Культура мовленого слова. Перевірна робота. Диктант

Тема: Культура мовленого слова. Перевірна робота. Диктант

Мета: перевірити вміння учнів правильно писати речення диктування; розвивати культуру писемного мовлення; вчити учнів виявляти у навчальних текстах, у мовленні товаришів, у власному мовленні хибні, примітивні слова, замінювати їх літературними, нормативними; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати пам’ять, мовлення; виховувати інтерес до вивчення мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції), перевірка знань.

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось дзвінок сигнал подав –

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

II. ПЕРЕВІРНА РОБОТА. ДИКТАНТ

Варіант 1

ЛАСТІВКИ

Був теплий сонячний ранок. У відчинені двері до нашої кімнати залетіли дві ластівки. Покружляли і вилетіли. Потім з’являлися ще кілька разів. Дзвіночками розсипався їхній веселий щебет. У куточку кімнати ластівки зліпили гніздо. Там вони вивели пташенят.

Ластівки дуже працьовиті й охайні. У їхньому гнізді завжди чистенько. У дзьобиках вони виносять сміття на подвір’я. Влітають до кімнати через відчинене вікно. (61 слово)

Варіант 2

ВОДА І ВОГОНЬ – ДРУЗІ І ВОРОГИ

Воду ми п’ємо, варимо їсти, вмиваємося. Вода – наш друг!

Але під час повені вода затоплює міста,

села. Знищує все на своєму шляху.

Вода – наш ворог.

За допомогою вогню варять чавун, готують їжу.

Але вогонь може стати ворогом. Діти наслідують старших. Намагаються запалити цигарку, розпалити вогнище. Трапляється найстрашніше – пожежа.

Нерідко пожежники не встигають допомогти.

Не грайтесь з вогнем! (57 слів)

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 48, впр. 101)

– Прочитайте речення з фразеологізмами, наведеними в рамці.

2. Робота в парах

– Прочитайте.

Зима. Дуже холодно. День узимку короткий, а ніч довга. Мовчать птахи. Сумно в лісі, в полі.

– Як зробити, щоб картина змінилась навкруги?

– Які антоніми для цього використати?

– Про яку пору року ви склали текст?

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про культуру мовленого слова.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра “Удала заміна” (с. 49, впр. 102)

– Прочитайте текст.

– Спишіть текст, замінюючи слова в дужках синонімами. Доберіть заголовок.

(Настала) Надійшла осінь. Дні стояли ясні (сонячні). Та одного дня (блакитне) голубе небо вкрили (темні) сірі хмари. Ударив (сильний) гучний грім, і все освітила (сліпуча) яскрава блискавка. (Линув) Пішов (рясний) зливний дощ.

Словникова робота

– Відгадайте загадку.

– Біг кінь білобокий

Через Дунай глибокий,

Як упав – заіржав,

Увесь світ задрижав. (Грім)

Грім:

1) Гуркіт і тріск, що супроводять електричні розряди в атмосфері.

2) Сильні, гучні звуки.

– Синонімами до слова грім є слова грімотня, гримотіння, гримотання, гуркання, гуркіт.

Гриміти:

1) Створювати або видавати гучні, різкі звуки, гуркіт.

2) Говорити голосно, підвищеним тоном.

3) Перен. користуватися великою популярністю, заслужити славу.

– У якому сполученні слів гримить грім, гримить пісня слово гримить ужито в переносному значенні?

– Запишіть прислів’я. Як ви його розумієте?

Грім гримить – хліб буде родить.

2. Робота в парах (с. 49, впр. 103)

– Прочитайте текст.

– Замініть підкреслені слова словами з довідки. Спишіть, виправивши помилки в мовленні хлопчика.

– Підкресліть звертання. Де вони стоять у реченнях? Як виділені на письмі?

3. Робота над фразеологізмами (с. 49, впр. 104)

– Прочитайте жартівливі реклами.

– Запишіть фразеологізми, які взято за основу цих реклам.

– Замініть фразеологізми синонімічним словом.

Купувати витрішки – роздивлятися на щось без мети, нічого не роблячи.

Ловити гав – бути неуважним

Давати здачі – битися.

4. Робота в парах

– Прочитайте вислови і поміркуйте, що вони означають. Запишіть, користуючись довідкою.

Збути з рук; рвонути з усіх ніг; сидіти, як на голках; прикусити язика.

Слова для довідок: комусь щось віддати, швидко побігти, квапитись, поспішати, перестати говорити тоді, коли непотрібно.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що вивчали на уроці?

– Що для вас було новим?

– Звідки беруться слова?

– Чи добре, що слова можна вживати не тільки в прямому, а й у переносному значенні?

– Чому? Наведіть приклади.

– Навіщо в мові потрібні синоніми? Наведіть приклади.

– Що означають антоніми? Наведіть приклади.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 49, впр.105. Складіть речення з фразеологізмами вправи 104, які взято за основу жартівливих реклам.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Корисні бактерії
Культура мовленого слова. Перевірна робота. Диктант