Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

УРОКИ 74-75

Тема. Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

Мета: формувати в учнів уміння виконувати письмове ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові, складати й розв’язувати задачі на зустрічний рух; обчислювати площу розгортки прямокутного паралелепіпеда; вдосконалювати обчислювальні навички.

Обладнання: креслення для умов задач, картки для усної лічби; розгортка прямокутного паралелепіпеда.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація знань учнів

1.

Вступне слово учителя

– Ми продовжуємо працювати над багатоцифровими цифрами. Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож. Дуже давно мореплавці відкривали нові землі. Ми теж попливемо відкривати нову землю, ми самі дамо їй назву.

 Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

Перед нами – карта нашої подорожі. Ось корабель, на якому ми попливемо. У кожної команди мандрівників повинен бути капітан. Наш капітан марія (найкращий математик у класі) сидить за першою партою. Всі учні, які сьогодні будуть відповідати

на уроці, сідають до неї, отримують теоретичні питання й відповідають на них. Капітан перевіряє правильність відповіді й дає вам кружечок: зелений – відповідь правильна, червоний – відповідь неправильна. У кінці уроку, враховуючи ваші кружечки, я назву ваші оцінки.

2. Усна лічба

– Перший маршрут лежить до берегів Південної Америки. Там живе папуга Кеша. Від нього вам завдання.

1) Гра “Мовчанка”

 Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

3. Завдання для опитування. Усна лічба за картками

 Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

4. Розв’язання прикладів

– Далі наш шлях веде до берегів Африки. Там у лісах живуть мавпи, а у водах ріки Ніл плавають великі крокодили. Щоб безпечно пройти лісами й пропливти рікою, розв’яжемо приклади (№ 610 з коментуванням, № 611 – самостійно), які пропонує нам мавпочка Чічі.

 Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

II. Розвиток математичних умінь учнів

1. Ділення багатоцифрового числа на одноцифрове

– Тепер ми пливемо до берегів Індії. Там живе слоненятко Амат. Воно навчилося добре виконувати фізичні вправи. А вам пропонує навчитись ділити круглі числа на одноцифрові.

 Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

– Розглянути записи і пояснити обчислення (№ 613 (1)).

– Коментоване розв’язання прикладів № 613 (2).

2. Фізкультхвилинка

3. Розв’язання задачі

– Повертаємось до берегів Азії. Тигренятко Аматі при ніс нам завдання.

 Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

Задача

Від двох берегів ріки одночасно пливли назустріч один одному два крокодили. Перший плив зі швидкістю 7 км/год., другий – 8 км/год. Вони зустрілись через 3 години. Яка відстань між берегами ріки?

Коментоване розв’язання задачі за кресленням.

 Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

4. Обчислення площі поверхні розгортки прямокутного паралелепіпеда

– Повернулись ми назад, але нової землі не побачили, та коли ми були в подорожі, прийшла для нас посилка.

Щоб дізнатись, що там, ми повинні обчислити площу поверхні цієї розгортки (вчитель згадує з дітьми, як називається це тіло, яку геометричну фігуру має кожна грань паралелепіпеда, як обчислити площу однієї грані, а потім і всіх граней).

 Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда

Спочатку учні обчислюють площу двох граней.

5 – 3 – 2 = 30 (см2) – площа двох однакових граней.

5 – 2 – 2 = 20 (см2) – площа ще двох однакових граней.

3 – 2 – 2 = 12 (см2) – площа ще двох однакових граней.

30 + 20 + 12 = 62 (см2) – площа розгортки прямокутного паралелепіпеда.

III. Підсумки уроку

– Розкриваємо нашу паралелепіпед-посилку. Там ви побачили малюнок нашої школи. Ось нова земля – земля ще незвіданих знань, які ви будете отримувати протягом кількох років. Бажаю вам вчитись добре, щоб колись насправді стати добрими й мужніми творцями нового у світі.

 Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда




Ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові. Задачі на зустрічний рух. Розгортка прямокутного паралелепіпеда