Депутатський запит

Політологічний словник

Депутатський запит – форма парламентського контролю, яка використовується у парламентських та змішаних республіках. Це звернення депутата парламенту до уряду, міністра, інших вищих органів держави і посадових осіб на пленарному засіданні парламенту (палати) з вимогою надати інформацію або роз’яснення з питань, які належать до компетенції цього представницького закладу. Д. з. – одна з форм парламентського контролю за діяльністю уряду та підзвітних йому органів. Процедура застосування Д. з. визначається

парламентським регламентом, але найчастіше для Д. з. та відповідей на них відводиться щотижня по одній годині. Д. з. може подаватися заздалегідь в усній або письмовій формі і метою його подання є отримання інформації. За формою Д. з. – це коротке звернення, яке стосується офіційних фактів і не містить особистого інтересу. Після відповіді посадової особи, до якої був спрямований Д. з., можливий короткий виступ депутата, який робив запит, з метою інформування колег. Обговорення відповіді на депутатський запит, як правило, не відбувається і рішення щодо отриманої відповіді депутатами не приймається.

В

Україні Д. з. як форма парламентського контролю – це вимога народного депутата України до відповідного органу надати офіційне роз’яснення з питань, віднесених до його компетенції. Рішення про доцільність направлення Д. з. відповідному органу або посадовій особі приймається Верховною Радою України. Попередньо текст Д. з. вноситься в письмовій формі Голові Верховної Ради України, який оголошує текст Д. з. на пленарному засіданні ВР і після цього передає до Секретаріату Верховної Ради. Згідно з Регламентом Верховної Ради народний депутат не може внести більше двох запитів. Секретаріат Верховної ради негайно надсилає текст Д. з. відповідному органу або посадовій особі. Текст Д. з. друкується у стенограмі засідання ВР.

Орган або посадова особа, до яких звернено запит, зобов’язані дати письмову відповідь не пізніше ніж у 15-денний термін з дня його одержання або інший термін, встановлений Верховною Радою. Відповідь на Д. з. надсилається Голові ВР та депутату, який його вніс. Якщо Д. з. з об’єктивних причин неможливо розглянути у встановлений термін, то орган або посадова особа зобов’язані повідомити у письмовій формі про це Голову Верховної Ради і депутата, який вніс запит, і запропонувати інший термін, який не повинен перевищувати одного місяця після одержання запиту. Як правило, термін перевірки запиту починається з дня його реєстрації у відповідному органі.

Після відповіді на Д. з. може бути проведено обговорення, якщо на ньому наполягає не менше 1/5 частини депутатів від конституційного складу Верховної Ради. При розгляді відповіді на Д. з. на засіданні Верховної Ради мають бути присутні посадові особи, до яких звернено Д. з., або уповноважені ними особи. За результатами розгляду Д. з. Верховна Рада приймає відповідну постанову, текст якої роздається усім депутатам і друкується у “Відомостях Верховної Ради України” та газеті “Голос України”.

Георгіца А. З. Сучасний парламентаризм: проблеми теорії і практики. – Чернівці, 1998; Журавський В. Український парламентаризм на сучасному етапі: Теоретико-правовий аспект: Монографія. – К., 2001; Конституційне законодавство України. – К., 2000.

Г. Зеленько


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,00 out of 5)


Депутатський запит - Довідник з політології


Депутатський запит