ФОРМИ ДАВАЛЬНОГО І МІСЦЕВОГО ВІДМІНКІВ ОДНИНИ ПРИКМЕТНИКІВ ЖІНОЧОГО РОДУ

Мета: вчити учнів утворювати форми давального і місцевого відмінків прикметників в однині жіночого роду, розрізняти їх, правильно вимовляти й писати; закріпити навички визначати відмінок прикметників; розвивати мовленнєві вміння; виховувати організованість.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

– Запишіть каліграфічно.

Закрутилися сніжинки,

Як веселі комашинки,

Наче зграї білих мух,

Як м’який холодний пух.

– Підкресліть порівняння разом зі словами,

до яких вони належать.

2. Вибіркове списування

– Прочитайте текст.

– Що цікавого ви дізналися?

– Випишіть сполучення прикметника з іменником, визначте їх відмінок і рід.

ХОЛОД

Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути. Малі білочки, що жили в дуплі старої ялини, безупинно терли одна одній носики, щоб зігрітись, а кролі згорнулися в клубочок у своїх норах і не наважувалися навіть носа вистромити надвір. Тільки великі рогаті сови – єдині серед лісових мешканців, були, здавалось, задоволені. Пір’я на них геть задерев’яніло від інею, проте їм

до цього було зовсім байдуже: вони тільки лупили свої великі жовті очі й перегукувалися одна з одною через увесь ліс.

3. Робота над словниковими словами

– Запишіть слова, виправляючи помилки.

Восини, горезонт, миханік, телифон, що тижня, всиредині, окиан, ширенга, в зимну, інженер, кілометер, транвай, фартук, цимент.

Взаємоперевірка робіт.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми поспостерігаємо за формами прикметників жіночого роду однини в давальному і місцевому відмінках, з’ясуємо, чи залежать закінчення прикметників у цих відмінках від групи.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. “Попрацюймо разом!”

– Поставте і запишіть словосполучення у давальному і місцевому відмінках.

– Позначте закінчення і порівняйте їх.

Велика рідня – …

Вечірня зірка – …

Обідня перерва – …

Рідна мова – …

Рання зоря – …

Літня пора – …

– Як вимовляється кінцевий приголосний основи прикметників у називному, давальному, місцевому відмінках однини?

2. Пояснення вчителя

– Прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини мають закінчення – ій. Закінчення прикметників жіночого роду в цих відмінках не залежить від групи. Кінцевий приголосний основи перед закінченням – ій вимовляється пом’якшено.

3. Первинне закріплення

– Спишіть речення, вставляючи пропущені закінчення.

– Визначте відмінок прикметників.

Голодн… курці просо сниться.

Всюди добре, а в рідн… хаті найкраще.

Кохан… матусі я квіти дарую, співаю найкращі пісні.

У музичн… школі виступали юні таланти.

На львівськ… кондитерськ… фабриці виготовляють смачні цукерки.

– Як розрізнити форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду?

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра “Галявина загадок”

– Відгадайте загадки і знайдіть у них прикметники жіночого роду однини в місцевому відмінку.

В земляній сиджу коморі,

А коса моя надворі. (Морква)

У білій одежині,

В хустині зелененькій

Сумує край стежини

Тонесенька Оленка. (Берізка)

Розумний Іванко

В дерев’яній сорочці –

Де носом поведе,

Там і слід покладе. (Олівець)

У зеленім кожушку,

В костяній сорочці

Я росту собі в ліску,

Всім зірвати хочеться. (Горіх)

Маленький хлопчина

У сірій свитині

По дворах стрибає,

Крихти збирає. (Горобець)

2. Розвиток зв’язного мовлення

1) Бесіда.

– Як ви розумієте це прислів’я?

Від гарного слова і лід розмерзається.

(Коли ми чуємо добре слово на душі стає світліше. Навіть коли людині сумно, гарне слово наполовину змінює настрій людини.)

– Коли особливо необхідно принести людині радість? (У день народження! У Новий рік. У свята)

– У святкові дні ми поздоровляємо одне одного і вимовляємо добрі слова. Утім, ми знаємо, наше мовлення може бути як усним, так і писемним.

– Де ж використовується писемна привітальна промова? (У вітальному листі. У вітальній листівці. У вітальній телеграмі)

– Сьогодні ми навчимося підписувати вітальну листівку.

2) Цікаво знати!

Відома дата, коли з’явилася перша листівка,- 7 жовтня 1775 року. Виникнення вітальних листів пов’язують саме з цією датою і надзвичайною історією.

У німецькому місті Ольденбург книгопродавець на ім’я Шварц розсердився на свого друга. Але оскільки він був вихованою, ввічливою людиною і не міг сказати другу в очі те, що найбільше хотілося, він ухвалив інше рішення. На білому аркуші картону Шварц намалював один з малюнків книги, яка мала у той час великий успіх. На малюнку головного героя чорт волочив у пекло, саме цього бажав своєму другові книгопродавець. Його друг розвеселився й усім показував це забавне послання. До книжкового магазину Шварца почало приходити багато покупців, щоб придбати таку картинку, адже у кожного був хтось, кому хотілося досадити, та ще так, щоб не підписувати свого імені. Поштові службовці довго не сприймали серйозно цю новинку і багато років ставилися до неї як до порожньої забавки. Але вони помилялися відносно майбутнього листівки. Успіх її був величезний, і сьогодні життя без неї було б позбавлене багатьох фарб. Час змінив її та її призначення, сьогодні її мета – не досадити, а принести задоволення.

3) Ознайомлення зі структурою підписання листівки.

 ФОРМИ ДАВАЛЬНОГО І МІСЦЕВОГО ВІДМІНКІВ ОДНИНИ ПРИКМЕТНИКІВ ЖІНОЧОГО РОДУ

4) Самостійна робота.

– Складіть привітання до будь-якого свята своїм друзям, рідним, використавши слова з довідки.

Слова для довідки: дорогий (дорога, дорогі), здоров’я, щастя, щиро, бажаю, успіхів, у роботі, у навчанні.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що нового дізналися на уроці?

– Як визначити відмінок прикметника?

– Яке закінчення мають прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини?

– У вас на столах лежать повітряні кульки. Вони означають ваш настрій після уроку. Оберіть одну із них!

Синя кулька – Я СОБОЮ ЗАДОВОЛЕНИЙ

Жовта кулька – Я ЗАСМУЧЕНИЙ

Зелена кулька – МІЙ НАСТРІЙ ПРОТЯГОМ УРОКУ НЕ ЗМІНИВСЯ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ФОРМИ ДАВАЛЬНОГО І МІСЦЕВОГО ВІДМІНКІВ ОДНИНИ ПРИКМЕТНИКІВ ЖІНОЧОГО РОДУ - Плани-конспекти уроків по українській мові


ФОРМИ ДАВАЛЬНОГО І МІСЦЕВОГО ВІДМІНКІВ ОДНИНИ ПРИКМЕТНИКІВ ЖІНОЧОГО РОДУ