Іменник. Іменники, що означають назви істот і неістот. Голосні у відмінкових закінченнях

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Урок № 5

Тема: Іменник. Іменники, що означають назви істот і неістот. Голосні у відмінкових закінченнях

Мета: повторити вивчене про іменник як частину мови, його основні граматичні ознаки (рід, число, відмінок, три відміни), особливості відмінкових закінчень; удосконалювати навички правильно виділяти відмінкові закінчення іменників; визначати іменники – назви істот і неістот, виховувати цікавість до життя, любов і повагу до родини; розвивати мислення, мовлення, пам’ять, удосконалювати граматичний лад мовлення, збагачувати й уточнювати словник учнів.

Тип уроку: урок повторення вивченого.

Обладнання: підручник, мультимедійний проектор.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

Робота біля дошки. Записати речення. Визначити частини мови.

Після дощу сонце засяє. Сонце на всіх однаково світить. На ледачій землі і трава не росте. Родить не земля, а руки.

Народна творчість.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Повторення ключових питань.

Бесіда.

– Яка частина мови називається іменником? Навести приклади.

– Як розрізняють назви істот і неістот? Навести приклади.

– У чому полягає відмінність між написанням іменників-власних назв та іменників-загальних назв? Навести приклади.

– Яке зі слів і чому пишуть з великої літери

у словосполученнях місто Львів, річка Дніпро, село Мрійливе, кіт Туман, горобець Чив?

– Як визначається рід іменників?

– Що означають іменники у формі однини та іменники у формі множини?

– Як змінюються іменники? Назвати відмінки іменників.

– Скільки відмін іменників вам відомо? Навести приклади іменників І, ІІ та ІІІ відмін.

Робота з підручником. Виконання вправи 42 (усно).

ІV. Виконання вправ на повторення.

Пояснювальний диктант.

Іменники підкреслити. Поставивши до кожного питання, визначити іменники – назви істот і назви неістот. Визначити рід, число, відмінок та відміну виділених іменників.

1. Соняшникам сонечко посміхалось сонячно. (Л. Куліш-Зіньків.) Зранку, після ночі промінчик сонця золотий влетів бабусі в очі. (М. Могилевич.) Ми пішли з дідусем по вербову гілку. Дід зробив із неї голосну сопілку. (В. Косовський.) Добре має серце лісове джерельце. Воно дає водиці звірятку і птиці, дереву, травині, квітці і людині. (За М. Чепурною.)

2. Що таке батьківщина? За віконцем калина, тиха казка бабусі, ніжна пісня матусі, дужі руки у тата, під тополею хата, під вербою криниця, в чистім полі пшениця. (П. Бондарчук.) Пам’ятай, не забувай батьківську стежину! Прикрашай, шануй свій край, дім свій, батьківщину. (В. Гринько.)

Робота з підручником. Виконання вправи 44.

Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені закінчення. Визначити відмінок іменників.

Усі ріки до мор.. течуть. По мор.. плавав, а вод.. не бачив. Тиха вода гребл.. рве. Не ходи у воду за птиц.. , а в ліс за риб.. . Ложк.. моря не вичерпаєш. З вогн.. не жартуй, а вод.. не вір. Язик.. сіна не накосиш. Хто кине камен.. до неба, дістане ним по голов.. .

Народна творчість.

Записані на дошці (спроектовані через проектор) іменники записати в три колонки за відмінами.

Хліб, хатина, мати, приязнь, душа, вогонь, паляниця, радість, затишок, серце, батько, брат, неділя, родина, осінь, земля, піч, любов.

Диктант із коментуванням. Підкреслити іменники. Визначити рід, число, відмінок та відміну кожного з них.

Умій поважати працю своїх батька й матері. Бережи їх здоров’я і спокій. Найбільше для них щастя – то твоє чесне життя, працьовитість, старанне навчання. Принось у дім радість, оберігай щастя в сім’ї. Якщо тебе вважають поганою людиною, це велике горе для твоєї рідні.

За В. Сухомлинським.

V. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання.

Вправа 46.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Сочетание типов речи
Іменник. Іменники, що означають назви істот і неістот. Голосні у відмінкових закінченнях