ІМЕННИКИ

Мета:

    навчальна: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, повторити все відоме учням про іменники, що означають назви істот і неістот; формувати вміння їх розрізняти; удосконалювати навички відмінювання іменників – назв істот і неістот; розвивальна: розвивати культуру усного й писемного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність, творчі здібності; виховна: виховувати любов до мови, кмітливість, старанність і наполегливість у навчанні.

Внутрішньопредметні зв’язки:

синтаксис, лексикологія.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, біологія, українознавство.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

З Тарасом нам вести не раз розмову –

Напам’ять вчить могутній вірш його,

Щоб научались ми чужому слову

І не цурались рідного, свого!

Л. Забашта

ПЕРЕБІГ УРОКУ

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Лінгвістичне дослідження

> 3 епіграфу випишіть усі іменники. Дайте характеристику кожному іменнику за схемою:

Іменник – власна

чи загальна назва – означає істоту чи неістоту – означає конкретне чи абстрактне поняття.

ПОВТОРЕННЯ Й ПОГЛИБЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ТЕМУ Робота з опорною таблицею

Іменник

Категорії

Лексичне значення

Приклади

Назви істот і неістот

Назви істот – назви людей, тварин, комах, птахів, міфологічних істот.

Назви неістот – назви предметів, явищ, організмів, сукупності осіб

Хлопець, балерина, ведмідь, комар, водяний

Книга, ненависть, мікроб, юрба

Власні й загальні назви

Індивідуальна назва. Спільна назва

Іван, Карпати простір, добро, обід

Іменники зі значенням конкретності й абстрактності

Конкретні позначають назви, співвідносні з конкретними властивостями, діями. Абстрактні називають поняття, риси характеру, почуття, наукові терміни

Цукор, рука, олівець, урок

Воля, мрія, дружба, хід, доброта, вітання, іменники

Збірні іменники

Позначають сукупність, яка сприймається як ціле

Група, загін, рій, народ, полк, екіпаж

Лексична п’ятихвилинка

> Поясніть значення слів: дендропарк, богомольці, лавра.

Робота з текстом

> Прочитайте текст. До виділених слів поставте запитання. Що означають ці слова?

МОЇ ШЛЯХИ-ДОРОГИ

Якщо кому не доводилося бувати в південно-східних районах України, коли хто не блукав по шляхах курських і сумських, не топтав стежок землі чернігівської і сіверської – вважай: не знає він своєї землі.

Які це благодатні краї, які небачені краєвиди та чарівні куточки!

Лише Тростянецький дендропарк вартий того, щоб до нього не те що їхати, йти пішки, мов до святині, подібно до того, як добирались у свій час богомольці з незвіданих країв до Києво-Печерської лаври. А Качанівський заповідник з його нерукотворними дивами, адже він по-справжньому рівня всім найвидатнішим заповідникам світу.

Ідеш дорогою, а пообіч степ широкий, такий широкий та розлогий, що не видно йому ні кінця ні краю, тільки й усього, що ось там за пагорбом щось зачаєно притаїлося, може, хмарка підкралася грозова, а може, просто вже інший пагорб витинається. Вийдеш на гору – зирк, а перед тобою – диво невидане. Унизу долина широка розляглася, озеро чи озерце, а може, й звичайна запрудасріблиться. А там, збоку, починається ліс, синій та густий, літніми фарбами переповнений, тягнеться кудись у безкрай (Ю. Збанацький, 200 слів).

> Запишіть виділені слова у два стовпчики: назви конкретні і загальні. Знайдіть у тексті назви істот. Знайдіть власні назви.

Лексична робота

> Заповніть таблицю прикладами іменників.

> Зробіть висновок про те, що можуть означати іменники.

Організація

Люди

Тварини

Речі

Рослини

Явища природи

Суспільне явище

Почуття

Дії

ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Усна робота

> Визначте, назву істоти чи неістоти означає іменник.

Кропива, машиніст, дрова, лікар, лід, горобець, ромашка, поні, ветеран, ріка, зима, вівця.

Творча робота

> Утворіть збірні назви від іменників.

Діти (дітвора), молоді люди (молодь), листок (листя), корінь (коріння), павутина (павутиння), волос (волосся), птах (птаство).

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Практична робота

> Розподіліть іменники на дві колонки: конкретні чи абстрактні назви.

Підручник, кошеня, листоноша, колібрі, лікарня, сум, град, дощ, легенда, папороть, козак, вулиця, груша, бібліотека, калина, радість, книга, нероба, міцність, матір, якість, видавництво, меблі, конвалія.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Лінгвістична гра

> Підніміть руку, якщо іменник – назва істоти.

Сутінки, земля, цвіркуни, вода, гребля, качки, захід, небо, дівчина, моряк, дітвора, каміння, краса, яничар, книга, снігур, комар, жнива, колосся, метелик, жовтизна, директор.

Рефлексія

> Закінчіть речення.

? Іменник – це…

? Іменники, що називають істоти…

? Іменники, що називають неістоти…

? Власні назви: …

? Загальні назви: …

? Конкретні іменники…

? Абстрактні іменники…

? Збірні іменники…

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

> Виконайте вправу з підручника.

> Запишіть 5-6 прислів’їв, приказок і загадок, у яких вжито іменники – назви істот.

> Написати невеличкий твір-роздум на тему “Моя улюблена пора року” (у тексті слід використовувати назви істот та неістот, власні назви).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ІМЕННИКИ - Плани-конспекти уроків по українській мові


ІМЕННИКИ