Культура спілкування. (Вправи 12-17)

Тема. Культура спілкування. (Вправи 12-17).

Мета. Формувати в учнів уявлення про культуру мовлення і основні правила культури спілкування; виробляти навички мовного етикету; розвивати зв’язне мовлення, вміння вести діалог.

Обладнання: таблиця-схема “Культура мовлення”, плакати з висловлюваннями про рідну мову.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 11, завдання 2).

– Прочитайте пораду, які ви записали. Як ви будете її дотримуватися?

2. Гра

“Пригадай”.

– Назвіть види мовлення, з якими ви ознайомилися на минулому уроці.

– Що таке усне мовлення?

– Які вимоги до усного мовлення ви знаєте і виконуєте?

– Що таке писемне мовлення?

– Яким повинно бути писемне мовлення?

– Потурбуйте свій “банк пам’яті” і пригадайте речення із диктанту швидкої дії. (Мудра голова не говорить лихі слова.)

– Пофантазуйте, у якої людини така голова.

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

1. Каліграфічна хвилинка.

Спишіть з дошки вислів. Зверніть увагу на з’єднання букв.

Добре слово – як музика.

– Як ви розтлумачите цей вислів тому, хто його не розуміє?

– Чи можна речення-диктант швидкої дії і речення каліграфічної хвилинки вважати порадами? Чому? (Відповіді учнів.)

2. Слово вчителя.

– Сьогодні ми будемо читати, радитись, висловлювати власні думки про культуру мовлення і основні правила культури спілкування.

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота з таблицею “Культура мовлення” (повторення).

 Культура спілкування. (Вправи 12 17)

2. Народна мудрість про культуру мовлення і спілкування.

Інформація для вчителя

У фольклорі, як ніде інде, віддзеркалений характер опосередкованих мовою людських взаємин, культури спілкування, етикетного ставлення до людей, таких рис людини як статичність, пристойність, дотримання слова, ввічливість тощо.

Наведені нижче українські прислів’я і приказки – це мізерна частка того, що говориться в нашому фольклорі про мову і мовлення в аспекті культури людських стосунків. Слушні, часом дотепно сформульовані народні оцінки, правила й поради мають і пізнавальний, ужитковий сенс. Їх треба знати, ними треба послуговуватися.

– Хто своєї мови цурається, той сам себе стидається.

– Яка людина, така й мова.

– Який розум, така й бесіда.

– Вміти не вміти – треба говорити.

– Добре тому жити, хто вміє говорити.

– Коня кують уздами, а людину – словами.

– Вола ловлять за роги, а людину – за слова.

– Не говори про себе доброго, бо не повірять, ні злого, бо подумають ще гірше.

– Розумному не кажи, бо сам знає, а дурневі не кажи, бо не послухає.

– Говори з іншими поменше, а з собою побільше.

– Не завжди говори, що знаєш, а завжди знай, що говориш.

– Хто хвалиться, той злих сусідів має.

– Красно говорить приятель, а правду каже неприятель.

– На грубе слово не сердься, на ласкаве не здавайся.

– Як губа не те скаже, то личко не покаже.

– Улесливий пес у вічі ласкається, поза очі кусається.

– Янгольський голосок, та чортова думка.

– Легше переконувати словами, як кулаками.

– Кого не б’є слово, того не поб’є й палка.

– Кричить, мов чорт з нього шкуру дере.

– Не кричи, а ліпше навчи.

– Як батько кричить, то син гарчить.

– Не до тебе п’ють – не кажи: “Дай, Боже, здоров’я!”.

– Співати добре разом, а говорити окремо.

– Нема глухішого від того, хто не хоче слухати.

– Будь добрим слухачем – будеш добрим оповідачем.

– Великий рости, щасливий будь, себе не хвали, другого не гудь.

– Язик, мов у постолах.

– Говорить, мов клоччя жує.

– Говорить, як три дні не їв.

– Забубонів, як старий дяк.

– Засипав словами, як горохом у бочку.

– За вашим шепотом нашого крику не чути.

– Говорить у пересилку.

– Говорить п’яте через десяте.

– Те саме слово, та не так би мовити.

– Кажи рідко, та їдко.

– Говорити – біда, а мовчати – інша.

– Лихо говіркому, та недобре й мовчазному.

– Краще недоговорити, ніж переговорити.

– Або розумне казати, або зовсім мовчати.

– Менше говори – більше вчуєш.

– Тисячу разів пожалкуєш, що сказав, а раз – що змовчав.

– Тримай язик на прив’язі.

– Мовчене, де схочеш, там поставиш.

– Коли сам говорить, то й собаці не дасть гавкнути.

– Стережися собаки, котрий не гавкає, а чоловіка – котрий не говорить.

– Як хочеш щось збрехати, то прикуси язика.

– Догана мудрого краща, як похвала дурного.

– Коли з мудрим говорю, то ся розуму наберу, а коли з дурним, – то й свій загублю.

– Радься другого, а гляди свого.

– Навіть те, що старші кажуть на глум, берм на ум.

– 3 тобою розмова, як з вітром полова.

– Де багато слів, там мало правди.

– Говорить три дні, а все про злидні.

– Не мели, як пустий млин.

– 3 пустого в порожнє переливає.

– Язиком молоти не дрова колоти спина не заболить.

– Довгий язик – короткі думки.

– Хто мало думає, той багато балакає.

– Коли хочеш щось сказати, то подумай, як почати.

– Бережи хліб на обід, а слово на відповідь.

– Довго думав, та добре сказав.

– Говори, та не проговорися.

– Не ласкаве слово хороше, а правдиве.

– Хто рад обіцяти, той не має охоти дати.

– Слова масні, а пироги пісні.

– І від солодких слів буває гірко.

– Мале слово велику образу творить.

– Гостре словечко коле сердечко.

– Жало гостре, а язик ще гостріший.

– Говорити можна, а лаятись не треба.

– Пізнати по носі, хто змерз, а по мові – хто пес.

– Мудра голова не говорить лихі слова.

– Вода все сполоще, тільки злого слова ніколи.

– Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова – завзятих ворогів.

– Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері не ввійдеш.

– Добре слово й залізні ворота відчинить.

– Холодним словом серце не запалиш.

– Від теплого слова й лід розмерзає.

– Мудре слово на міцних ногах стоїть.

– Розумне слово йде в діло.

Кілька прислів’їв і приказок можна оформити на окремих плакатах, щоб надалі використовувати для списування, самодиктантів або диктантів швидкої дії з наступною самоперевіркою.

3. Робота в групах (за вправою 12).

Завдання для роботи в групах.

Група 1. Обговорити і повідомити правила поведінки у транспорті.

Група 2. Обговорити і пригадати правила поведінки у кінотеатрі, музеї.

Група 3. Обговорити і визначити послідовність правил поведінки у крамниці за значущістю.

Група 4. Обговорити і повідомити основні правила культури спілкування між людьми.

Фізкультхвилинка.

V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вибіркове списування з граматичним завданням (за вправою 13).

– Поясніть, чому саме це висловлювання ви вибрали і як його розумієте? Зробіть звуко-буквений аналіз одного із виділених слів (на вибір) (додаток 3).

2. Робота в парах (вправа 14).

А) Ознайомлення з текстом, визначення теми і головної думки тексту.

Б) Обговорення думки, висловленої в останньому реченні.

В) Добір синонімів до виділеного слова. (Збагачувати – поліпшувати, поповнювати, розширювати.)

3. Гра “Фанти” (за запитаннями вправи 15).

Оголошується гра “Фанти”. Тема – “Культура спілкування”. Хто бере участь у грі (а це 6 учнів, бо є 6 запитань вправи, записаних каліграфічним почерком на окремих аркушах), кладе у кошичок, коробку або капелюшок якусь свою річ. Ведучий (один із учнів) театральним голосом промовляє до вчителя, який стоїть спиною до ведучого і не бачить, чий “фант”: “Яке запитання для цього “фанта”?”.

Вчитель таким самими голосом ставить одне із шести запитань, на яке учень повинен дати повну й обгрунтовану відповідь. Можна брати допомогу залу.

4. Словничок.

Опрацювання і запам’ятовування правопису слів ввічливості (слова в рамочці, а також слова вправи 16, виділені курсивом).

5. Оправа “Народний порадник” (вправа 17).

– Опрацюйте текст вправи, виберіть і назвіть пораду, яка зараз є найнеобхіднішою для вас.

6. Оправи для самостійної роботи (робочий зошит).

VI. Підсумок уроку.

Гра “Тест на щирість”.

– Чи вмієте ви спілкуватися з іншими людьми?

– Чи використовуєте у своєму мовленні слова ввічливості?

– Чи зрозуміле вам поняття “культура мовлення”?

– Чи кожен може оволодіти культурою мовлення?

– Чи взяли ви з цього уроку щось для свого життя?

VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 10, вправа 17 (завдання 2), запитання і завдання для повторення.




Культура спілкування. (Вправи 12-17)