ДОДАВАННЯ ДВОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ З ПЕРЕХОДОМ ЧЕРЕЗ ДЕСЯТОК. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ДВОМА СПОСОБАМИ

Мета: навчати учнів прийомів послідовного і порозрядного додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток; формувати вміння розв’язувати задачі двома способами; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення; виховувати інтерес до математики.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. “Весела лічба”

– Волохатий, головатий

Пес Оверко біля хати

Цілий день рахує мухи,

Що дзижчать йому на вухо:

46 і 27. Додамо тепер усі!

Дістав горобчик сиру 40 грамів,

З них 27 віддав синочок мамі,

А сам доїв усе, що залишилось.

А скільки сиру в шлунку помістилось?

3. Математичний диктант

– Запишіть тільки відповіді.

– На екскурсію пішли 18 дівчат, а хлопчиків – на 5 більше. Скільки хлопчиків пішло на екскурсію?

– Син з батьком вудили рибу. Син зловив 9 рибин. Скільки рибин зловив батько, якщо разом вони спіймали 23 рибини?

– В одному пакеті 28 листівок, а в другому – 30. Скільки листівок у двох

пакетах?

– У понеділок пошили 19 костюмів, а у вівторок – 23. На скільки більше костюмів пошили у вівторок, ніж у понеділок?

– Після того, як Мишко з’їв 6 цукерок, у коробці залишилося ще 24. Скільки цукерок було в коробці?

Відповіді: 23; 14; 58; 4; ЗО.

4. Усні обчислення. Гра “Ланцюжок” (с. 15, завдання 89)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми будемо розв’язувати приклади на додавання двоцифрових чисел з переходом через десяток та працюватимемо над розв’язуванням задач різними способами.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Повторення прийомів додавання двоцифрових чисел (с. 15, завдання 90)

– Поясніть, як обчислили.

46 + 39 = (46 + 30) + 9 = 76 + 9 = 85

– Отже, число 39 ми додали частинами, розклавши його на розрядні доданки.

46 + 39 = (40 + 30) + (6 + 9) = 70 + 15 = 85

– Отже, тут ми обидва числа розклали на розрядні доданки, бо додавання виконується порозрядно: десятки до десятків, одиниці до одиниць.

2. Розв’язування прикладів із самостійним поясненням, використовуючи диференціацію (с. 15, завдання 91)

– Розв’яжіть приклади зручним для вас способом. За потреби можна використати обидва способи розв’язання.

1) Складання короткої умови і аналіз задачі.

Було – 40 авт.

Поїхало – 2 і 3 авт.

Залишилось – ?

– Поясніть за схемою перший спосіб розв’язання.

([ ] – [ ]) – [ ]

(Виїхало по черзі спочатку 2 машини, а потім 3.)

– Поясніть за схемою другий спосіб розв’язання:

[ ] – ([ ] + [ ])

(Скільки всього машин виїхало? Спочатку знаходимо, скільки машин поїхало, а потім знаходимо, скільки машин залишилось.)

2) Самостійний запис розв’язання задачі.

1-й спосіб

(40 – 2) – 3 = 35 (авт.)

2-й спосіб

40 – (2 + 3) = 35 (авт.)

Фізкультхвилинка

V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над задачею (с. 15, завдання 92)

– Складіть рівняння і розв’яжіть його.

Один учень виконує завдання з коментуванням біля дошки.

– Як знайти невідоме зменшуване?

2. Самостійна робота (с. 16, завдання 93)

1 варіант розв’язує 1-й рядок рівнянь;

2 варіант розв’язує 2-й рядок рівнянь.

3. Робота над задачею з логічним навантаженням (с. 16, завдання 95)

План розв’язання

1) Скільки качок було на першому ставку?

[ ] + [ ] = [ ]

2) Скільки качок плавало на другому ставку?

[ ] – [ ] = [ ]

Розв’язання

1) 25 + 7 = 32 (качки) – на першому ставку

2) 56 – 32 = 24 (качки)

Відповідь: 24 качки плавало на другому ставку.

4. Робота з геометричним матеріалом (с. 16, завдання 96)

– Перевірте, чи правильно записано назви всіх прямокутників і квадратів.

– Який прямокутник називають квадратом?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Поясніть розв’язання двома способами: 28 + 56.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 16-17, завдання 97; 98.




ДОДАВАННЯ ДВОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ З ПЕРЕХОДОМ ЧЕРЕЗ ДЕСЯТОК. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ ДВОМА СПОСОБАМИ