ДЛЯ ЧОГО СТВОРЮЮТЬ ЗАПОВІДНИКИ

Мета: ознайомити учнів із заповідними об’єктами України, метою їх створення, із заходами щодо відтворення і збереження природи; розвивати мислення, мовлення; виховувати діяльнісну любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– У чому полягає значення тварин для природи?

– Яке значення мають тварини в житті людей?

– Назвіть приклади тварин, занесених до “Червоної книги України. Тваринний світ”.

– Дослідіть, які тварини вашої місцевості потребують охорони.

Як ви можете допомогти зберегти рослинний і тваринний світ навколо себе?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про державні заповідники і заповідні території рідного краю.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 135-136)

– Пригадайте! Чому зникають рослини і тварини?

Робота в парах

– Обговоріть кроки, які необхідно здійснити для збереження різноманіття рослин і тварин у природі.

Крок перший: складання списків рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення, тобто створення й постійне оновлення Червоної книги України.

Крок

другий: збереження природного середовища існування рослин і тварин.

Крок третій: поширення знань про необхідність охорони природи рідного краю.

– Що розповів Мудрий Лісовичок?

– Роздивіться малюнки на с. 136 і розкажіть, чи збереглись у вашому краї недоторкані куточки природи?

– Розкажіть, що ви знаєте про заповідник “Асканія-Нова”.

– Вам уже відомо про Міжнародну Червону книгу і Червону книгу України. Ще одним важливим заходом збереження природи є створення заповідників. Заповідники – це ділянки землі, де охороняється вся природа: рослини, тварини, грунти, повітря, вода. В Україні перший заповідник Асканія – Нова був заснований у 1898 році у степу на Херсонщині. У заповіднику ростуть 482 види рослин. Це ковила, типчак, тюльпани, півники, люцерна й багато інших.

У ньому зібрано понад 200 видів птахів і майже 50 видів тварин з різних куточків земної кулі. Сюди вперше зі степів Монголії завезено коней Пржевальського. З Біловезької Пущі до заповідника завезли зубрів. Також тут мешкають бізони, зебри, зебу, антилопи гну, лами, муфлони. З птахів зустрічаються страуси, фламінго, лебеді, фазани.

Асканія-Нова – не єдиний центр з охорони природи. Нині в Україні діють 17 державних заповідників.

Висновки

– Для збереження природи створюють заповідники.

– В Україні діють 17 державних заповідників.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Розповідь учителя про заповідні території рідного краю

– У Черкаській області розміщений Канівський заповідник. На його території розташовані гори Княжа, Мар’їна, Чернеча. На Чернечій горі знаходиться могила Тараса Григоровича Шевченка. Канівські гори дуже порізані ярами. Яри тут – найбільші в Україні, їх довжина сягає 2-3 км, а глибина 30-40 м. У заповіднику зростають грабові ліси, є невеликі луки.

У Карпатському заповіднику представлено багату і різноманітну природу Українських Карпат. У ньому найбільшу площу займають ялинові і букові ліси. Тут зростають ягідний тис, широколиста липа, європейська та біла ялина.

Поблизу міста Хуста розташована Долина нарцисів. У ній охороняються унікальні природні зарості вузьколистого білоквіткового нарциса, який у природі трапляється дуже рідко і занесений до Червоної книги України.

У північній частині Українського Полісся створено Поліський заповідник. Основну площу заповідника охоплюють ліси, переважно соснові і березові.

Тут налічують понад 600 видів рослин і 40 видів тварин. Поширені свиня дика, вовк, лісова куниця, козуля, заєць, лось. Біля річок мешкають рідкісні в Україні видри і бобри, у лісі – рись.

На Херсонщині та південному сході Миколаївщини розташовано Чорноморський заповідник. Його засновано 1927 року. Основне його призначення – охорона птахів, які тут масово гніздяться, а також відпочивають під час сезонних перельотів.

У Криму розташований Ялтинський гірсько-лісовий заповідник. Тут найбільшу площу займають хвойні і широколисті ліси, а також рослинність гірських лук – яйли. Водяться звичайний кримський олень, борсук, лисиця, дика свиня. З рідкісних птахів трапляються чорний гриф, соколи сапсан і балабан.

2. Практична робота

– З’ясуйте, який заповідник знаходиться на території області, в якій ви живете. Які рослини і тварини охороняються на його території? Чи зустрічаються вони в тій місцевості, де ви живете? Які з них занесено до Червоної книги? Чи є у місцевості, де ви живете, національний парк? заказник? Які об’єкти природи в них охороняються?

3. Робота в парах

– Оберіть правильну відповідь.

Заповідники потрібні для:

А) заготівлі дерев, квітів;

Б) наукових досліджень;

В) відпочинку людей;

Г) збереження рідкісних та зникаючих видів тварин.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 136.

– Поясніть, з якою метою створюють заповідники.

– Які заповідники створено в Україні?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 135-136.

Проект “Облаштовуємо нашу планету”

– Як можна оберігати природу на нашій планеті? Складіть план корисних дій.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,00 out of 5)


ДЛЯ ЧОГО СТВОРЮЮТЬ ЗАПОВІДНИКИ - Плани-конспекти уроків по натурології


ДЛЯ ЧОГО СТВОРЮЮТЬ ЗАПОВІДНИКИ