Камерно-інструментальна музика. Соната “Патетична” № 8 Л. Бетховена

8 КЛАС

II семестр

Тема. Музика в діалозі з сучасністю

Урок 28

Тема уроку. Камерно-інструментальна музика. Соната “Патетична” № 8 Л. Бетховена – слухання. Енгармонічно рівні звуки. Робота над піснею “Ясени” О. Білаша

Мета уроку: дати дітям поняття про камерно-інструментальну музику та дати можливість послухати твори; розвивати ладове відчуття та музичну пам’ять; виховувати інтерес до української пісні.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, фортепіано, аудіо-запис, портрет

Л. Бетховена.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання “З Бетховеном”.

2. Оголошення теми уроку.

ІІ. Розспівування (за камертонам).

 Камерно інструментальна музика. Соната Патетична № 8 Л. Бетховена

III. Пояснення нового матеріалу.

У загальноприйнятій музичній системі кожна октава ділиться на 12 рівних частин – півтонів. Такий стрій називається темперований.

Кожен основний ступінь звукоряду може бути підвищений або понижений знаком альтерації. Звуки, що відповідають підвищенням або пониженням

ступенів, називають альтерованими. Назва похідних ступенів походить від назви основних.

Всі півтони в октаві рівні. Завдяки цьому один і той самий звук може бути похідним від підвищення основного ступеня або від пониження наступного основного ступеня.

Наприклад, фа# = соль бемоль, до# = ре бемоль.

Рівність однакових за висотою, але різних за назвою та позначенням ступенів називають енгармонізмом звуків.

Завдання: напишіть енгармонічно рівні звуки до даних:

IV. Робота над піснею “Ясени”.

Сьогодні ми попрацюємо над піснею. Серйозна за змістом, але легка дня сприймання пісня про рідний край, отчий дім, ясен, тополю чи калину – давні символи рідного дому, повинна виконуватись наспівно, мелодійно, з динамікою. Бажаючих опитую біля дошки.

V. 1. Слухання музики.

Сьогодні ми познайомимось з жанром камерної музики. Камерна музика – це інструментальна або вокально-інструментальна музика, створена для солістів або невеликого складу виконавців у невеликому приміщенні.

До камерної музики належать: романс, дует, тріо, квартет, квінтет, вокальний цикл, соната тощо.

Зараз ми послухаємо з вами “Патетичну” (№ 8) сонату Л. Бетховена. Ви знаєте, що композитор написав 32 сонати для фортепіано, серед яких “Апасіоната”, “Місячна”, “Патетична”.

У “Патетичній” сонаті знайшли відображення величні і героїчні картини: воля до перемоги, боротьба людини з долею.

– Послухайте і дайте характеристику твору.

– Порівняйте музику вступу і головної партії; звучання головної і побічної партій, простежте їхній розвиток у розробці.

– Пригадайте, що таке соната.

Соната – це інструментальний твір циклічної побудови, що складається з декількох контрастних частин.

– Що характерно для сонати?

(І частину сонати написано у сонатній формі. А сонатна форма складається з 3-ох частин: експозиція (показ), розробка (розвиток) і реприза (повтор І теми)).

2. Слухання твору.

3. Характеристика прослуханого.

Музика І частини надзвичайно емоційна, насичена переживаннями, чується драматизм, боротьба двох сил. Грізно і владно вступають акорди, після яких чується мотив тужіння. Але головна партія є стрімкою, сповненою бурхливого драматизму.

Висновок: У сонаті Бетховен стверджує, що сенс житія – у безстрашності, в героїчному спротиві, у невтомній боротьбі.

VI. Підсумок уроку.




Камерно-інструментальна музика. Соната “Патетична” № 8 Л. Бетховена