ДІЛЕННЯ З ОСТАЧЕЮ. ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ОДНОЦИФРОВІ

ОРІЄНТОВНА НАВЧАЛЬНА МЕТА: ФОРМУВАТИ НАВИЧКИ ДІЛЕННЯ З ОСТАЧЕЮ ТА ПИСЬМОВОГО ДІЛЕННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ОДНОЦИФРОВІ; УЧИТИ ДЕТАЛЬНО АНАЛІЗУВАТИ ТЕКСТИ ЗАДАЧ І БУДУВАТИ СХЕМИ МІРКУВАНЬ ВІД ЗАПИТАННЯ АБО ЧИСЛОВИХ ДАНИХ

I. Перевірка домашнього завдання

Розв’язання задачі 51 один учень записує на дошці, пояснює план розв’язування та вибір дій двома способами (другий спосіб: (910 : 5 – 167 (в.)). Вправа 50. Звернути увагу, що для виконання першої дії потрібно перейти від порядкових до кількісних чисел.

II. Актуалізація та корекція опорних

знань учнів

1. Завдання для опитування.

Картка 1

1) Обчислити: 248 • 4; 186 • 5.

2) Задача. На 5 порцій морозива витрачають 200 г вершків. Скільки грамів вершків потрібно на 15 порцій морозива?

Картка 2

1) Обчислити: 384 • 2; 238 • 4.

2) Задача. На ятку привезли в ящиках 54 кг вишень, а черешень – у 2 рази менше. Маса ягід у кожному ящику 9 кг. Скільки всього ящиків ягід привезли на ятку?

2. Фронтальне опитування провести методом “мозкового штурму” за такими запитаннями й завданнями: Як

перевірити дію ділення? Яке співвідношення між дільником і остачею при діленні з остачею? Назвати найбільшу можливу остачу при діленні на 5; на 8. Знайти число, яке при діленні на 8 дає частку 12 і найбільшу можливу остачу. Як перевірити ділення з остачею?

Задача. Осика може жити до 100 років, вишня – у 4 рази менше від осики, а акація – у 8 разів довше від вишні. Скільки років може жити акація?

III. Повідомлення теми та мети уроку

Учитель повідомляє, що на уроці учні повторять ділення з остачею, вчитимуть письмове ділення трицифрових чисел на одноцифрові.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Усне виконання вправи 52.

2. Пояснити усне ділення трицифрового числа на одноцифрове за вправою 53.

3. Детально пояснити на дошці алгоритм письмового ділення 732 : 4 аналогічно до пояснення у вправі 54.

4. Самостійне читання пояснення письмового ділення за вправою 54.

5. Вправа 55. Перші два вирази обчислити біля дошки з детальним поясненням, два – коментуванням з місця, а останній – самостійно.

V. Повторення та закріплення вивченого матеріалу

1. Вправа 58. Звернути увагу на ділення іменованих чисел на іменовані (1 дм : 5 см означає 1 дм поділити по 5 см, або скільки разів 5 см вміщується в 1 дм) та на відповідність запису найменування біля результату.

2. Задача 56. Проаналізувавши її від числових даних, учні самостійно записують її розв’язання виразом: 8 м 4 дм = 84 дм; 84 – 84 : 3 = 56 (дм).

3. Самостійне розв’язування задачі 57 та складання оберненої до неї.

4. Задача 59. Найгірший варіант – 2 білі й 2 чорні кулі. Щоб були 3 кульки одного кольору, треба взяти ще 1. Усього 5 кульок.

5. Додаткові диференційовані завдання.

1) 3адача. Від стрічки довжиною 4 м відрізали 3 шматки по 76 см. Скільки сантиметрів стрічки залишилося? (Під керівництвом учителя зі слабшими учнями).

2) Записати число 3 п’ятьма п’ятірками і знаками дій (для сильніших учнів).

3) 3адача. У магазин першого дня привезли а кг цукру, а другого – удвічі більше. Скільки кілограмів цукру привезли в магазин за два дні?

(Сильніші учні розв’язують задачу способом моделювання, решта добирають під керівництвом учителя числові дані й розв’язують задачу).

VI. Підсумок уроку

Училися пояснювати письмове ділення трицифрових чисел на одноцифрове. Пояснити обчислення виразу 648 : 3. Оцінювання учнями своєї роботи на уроці.




ДІЛЕННЯ З ОСТАЧЕЮ. ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ НА ОДНОЦИФРОВІ