Дієслово як частина мови. Повторення вивченого

ДІЄСЛОВО

Дієслово як частина мови. Повторення вивченого

302. Прочитайте текст. Перекажіть.

Тонко ковані золоті листочки шумлять, дзвонять, шелестять: осінь, осінь… Хмари гасають вороними кіньми, дикими табунами… з порваними уздами… Бліднуть мрії, в’януть квіти, димом ідуть примарні ночі, туманом сиплеться лист…

І виднішими стануть крізь голе, обшарпане гілля зорі, що не гасли, не осипалися… (За Степаном Васильченком).

 Дієслово як частина мови. Повторення вивченого

– Випишіть із тексту дієслова, поставте до них питання. Підкресліть

ті дієслова, які передають рух предмета.

– Згадайте, що ви вже знаєте про дієслово як частину мови й про змінювання дієслів за часами?

Дієслово – частина мови, що означає дію предмета й відповідає на питання що робити? (думати), що зробити? (подумати), що роблю? (думаю), що робив? (думав), що зроблять? (подумають), що буде робити? (буде думати), що робитимуть? (думатимуть) та ін. У реченні дієслово здебільшого буває присудком: Сонце Виглянуло З-за хмар.

303. Прочитайте словосполучення.

Блищало

іскорками, бігли прудко*, збудував греблю, написав листа, розмовляли тихо, замело снігом, пошкандибав у під’їзд, забив цвяха, скажи мені, схилила голову.

– Спишіть словосполучення, поставте до дієслів питання. Визначте головне й залежне слово.

– Пру́дко – швидко рухатися, переміщуватися.

– Визначте, яку саме дію означають дієслова в словосполученнях: рух, працю, процес спілкування, сприймання, явища природи. Яка з цих дій завершена, а яка – незавершена?

Дієслова можуть виражати завершену дію (що зробити?) записати, засміятися і незавершену дію (що робити?) писати, сміятися.

304. Прочитайте вірш Лесі Мовчун, уставляючи пропущені букви.

Кл..новий листочок хворіє і плаче,

Відколи негода туманить і мрячить.

Він має застуду, він жовтий і кволий,

Він дуже боїт..ся упасти додолу.

І лікар снігур пр..писав пацієнту

Постіл..ний режим, довгий сон і дієту.

Його вітровій обережно поклав

На теплу перину із висохлих трав.

А тітка зима не барилася довго –

Л..сточку пошила білесеньку ковдру.

Спишіть перші два речення, уставляючи пропущені букви. Підкресліть дієслова, що виражають незавершену дію. Поставте до них питання.

Укажіть дієслова, дії яких означають явища природи.

305. Спишіть вправу 304 до кінця. Підкресліть дієслова, що мають переносне значення. Визначте, які дієслова виражають завершену дію. Поставте до них питання.




Дієслово як частина мови. Повторення вивченого