ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ АВСТРАЛІЇ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА. ТЕКТОНІЧНА БУДОВА, РЕЛЬЄФ, КОРИСНІ КОПАЛИНИ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 7. ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ НАЗВ ОСНОВНИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ’ЄКТІВ АВСТРАЛІЇ (ПОЧАТОК)

Мета:

Навчальна: формувати знання про географічне положення Австралії, закономірності формування рельєфу і корисних копалин; з’ясувати особливості дослідження та освоєння території материка європейцями;

Розвивальна: розвивати географічне мислення, вміння аналізувати і встановлювати причиново-наслідкові зв’язки; розвивати навички самостійної роботи з картою, підручником, додатковою літературою, складання характеристики географічного положення материка; закріпити практичні навички визначення географічних координат, вимірювання

відстаней на карті за масштабом та географічною сіткою;

Виховна: виховувати зацікавленість географією, повагу до наукових досліджень, акуратність, повагу до товаришів

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, атлас, глобус, фізична карта світу, фізична карта Австралії, тектонічна карта світу, контурні карти.

Опорні та базові поняття: географічне положення, крайні точки материка, берегова лінія, тектонічна будова, літосферна плита, епоха горотворення, платформа, щит.

Географічна номенклатура: миси: Йорк, Південно-Східний, Стіп-Пойнт, Байрон; моря: Коралове,

Тасманове; затоки: Карпентарія, Велика Австралійська; протоки: Бассова, Торресова; острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф, півострів: Кейп-Йорк; плоскогір’я: Західно-Австралійське; низовина: Центральна низовина; гори: Великий Вододільний хребет (г. Косцюшко); пустелі: Велика Піщана пустеля, Велика пустеля Вікторія.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Словами одного зі своїх героїв Жуль Верн так сказав про Австралію:

“А я клянуся вам, що цей край – найцікавіший на всій земній кулі. Найвигадливіша, найнелогічніша країна з усіх, що коли-небудь існувала”. Що саме мав на увазі видатний письменник, ми з’ясуємо протягом наступних наших уроків.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

– Запишіть усі свої асоціації до слова “Австралія”.

– Які дослідники зробили внесок у вивчення цієї частини світу?

– Пригадайте план характеристики географічного положення материка.

Охарактеризуйте за ним Австралію.

– Назвіть усі “навпаки”, характерні для Австралії, на відміну від звичних для нас процесів, дат, обумовлених її розташуванням у Південній півкулі.

– Яке положення за розмірами відведено Австралії серед інших материків?

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Географічне положення

Назва “Австралія” від латинського austral – “південний”.

S = 7687 тис км2, довжина берегової лінії 19700 км.

Завдання. Визначити:

– координати крайніх точок;

– за допомогою масштабу і за градусною сіткою протяжність материка з півночі на південь (вздовж 120-го та 142-го меридіанів сх. д.) та іззаходу на схід (вздовж Південного тропіка), зробити висновок.

Нанести крайні точки на контурну карту.

Особливості географічного положення: перетинається Південним тропіком майже посередині; омивається теплими водами океанів з півночі й сходу→ утворення рифів (Великий Бар’єрний риф) → утруднення мореплавства, природні хвилерізи; берегова лінія мало порізана → не сприяє проникненню морських повітряних мас вглиб материка, мало природних бухт.

2. Дослідження та освоєння материка

Дослідники

Внесок у дослідження материка

Іспанський мореплавець Луїс Торрес, 1606 р.

Проплив вузькою протокою вздовж південного берега Нової Гвінеї. Довів, що Нова Гвінея – це острів, а на південь від нього пролягає невідома земля

Голландський мореплавець Вілем Янсзон, 1606 р.

Висадився на західному узбережжі півострова Кейп-Йорк. Став першим європейцем, який дістався австралійських земель. Назвав відкриті землі Новою Голландією

Голландський мореплавець Абель Тасман, 1642-1644 рр.

Дістався південних берегів Австралії, відкрив острів на південь від Австралії. Довів, що материк справді існує, відкрив ділянку узбережжя Нової Зеландії

Англійський мореплавець Джеймс Кук, 1770 р.

Відкрив східне узбережжя Австралії та оголосив відкриті землі володінням Великої Британії, відкрив Великий Бар’єрний риф

Англійські мореплавці, 1788 р.

Заснували перше англійське поселення як колонію каторжників

Англійські дослідники Метью Фліндерс і Джордж Басс, 1797-1798 рр.

Обійшли навколо Австралії, відкрили протоку, запропонували сучасну назву

1859-1862рр.

Джон Стюарт перетнув материк з півдня на північ

3. Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини

В основі материка давня докембрійська платформа → рівнинний рельєф. На сході давня складчастість → старі, невисокі гори → Великий Вододільний хребет (г. Косцюшко, 2228 м, східний схил крутий, західний → полого-східчастий).

Кристалічний фундамент платформи виходить на поверхню чи близько до неї на заході материка → в рельєфі височини (Велика Піщана пустеля, Велика пустеля Вікторія), плоскогір’я з середніми висотами 400-600 м (Західноавстралійське, гори Макдонелл, Масгрейв) плато (висоти) → рудні корисні копалини.

Центральна частина платформи зазнала прогинання → Центральна низовина (найнижча точка материка – озеро Ейр), вкрита осадовими породами → нафта, газ, руди кольорових металів у розсипах вивітрених кристалічних порід.

Межі давньої платформ розташовані далеко від меж літосферної плити → відсутність значних землетрусів, вивержень вулканів, складчастих процесів, високих гірських масивів.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

– Одна група учнів ланцюжком один за одним назвіть ключові моменти, що характеризують географічне положення материка. Друга група так само ланцюжком коментує, чи схожа Австралія за цим фактом з Африкою, Південною Америкою.

– Знайдіть на карті материка об’єкти, названі на честь дослідників материка.

– Доведіть на прикладі Австралії, що відомості про рельєф та тектонічну будову території дозволяють припустити, які корисні копалини є на її території.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

– Опрацюйте §___.

– Детально ознайомтеся з фізичною та тектонічною картами Африки. Нанесіть на контурну карту елементи берегової лінії.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ АВСТРАЛІЇ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА. ТЕКТОНІЧНА БУДОВА, РЕЛЬЄФ, КОРИСНІ КОПАЛИНИ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 7. ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ НАЗВ ОСНОВНИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ’ЄКТІВ АВСТРАЛІЇ (ПОЧАТОК) - Плани-конспекти уроків по географії


ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ АВСТРАЛІЇ. ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ МАТЕРИКА. ТЕКТОНІЧНА БУДОВА, РЕЛЬЄФ, КОРИСНІ КОПАЛИНИ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 7. ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ НАЗВ ОСНОВНИХ ГЕОГРАФІЧНИХ ОБ’ЄКТІВ АВСТРАЛІЇ (ПОЧАТОК)