2-й семестр
ТЕПЛОВІ ЯВИЩА
4. Кількість теплоти. Теплові машини
Урок 8/50
Тема. Лабораторна робота № 12 “Вивчення теплового балансу при змішуванні води різної температури”
Мета уроку: перевірити на досліді справедливість рівняння теплового балансу у випадку змішування води різної температури.
Тип уроку: урок контролю й оцінювання знань.
Обладнання: калориметр, термометр лабораторний, вимірювальний циліндр (мензурка), склянка, посудини з холодною й теплою водою.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ
1. Використовуючи мензурку, налийте в склянку воду кімнатної температури масою т1 й виміряйте її температуру t1.
2. Використовуючи мензурку, налийте в калориметр гарячу воду масою т2 й виміряйте її температуру t2.
3. Додайте в калориметр воду зі склянки й після встановлення теплової рівноваги виміряйте температуру суміші t.
4. Результати вимірів запишіть у таблицю.
M1, кг | T1, ° С | M2, кг | T2, ° С | T, ° С |
5. Обчисліть кількість теплоти Q1, яку одержала холодна вода:
6.
7. Порівняйте Q1 й Q2.
Домашнє завдання-1
1. У-1: § 24.
2. Сб-1:
Рів1 – № 27.7, 27.8, 27.13, 27.14.
Рів2 – № 27.19, 27.20, 27.26.
Рів3 – № 27.31, 27.35, 27.36.
Домашнє завдання-2.
1. У-2: § 42.
2. Сб-2:
Рів1 – № 29.1, 29.2, 29.3, 29.4, 29.5.
Рів2 – № 29.6, 29.7, 29.8, 29.9.
Рів3 – № 29.10, 29.11, 29.12, 29.13.
3. Підготуватися до самостійної роботи № 20 “Кількість теплоти. Питома теплоємність”.
Завдання для самостійної роботи № 20 “Кількість теплоти. Питома теплоємність”
Початковий рівень
1. Виберіть правильне твердження. Маси льоду й води, що утворилася з нього, рівні. Чи на однакове число градусів вони нагріються, якщо їм передати рівну кількість теплоти?
А На однакове.
Б Лід нагріється на більше число градусів.
В Вода нагріється на більше число градусів.
2. Виберіть правильне твердження. Двом брускам (мідному й сталевому) однакової маси передано одну й ту саму кількість теплоти.
А Температура сталевого бруска буде вищою.
Б Обидва бруски нагріються до однакової температури.
В Температура мідного бруска буде вищою.
Середній рівень
1. Яка маса залізної деталі, якщо на її нагрівання від 20 °С до 200 °С пішло 20,7 кДж теплоти?
2. На скільки градусів охолонув окріп у питному баці ємністю 27 л, якщо він віддав навколишньому середовищу 1500 кДж теплоти?
Достатній рівень
1. а) На що витрачається більше енергії: на нагрівання води чи алюмінієвої каструлі, якщо їхні маси однакові?
Б) В алюмінієвий калориметр масою 140 г налили 250 г води при температурі 15 °С. Після того як брусок зі свинцю масою 100 г, нагрітий до 100 °С, помістили в калориметр із водою, там установилася температура 16 °С. Скласти рівняння теплового балансу й визначити питому теплоємність свинцю.
2. а) Чому вода в морі нагрівається сонячними променями повільніше, ніж суша?
Б) Сталеву деталь масою 300 г нагріли до високої температури, а потім занурили для загартування в 3 кг машинного масла, що має температуру 10 °С. Визначити початкову температуру деталі, якщо температура при постійній тепловій рівновазі була 30 °С.
Високий рівень
1. а) 3 однієї й тієї ж висоти на асфальт упали сталева й алюмінієва кулі однакової маси. Яка із цих куль при ударі сильніше нагрівся?
Б) Сталевий ударник пневматичного молота масою 1,2 кг під час роботи протягом 1,5 хв. нагрівся на 20 °С. Думаючи, що на нагрівання ударника пішло 40 % всієї енергії молота, визначте виконану роботу й потужність, що розвивається при цьому.
2. а) Чому гальмівні колодки літаків роблять із матеріалів з високою температурою плавлення й великою питомою теплоємністю?
Б) У прозорий калориметр, що містить 650 см3 води, занурюють електричну лампочку накалювання потужністю 60 Вт. За три хвилини вода нагрівається на 3,5 °С. Яка частина енергії, що витрачається, пропускається калориметром назовні у вигляді променистої енергії?