Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)

РІДНИЙ КРАЙ

Урок 59

Тема. Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)

Мета: розширювати знання про населений пункт, де проживають діти; ознайомити з пам’ятками рідного краю; формувати пізнавальний інтерес; виховувати любов до рідного краю.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>> Вправа “Погода”

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який стан неба?

– Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

II.

Повідомлення теми і мети уроку

МОЄ МІСТО

Для мене моє місто (село) – справжній рай,

Хоча інколи його так і не назвеш.

(Назва міста, села) – чарівний край,

Гарнішого, напевно, не знайдеш.

Для кожного найкраще місто на Землі,

Те місто, де пройшли його дитячі роки.

Міста великі, і міста малі,

Дарують нам цікаві перші кроки.

– Як назвати одним словом місто і село? (Населені пункти)

– Де ми живемо?

– Як називається наше місто?

– Що ви знаєте про свій населений пункт?

– Коли він виник?

– Чому має таке ім’я?

– Чи немає в місті (селі,

селищі) народних промислів, назва яких пов’язана з ім’ям населеного пункту?

– Тема нашого уроку – “Чим славиться моє місто (село)”.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Гра “Малюнки з виставки”

– Щоб підготувати учнів до сприйняття нового матеріалу, проведемо гру “Малюнки з виставки”.

Зараз роздам фотографії, листівки з краєвидами, архітектурними спорудами, пам’ятниками міста (села), де живуть діти, а ви маєте відповісти на запитання.

– Як називається наше місто (село)?

– Чи подобається вам наше місто (село)? Чим саме?

– Чим воно особливе? Що в ньому такого, чого немає ніде?

– Що ви зробили б для того, щоб наше місто (село) стало ще кращим?

2. Розповідь учителя

– У кожного населеного пункту є своя назва. Історія появи цих назв часто пов’язана з іменами їх засновників. Місто Санкт-Петербург зобов’язане своїм ім’ям його засновникові – Петру I. Саме він вирішив закласти в гирлі Неви нове місто.

Іменами великих князів названі міста України. За легендою, засновником Києва був князь Кий, який прийшов сюди разом із братами Щеком і Хоривом та сестрою Либіддю.

Львів заснував князь Данило Галицький і назвав його на честь свого сина Лева.

Харків названий іменем козака Харка. Чернігів, за легендою, отримав назву від князя Чорного і княжни Чорної, які героїчно загинули в битві з хозарами, але не далися до рук ворогів. Володимир-Волинський названий іменем князя Володимира Святославича, який збудував його як фортецю на кордоні Київської Русі.

Якщо місто стояло на великій річці, то воно часто отримувало однойменну назву: Донецьк (річка Донець), Ужгород (річка Вже), Дніпропетровськ (річка Дніпро), Полтава – пов’язана з назвою річки Олтави (так раніше називалася Ворскла).

Багато назв пов’язано з географічним положенням населеного пункту або з природою краю: село Заріччя, село Високе, селище Низьке, селище Сосновий Бір, місто Березняки.

У кожної назви населеного пункту є своя історія, і в цьому його цінність. Вона може про багато що розповісти: про творців, коли і як заселялася територія, чим займалися наші пращури, якою була природа.

3. Бесіда з елементами розповіді

– Коли і ким було засновано місто?

– Чому воно дістало таку назву?

– Які місця є найулюбленішими для жителів міста? Чому?

– Які навчальні заклади, пам’ятки, пам’ятники є в місті? Коли, ким і на честь якої події ці пам’ятники споруджені?

– Пам’ятники встановлюють видатним громадянам, героям, ученим, мандрівникам, державним діячам, письменникам, художникам, композиторам. Пам’ятники – це славне минуле рідного краю і його прикраса.

– Як необхідно охороняти пам’ятники?

– Які люди жили на території міста у давнину? Чим вони займалися? Чим прославилися?

– Які добрі традиції та звичаї мали жителі?

– Чим славиться населений пункт нині?

Бесіда супроводжується розгляданням фотографій.

4. Творча вправа “Розкажи про своє місто (село)”

Учні мають розповісти про своє місто або село за запитаннями:

– Як називається річка, біля якої ти живеш?

– Які є рослини у твоєму місті чи селі?

– Які птахи в’ють гнізда біля твого дому? Які рослини і тварини твого краю потребують охорони?

>> Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра “Де ти живеш” (робота за малюнками)

– Де ти живеш? Розфарбуй відповідний малюнок.

 Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)

– Допиши свою адресу.

 Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)

– Розфарбуй визначні місця, які є там, де ти живеш. Розкажи про них.

 Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)

Учні “мандрують” містом (селом), називають визначні місця, які є там, де вони живуть, розповідають про них.

Учитель має наголосити на негативному ставленні до людей, які руйнують або пошкоджують об’єкти природи, історичні пам’ятки свого краю.

2. Творча вправа “Чому так називається?”

– Назви селищ, міст, парків, вулиць, будинків можуть розповісти багато цікавого про життя наших пращурів, батьків, бабусь і дідусів.

Учні називають вулиці, на яких живуть, учитель пояснює, що означають ці назви.

3. Гра “Нові назви”

Запитайте у дітей, чому їх місто (село) так називається. Запропонуйте дати місту (селу) власні назви.

4. Гра “Хвости”

– Закінчіть речення.

– Моє місто називається…

– Центральна вулиця міста…

– Я живу на вулиці…

– У місті є такі парки…

– У місті виготовляють…

5. Метод “Мікрофон”

Що потрібно робити кожному жителеві міста (села), щоб воно стало ще кращим?

6. Робота над прислів’ями

– Та земля мила, де мати народила.

– Кожному мила своя сторона.

– Рідна домівка, рідна сім’я – тут виростає доля моя.

– Де рідний край, там і рай.

– Де не є добро, а вдома краще.

V. Підсумок уроку

– Що нового дізналися про своє селище?

– Які навчальні заклади, пам’ятки, пам’ятники є в місті?

– Як називається вулиця, на якій стоїть школа?

– Чим вулиця відрізняється від проспекту? провулка? площі?

– Які проспекти є в нашому місті?

– Як називається центральна площа нашого міста?

– Як називається ваше місто (село)?

– На якій вулиці розташована ваша оселя?

– Що вам відомо про походження назви рідного міста (села)?

– Що цікавого (особливого) є у вашому місті (селі)?

– Чим займаються люди у вашому місті (селі)?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село) - Плани-конспекти уроків по натурології


Дослідницький практикум. Чим славиться моє місто (село)