КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ. ДАВАЙТЕ ЖИТИ ДРУЖНО

Урок 13. КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ. ДАВАЙТЕ ЖИТИ ДРУЖНО

Мета: учити учнів поводитися таким чином, щоб уникати конфліктів, а в разі їх виникнення – вміти їх подолати; розвивати вміння володіти собою; виховувати бажання гідно виходити із конфліктної ситуації.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учні презентують поради “Якщо ти в класі новачок…”.

Потім колективно складають пам’ятку “Якщо ти в класі новачок…”. Учитель коригує відповіді.

– Чи бувають у вашому класі конфліктні

ситуації?

– Що може привести до конфлікту?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як уникати конфліктів з іншими людьми.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

– Конфлікт – це невдоволеність, тривога, небажання спілкуватися з певними людьми. Конфліктів не уникнути, адже всі люди різні, мають різні думки, бажання, інтереси, тобто їхні зіткнення можливі. Помилковою є думка, начебто під час конфліктної ситуації краще удавати,

ніби нічого не сталося. Потрібно його розв’язувати.

Можливі такі форми конфліктів.

– Зіткнення думок, незгода (конфлікт не зачіпає особистості);

– невдоволеність (з’являються негативні емоції);

– протидія;

– сварка (конфлікт зачіпає особистість у цілому);

– розрив (остаточне припинення стосунків).

– Можливі такі способи розв’язання конфлікту.

– “Чарівні” слова;

– компроміс (згода на основі взаємних поступок);

– вияв турботи, ніжності, любові;

– усвідомлення й визнання власної провини чи неправоти у суперечці;

– підняття престижу, самоповаги, гордості противника;

– жарт, гумор;

– віра в позитивне розв’язання конфлікту і добрі стосунки;

– уміння поставити себе на місце іншої сторони конфлікту.

– Чому ж існують конфлікти між людьми?

Конфлікти існують між людьми для того, щоб вони навчилися спочатку розв’язувати їх за законами любові й зрештою навчилися жити безконфліктно.

Але будь-який конфлікт – це початок біди, великої чи малої. Тому потрібно уникати конфліктів.

Якщо ж усе-таки конфлікту не вдалося уникнути, тоді, як радять психологи, необхідно вчинити так.

1. У конфлікті не буває переможців: програють завжди обидві сторони.

Отже, не порівнюй ступеня провини, а зроби першим крок назустріч – це показник твого характеру і самоповаги.

Розпочни розмову з опису конкретної ситуації, яка тебе не влаштовує. Намагайся бути при цьому щонайбільше об’єктивним.

2. Вислови те, що ти відчуваєш через конфліктну ситуацію. Безліч конфліктів між людьми ускладнюються наявністю невисловлених думок і почуттів. Іноді тільки завдяки їх висловленню можна залагодити ситуацію.

3. Намагайся вислухати протилежну сторону – це, мабуть, найважче. Необхідно пам’ятати, що ваші думки є різними, і саме це спричинило конфлікт. Уважно слухай співрозмовника, не перебивай, не заперечуй, не сперечайся. Продемонструй йому, що ти дійсно його уважно слухаєш і прагнеш досягти злагоди.

4. Утримуйся від коментарів, завершуючи будь-яку розмову. Звертай увагу на те, де ваші думки збігаються.

5. Вислови свої конкретні пропозиції, реалізація яких може змінити ситуацію, поведінку, стосунки.

– Запам’ятайте важливі правила!

– Бути розсудливим і виваженим краще, ніж сваритися;

– необхідно завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути сварок, образ і конфліктів;

– ніколи сам не роби того, чого б не хотів, щоб зробили тобі.

2. Робота за підручником (с. 56-59)

Учні виконують завдання рубрики “Повтори те, що знаєш”.

Вправа “Мікрофон”

Учні виконують завдання рубрики “Поділися своїми думками”.

Потім читають текст рубрики “Я хочу дізнатися”.

Робота в парах

Учні читають притчу про Езопа та відповідають на запитання за змістом прочитаного.

Опрацьовують матеріали рубрики “Ознайомся з думкою інших людей” та відповідають на запитання.

Робота в парах

Учні виконують завдання на с. 59.

– Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 59. (Я дізнався, що… Я прагну…)

– Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Аналіз ситуацій

Ситуація 1

Ти стоїш на перерві та розмовляєш з друзями. Аж раптом тобі хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти у бійку, та раптом чуєш: “Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче”. Злість одразу минула, і ти несподівано для себе відповідаєш: “Та нічого, буває”.

– Чому? (Ввічливі слова запобігають конфлікту, “гасять” його.)

Ситуація 2

Мама дала Дмитрикові цукерки, щоб він почастував своїх товаришів. Коли Дмитрик вийшов у двір, він побачив, що серед друзів був і його кривдник – Сергійко, який часто грубо його штовхав, обзивав. Дмитрик замислився, як йому вчинити: пригощати Сергійка чи ні?

– Дайте пораду Дмитрикові.

2. Робота в групах

Що ви зробите, якщо?..

1. Хтось ненавмисно вас штовхнув.

2. Друзі не поділяють ваших поглядів.

3. Однокласник вас образив.

4. Степан та Богдан почали битися, а навколо стоять хлопці, що їх підбадьорюють і підбурюють.

5. Хлопець навмисно підставив підніжку, ви впали і боляче вдарилися.

6. Дівчинка (хлопчик) не хочуть з вами товаришувати.

3. Робота над прислів’ями

– Які прислів’я допомагають розв’язати конфлікт, а які – загострюють?

– Око – за око, зуб – за зуб.

– Як гукнеться, так і відгукнеться.

– Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

– Хто сильніший, той і правий.

– Полюби ближнього свого як самого себе.

– Люди, які поважають тебе, не робитимуть боляче іншій людині.

– Шляхом зла не доходять до добра.

– У товаристві лад – усяк тому рад.

– Все добре переймай, а зла уникай.

4. Весела хвилинка

– Гумор, жарт, як відомо, часто допомагають уникнути сварок. Пропоную вам спробувати розв’язати цікаві задачки Г. Остера.

– Вовчик 10 разів смикнув за кіску Машу, 5 разів – Дашу, 7 разів – Клаву і 1 раз, помилково,- завуча Маргариту Іванівну. Скільки разів смикав за кіски Вовчик, і що йому за це буде?

– Повертаючись зі школи додому, Дмитрик штовхнув 9 дівчаток і підставив підніжку 3 дівчаткам. Половина дівчаток, скривджених Дмитриком, заплакали. А інша половина погналася за Дмитриком і надавала йому по шиї. Скільки разів Дмитрик отримав по шиї?

– Що хотів висміяти у цих задачах Г. Остер?

– Чому сваряться хлопчики і дівчатка?

– Чи можна уникнути сварок, образ?

– Як потрібно спілкуватися один з одним?

5. Робота в групах

Об’єднання в групи за буквами Д, Р, У, Г.

Картки зі словами потрібно розподілити на 2 групи: “Погано” та “Добре”. Слова: пожалів, обманув, захистив, образив, посварився, злякав, відремонтував, допоміг, ударив, штовхнув, поділився, провідав, схитрив, зруйнував, прочитав, подарував, похвалив.

– Запишіть до кожної літери слова дружба позитивні риси характеру.

6. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Чому виникають конфлікти?

– Як їх уникнути?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 56-59).

Розповісти, як ви помирилися, коли з кимось посварилися.




КУЛЬТУРА СПІЛКУВАННЯ. ДАВАЙТЕ ЖИТИ ДРУЖНО