Формування корисних і шкідливих звичок у підлітків

СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я

Tема 5 ЗВИЧКИ І ЗДОРОВ’Я

Урок 10 Формування корисних і шкідливих звичок у підлітків

На цьому уроці ви дізнаєтесь:

Про різницю між корисними та шкідливими звичками;

Про вплив корисних і шкідливих звичок на здоров’я та спосіб життя людини.

Пригадайте

Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб чи фізичних вад.

Відомий німецький філософ А. Шопенгауер (1788-1860) писав: “Здоров’я настільки переважає всі блага життя,

що воістину здоровий злидар щасливіший за хворого короля”. І дійсно, якій би цікавій справі ви не присвятили своє життя, власне здоров’я і здоров’я ваших близьких завжди будуть на першому місці. Щоб зберегти здоров’я змолоду, треба виробити у себе звичку до здорового способу життя.

Що таке звичка

Пригадайте, чи доводилося вам виконувати якісь дії; чи виникало у вас бажання або потреба робити це знову й знову. Це і є звичка – особлива форма поведінки людини, яка виявляється у здатності

робити ті чи інші дії, що закріпилися внаслідок багаторазового їх повторення.

Звички бувають корисні – ті, що зміцнюють здоров’я людини і свідчать про рівень її культури, та шкідливі, що сприяють погіршенню здоров’я людини.

 Формування корисних і шкідливих звичок у підлітків

Мал. 26. Приклади корисних звичок Корисні звички і здоров’я

Корисні звички виробляються на основі природних потреб, під час навчання та виховання у сім’ї, дитячому садочку, школі та інших дитячих колективах (спортивних, хореографічних, музичних) (мал. 26). Це, наприклад, звички дотримуватися правил гігієни – мити руки перед їжею і після неї, після відвідування туалету та повернувшись із прогулянки, двічі на день чистити зуби, регулярно митися під душем.

Дуже допомагають у житті звички спати з відчиненою кватиркою, робити вранішню гімнастику, дотримуватися режиму дня. Вони сприяють фізичному та психічному розвиткові людини, підвищують її працездатність, зміцнюють здоров’я.

До корисних звичок належать також пунктуальність, охайність, чесність і ввічливість, які завжди поважалися у суспільстві.

Запам’ятайте

Здоровий спосіб життя сприяє реалізації всіх можливостей, які природа надає людині. Він є чинником здоров’я, а нездоровий спосіб життя – чинником ризику.

Чим раніше сформувалися корисні звички, тим легше людині уникнути шкідливих звичок.

Шкідливі звички і здоров’я

Знання про потенційну небезпеку шкідливих звичок сприяє виробленню позитивного ставлення до здорового способу життя. Адже набагато легше запобігти захворюванням, ніж потім їх лікувати.

Наприклад, у школі, на вулиці, в автобусах чи тролейбусах вам доводиться братися руками за поручні, дверні ручки та інші речі, яких торкаються також сотні і тисячі людей. Відомо багато мікроорганізмів, які вражають шкіру, очі, органи травлення. Такі хвороби в народі називають “хворобами брудних рук”. Виробивши у себе звичку регулярно мити руки з милом, ви уникнете багатьох цих захворювань.

Вам, мабуть, траплялися люди, які гризли нігті, голосно плямкали та сьорбали під час їжі, облизували пальці, колупалися в носі, кидали на підлогу сміття. Дивитися на них не дуже приємно. Чи не так? Таких людей називають невихованими. Подібних шкідливих звичок зазвичай можна легко позбутися, якщо стежити за собою, прислухатися до думки інших людей.

Однак існують дуже згубні звички, подолати які надзвичайно важко. Це куріння, вживання алкогольних напоїв, наркотичних і токсичних речовин. Саме про них ітиметься на наступних уроках.

ЯК БУТИ

На жаль, шкідливі звички формуються набагато швидше, ніж корисні. А от позбуватися їх зазвичай дуже тяжко. Зате, сформувавши в себе за допомогою сили волі такі корисні звички, як бути завжди охайним, ввічливим, чесним, наполегливим у навчанні, дбати про своє здоров’я, ви поставите надійний заслін шкідливим звичкам.

Доведіть, що ви знаєте

1. Чим корисні звички відрізняються від шкідливих?

2. Поміркуйте, чи може людина, мешкаючи у неза

Довільних побутових умовах, вести здоровий спосіб життя.

3. Чи завжди добрі соціальні умови – запорука здоров’я людини?

4. Назвіть найпоширеніші шкідливі звички.

Домашнє завдання

Разом з батьками визначте свої шкідливі звички. У “Щоденнику здоров’я” складіть план щодо їхнього подолання.




Формування корисних і шкідливих звичок у підлітків