятайте! У морській воді солей розчинено більше, ніж у прісній. Тому люди вживають прісну воду й називають її питною.

– Відгадайте загадку на с. 15.

– Чи доводилося вам куштувати морську воду? Вона гірко-солона, неприємна на смак. Недарма люди, що зазнають аварії у відкритому морі, без запасу прісної води можуть загинути від спраги, адже пити морську воду неможливо.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Дослідницький практикум. Як опріснити воду?

– Морська вода може бути опріснена та використовуватись як питна.

Один із методів опріснення – нагрівання очищеної води до температури кипіння. Коли вода кипить, вона випаровується, а солі, в свою чергу, залишаються в ємності.

Існують і інші методи опріснення, зокрема – заморожування, засноване на принципі того, що сіль не потрапляє на лід при заморожуванні.

2. Як очистити воду для пиття?

– Уявіть, що ця вода з річки. Чи можна її пити прямо з річки?

– Що ж робити? Як зробити так, щоб воду можна було пити?

– Воду потрібно очистити. Для цього існують спеціальні фільтри.

Фільтр – пристрій для очищення рідини.

Удома у багатьох є фільтри системи “Джерельце”. Основна частина фільтру – активоване вугілля, але ним може служити і спеціально очищений пісок.

3. Гра “Виправ помилки”

Учням пропонують твердження з помилками. Помилки необхідно знайти та виправити.

– Солоною є вода річок. (Прісною)

– Світовий океан об’єднує 5 океанів. (Чотири)

– Прісної води на планеті набагато більше, ніж солоної. (Навпаки)

– Один глечик солоної води дорожчий від цілої прісної річки. (Навпаки)

– Моря та океани містять прісну воду. (Солону)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Яка вода є на нашій планеті?

– Де знаходиться солона вода?

– Де знаходиться прісна вода?

– Якої води на планеті більше – прісної чи солоної?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 13-16.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)


ДЕ НА ЗЕМЛІ МІСТИТЬСЯ ВОДА - Плани-конспекти уроків по натурології


ДЕ НА ЗЕМЛІ МІСТИТЬСЯ ВОДА