Ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові. Перевірка ділення множенням (№№ 1013-1019)

Тема. Ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові. Перевірка ділення множенням (№№ 1013 – 1019).

Мета. Вправляти учнів у виробленні навичок ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові; закріплювати вміння учнів виконувати перевірку дії ділення множенням.

Обладнання. Таблиця усних обчислень; картки для опитування.

Зміст уроку

I. Контроль, корекція і закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

А) Пояснити розв’язання задачі № 1011.

(Розв’язання:

1) 42 – 29 = 13 (м.) – на стільки мішків більше;

2) 715 : 13 = 55

(кг) – в одному мішку;

3) 55 • 42 = 2310 (кг) – зібрали цибулі з 1-ої ділянки ;

4) 55 • 29 = 1595 (кг) – зібрали з 2-ої ділянки.)

(Перевірка: 2310 – 159 • 5 = 715 (кг).)

Б) Із завдання № 1012 зачитати результати ділення на двоцифрове число. (Відповідь: 53; 126; 12; 80.)

2. Усні обчислення.

А) Завдання № 1013.

Б) Математичний диктант.

– Яке число треба помножити на 16, щоб одержати 96? (6)

– На яке число треба поділити 90, щоб одержати 15? (6)

– Яке число треба поділити на 12, щоб одержати 5? (60)

– Оленка

знімала покази термометра 3 дні. Першого дня було 4 °С, другого – 5 °С, а третього – 9 °С тепла. Знайди середню температуру повітря за ці дні.

((4 + 5 + 9) : 3 = 6 (градусів).)

3. Робота в групах (диференційовані завдання).

Картка № 1 (для учнів із високим та достатнім рівнем знань)

Задана. На складі біло 32 каністри бензину загальною місткістю 672 літри. Скільки літрів бензину у 18 таких каністрах?

Картка № 2 (для учнів із середнім та початковим рівнем знань)

Задача. Посіяли 64 кг гороху, а зібрали – 960 кг. У скільки разів більше зібрали гороху, ніж посіяли?

II. Розвиток математичних знань.

1. Завдання № 1014 (з коментуванням).

(Розв’язання:

1) 28 + 30 + 32 + 44 + 26 = 160;

2) 160 : 5 = 32.)

2. Задача № 1015.

– Що означають написи на стовпі?

(До Києва – 144 км, а до Харкова – 306 км.)

– Яка відстань від Києва до Харкова? (144 + 306)

– Якщо поїхати в бік Харкова 34 км, то перший доданок суми (144) збільшиться на 34, а другий (306) зменшиться на 34.

Отже, на стовпі будуть покази 144 + 34 = 178 і 306 – 34 = 272.

А тепер подивимось, яку властивість суми ми тут спостерігаємо.

144 + 306 = (144 + 34) + (306 – 34) = 450.

(Якщо до одного доданка додати число, а від другого – відняти те саме число, то сума не зміниться.)

3. Задача № 1016.

Учні з високим та достатнім рівнем знань розв’язують задачі самостійно складанням виразу:

(30 • 3 + 50 • 2) : (3 + 2) = 38 (кг).

Решта учнів розв’язують задачі окремими діями під керівництвом учителя.

Фізкультхвилинка.

III. Самостійна робота.

1) Обчислити.

1824 : 38 (= 48) 17080 : 40 (= 427;

19656 : 91 (= 216) 20862 : 38 (= 549)

2) Порівняти іменовані числа.

 Ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові. Перевірка ділення множенням (№№ 1013 1019)

3) Задача.

У магазин привезли 540 кг груш. До обіду продали  Ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові. Перевірка ділення множенням (№№ 1013 1019) усіх груш, а після обіду – решти. Скільки кілограмів груш продали за день?

(Розв’язання:

1) 540 : 5 • 4 = 432 (кг) – продали до обіду;

2) 540 – 432 = 108 (кг) – становила решта груш;

3) 108 : 4 • 3 = 81 (кг) – продали після обіду;

4) 432 + 81 = 513 (кг) – продали за день.)

IV. Підсумок уроку.

V. Домашнє завдання.

№№ 1018, 1019 (с. 160).




Ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові. Перевірка ділення множенням (№№ 1013-1019)