Тема. Додавання і віднімання іменованих чисел, виражених в одиницях довжини та маси. Розв’язування задач (№№ 431-438).
Мета. Ознайомити учнів із прикладами письмового додавання і віднімання іменованих чисел, виражених в одиницях вимірювання довжини та маси; закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі вивчених видів.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; таблиця “Іменовані числа”; картки для опитування.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Скласти вираз для
Б) Зачитати значення виразів із вправи № 430 (70123; 3175.)
2. Завдання для опитування.
А) 3 чисел 40, 60, 74, 80 виписати ті значення букви а, при яких правильна нерівність: а – 34 > 40. (Буде правильною: (а = 80.)
Б) Скласти задачу за поданою схемою.
3. Картки для опитування.
№ 1
Розв’яжи задачу.
Периметр трикутної ділянки 970 м. Довжина однієї сторони ділянки 220 м, а другої – 340 м. На скільки метрів найкоротша сторона менша від найдовшої?
(Відповідь: найкоротша сторона трикутної ділянки на 190 м менша від найдовшої.)
№
Розв’яжи задачу.
Із 12 кг борошна виходить 16 кг хліба. Скільки хліба вийде з 96 кг борошна?
(Відповідь: 128 кг хліба.)
4. Усні обчислення.
А)
А | 460 | 2000 | 1500 | 3300 | 100 |
А : 10 | |||||
А • 10 – 100 |
Б) Задачі.
– На двох машинах привезли зерно, по 3 т на кожній. Скільки всього кілограмів зерна привезли? (6000 кг)
– Учень виконав три стрибки. Довжина першого стрибка 205 см, другого – на 5 см менша, ніж першого, а третього – на 15 см довша, ніж другого. Яка довжина третього стрибка? (215 см)
– Щоб нагодувати тигра, потрібно 30 кг м’яса, а шлунок вусатою кита вмішує 3 т їжі. У скільки разів більше може з’їсти кит, ніж тигр? (У 100 разів більше.)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча вправа.
Виконання завдання № 431.
2. Самостійне опрацювання матеріалу.
– Розв’яжіть задачу.
Щоб виміряти глибину води в ставку, у нього опустили шнур з вантажем. Довжина всього шнура 10 м 5 дм; над водою залишилось 2 м 25 см. Яка глибина води в ставку?
– Щоб відповісти на запитання задачі, потрібно від загальної довжини шнура відняти довжину частини, яка залишилася над водою:
10 м 5 дм – 2 м 25 см.
– Перетворіть 5 дм на сантиметри. Тоді вираз матиме такий вигляд:
10 м 50 см – 2 м 25 см = 8 м 25 см;
Або 1050 см – 225 см = 825 см.
Висновок. Іменовані числа можна додавати і віднімати письмово двома способами:
1) додавати і віднімати так, як вони записані;
2) замінити кожне число меншими одиницями вимірювання довжини або маси і виконати дії.
Наприклад,
46 м 05 см – 8 м 57 см = 37 м 48 см
40 т 780 кг + 27 т 085 кг = 67 т 865 кг
3. Первинне закріплення.
Виконання завдань №№ 432, 434.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задач.
А) Задача № 433.
На дошці – скорочений запис задачі.
10 с – 12 ударів
1 хв – ?
– Розв’яжіть задачу самостійно.
Вказівка (для учнів з початковим і середнім рівнем знань): 1 хв перетворити в 60 с.
(Розв’язання: 12 • (60 : 10) = 72 (уд.).)
Б) Складіть задачу, обернену до даної.
В) Задача № 435.
– Повторіть задачу за скороченим записом.
– Розберемо задачу від запитання до даних.
– Складемо план розв’язування задачі.
1) Яка маса курки?
2) Яка маса курки і гуски разом?
3) Яка маса індика?
4) Яка маса усієї птиці?
Розв’язання:
1) 5 кг 720 г – 3 кг 345 г = 2 кг 375 г
2) 5 кг 720 г + 2 кг 375 г = 8 кг 095 г
3) 8 кг 095 г + 4 кг 390 г – 12 кг 485 г
4) 12 кг 485 г + 8 кг 095 г = 20 кг 580 г
(Відповідь: маса усієї птиці 20 кг 580 г.) г) Задачу № 436 розв’язують самостійно.
50 п. – 1 ц 50 кг
100 п. – ?
(Розв’язання: 150 • (100 : 50) = 300 (кг) = 3 (ц).)
– Розв’яжіть задачу іншим способом.
(150 : 50 • 100 = 300 (кг).)
Г) Самостійна робота.
1) Знайти суму і різницю іменованих чисел: 20 ц 45 кг і 9 ц 8 кг; 9 км 080 м і 4 км 120 м.
2) У будинку 96 квартир. Третя частина квартир двокімнатні, а решта трикімнатні. Скільки трикімнатних квартир у будинку?
(Результати: 1) 29 ц 53 кг; 11ц 31 кг; 13 км 200 м; 4 км 960 м.
2) 64 трикімнатні квартири.)
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
№№ 437, 438 (с. 70).