Колінгвуд Робін Джордж

Політологічний словник

Колінгвуд Робін Джордж (1889 – 1943) – британський філософ, історик, археолог. В 1913 р. самостійно здійснив археологічні розкопки римського форту в Емблсайді і тоді ж здобув науковий ступінь. Від 1935 до 1941 р. – професор метафізичної філософії в Оксфордському університеті, де свого часу навчався. Перебував під впливом філософських учень Платона, Гегеля, Бекона, Локка, Кроче, Пома тощо. У центрі його наукових пошуків – співвідношення філософії та історії, або їх approchement (зближення). Історія, твердив К., забезпечує філософію

даними, а філософія надає історії методи. Завдяки єднанню історії з філософією, їх взаємодії, наголошував філософ, історія вперше стає по-справжньому раціональною, а філософія вперше осягає цю раціональність не як простий акт віри, а внаслідок того факту, що історія повинна бути раціональною, як того хоче від неї філософія, оскільки остання зробила її такою. К. розглядає історію в її філософському розумінні як трансцендентальний концепт. Він вперше розробляє загальновідому концепцію “інкапсуляції” або повторного “програвання” колишнього мислення (історичних осіб) у теперішньому мисленні
історика та вчення про те, що вся історія – історія думки. Звідси його висновок, що історія має розглядатись як noeseos noesis (акт мислення про акт мислення), що має усунути обмеженість історичного пізнання, відійти від тенденції підходити до минулого у спрощеному варіанті: окремо від суб’єкта історичної дії та пізнання. Ця обставина, гадав К., допоможе усвідомити те, що говорити про суще поза духом немає підстав, оскільки будь-який предмет пізнання є продуктом конструктивної діяльності людини як істоти мислячої й духовної.

Дух, в інтерпретації К., – самодостатній процес творчого мислення. Особливого тлумачення надавав часу. Єдиною реальністю, стверджував К., є теперішнє, але воно складається з двох ідеальних елементів: минулого (необхідність) і майбутнього (можливість). Хоча минуле й майбутнє як такі є ідеальними, вони є, відповідно, “тим, що живе в теперішньому” й “тим, що в теперішньому зароджується”. Вони, за К., цілковито реальні й насправді якраз і є тим самим теперішнім. Сутність і функції філософії розглядав дещо дуалістично, з одного боку, як спосіб систематизації різноманітного змісту людського знання, а з другого – як засіб з’ясування абсолютних передумов людського мислення та форм їх виявлення в різні періоди історії.

Основні твори: “Начерк філософського методу” (1933); “Основи мистецтва” (1938;) “Автобіографія” (1939); “Начерк метафізики” (1940); “Новий Левіафан” (1942); “Ідея історії” (1946).

Андрущенко В., Михальченко М. Сучасна соціальна філософія: Курс лекцій. – К., 1996; Габозов И. Р. Введение в философию истории – М., 1992; Колінгвуд Р. Дж. Ідея історії. – К., 1 996; Причепій Є. М., Черній А. М., Чекаль Л. А. Філософія. – К„ 2005;

А. Черній


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)


Колінгвуд Робін Джордж - Довідник з політології


Колінгвуд Робін Джордж