Лікарські рослини

РІДНИЙ КРАЙ

Урок 50

Тема. Лікарські рослини

Мета: ознайомити учнів із лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини; формувати інтерес до лікарських рослин; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бажання вивчати лікарські рослини своєї місцевості.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>> Вправа “Погода”

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Яке число?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який стан неба?

– Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні

протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

– Сьогодні ми поговоримо про чудодійні властивості рослин. Ви дуже часто бачите їх у лісі, у лузі, на полі, але навіть і не замислюєтеся, що у вас під ногами – справжній скарб. І цей скарб – лікарські рослини.

До чудо-ліків в гості вирушаймо,

Дивинку щонайменшу помічаймо.

Де материнка, подорожник, молочай,

Повинен знати кожен травознай.

Із вдячністю цілющі трави пийте,

Ростіть на славу й здоровійте!

III. Вивчення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя

– Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого

існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед – у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.

З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма – від бабусь до дітей та онуків передавалися знання. А в народі цих людей називали знахарями і чаклунами, але саме завдяки ним створювалася народна медицина.

Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості.

2. Ознайомлення із лікарськими рослинами. Робота над загадками

– Що то за рослина,

Що вбиває звіра? (Звіробій)

– Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.

– Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

– У давнину її вважали “еліксиром життя”. У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби – чудовий засіб від опіків.

– Викупана в сонечку,

Стоїть донечка.

Бджоли сонячний медок

Дістають з її квіток. (Липа)

– Її цвіт – найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай.

– На просторах поля золотого

Сині зірочки тремтять,

Мов шматочки неба голубого

Виграють, виблискують, горять. (Волошки)

– Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі.

– Виросли на лузі

Сестрички маленькі.

Очки – золоті,

А вічки – біленькі. (Ромашки)

– Використовують при хворобах шлунку, кишковика. Відваром із ромашки користуються для промивання гнійних ран. Ромашка – це квітка ніжності, чистоти. Є декоративні, польові, а є лікарські ромашки. Вдихніть її аромат – за запахом можна впізнати лікарську ромашку. Коли болить горло при застуді, дуже добре полоскати його відваром квітів. Маленьких дітей вона лікує, їм можна давати пити напій із ромашки, коли в них болять животики, а хворі очі корисно промивати нею. Ось яку силу має ця тендітна квітка.

– Хоч трава дуже гірка,

З неї користь неабияка. (Полин)

– У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит.

– Бородавки зчистить з тіл,

Звідси й назва – …. (чистотіл).

– Як ви вважаєте, чому ця рослина отримала саме таку назву?

– Де росте чистотіл?

– Ліг пластом біля дороги,

Бо розкидав руки-ноги. (Подорожник)

– Чому цю рослину саме так назвали?

– Чому подорожник у народі ще називають “ранником” чи “порізником”?

– Чи користувалися ви лікувальними властивостями цієї чудо – трави? Де і коли?

>> Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Гра “Корисні поради”

– Як листки її пом’яти –

Добре чути запах… (м’яти).

– Гризла білочка горішки,

Заболіли зуби трішки.

Що порадимо від зубного болю? (М’яту, материнку)

– Цілу нічку лисеня Не змикало оченят.

– З чого зварити відвар, щоб лікувати очі? (Ромашка)

– Козенята похворіли,

Бо холодну воду пили. (Ромашка, материнка)

2. Гра “Упіймай назву лікарської рослини”

Рве Мар’янка у торбинку

Подорожник, материнку.

Петрик, Оля і Дем’янко

Накопали валер’янки.

3. Читання й обговорення оповідання Бориса Вовка “Квіткова аптека”

Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як вдома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс – то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс – аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:

– Почекай, онучку, побачиш, чому.

Ідуть вони лісом навесні – квітнуть конвалії. Дід і каже:

– Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.

Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.

– Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.

Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:

– Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану – стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?

– Чому дідусь назвав ліс зеленою аптекою?

– Яку лікарську квітку дідусь показав онукові весною? Яка вона?

– Для кого готують із неї ліки?

– Які квіти побачили дідусь і онук улітку?

– Яка з них тулиться до стежок і доріг? Кому може стати у пригоді подорожник?

– Про які саме лікарські рослини ви дізналися з оповідання?

4. Хвилинка-веселинка

КУЛЬДІД

Вітер біг повз очерет

І з кульбаби здув берет.

Здивувалася Лариса:

– Голова в кульбаби лиса?

У дідів лише бува

Отака-но голова.

Тож її назвати слід

Не кульбаба, а кульдід!

5. Відгадай!

– Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

– Який корінь, який цвіт

Любить кожний в світі кіт? (Корінь валеріани)

6. Кросворд “Ліки”

 Лікарські рослини

1) Дерево, що цвіте в липні. (Липа)

2) Рослина, про яку говорять, що вона лікує від 99 хвороб. (Звіробій)

3) Квітка білого кольору, з жовтим очком у середині. (Ромашка)

4) Рослина, з якою варять перший весняний зелений борщ. (Кропива)

V. Підсумок уроку

– Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки потрібно розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров’я – найцінніше багатство.

– Які лікарські рослини нашого краю ви запам’ятали?

– Для чого людина збирає лікарські рослини?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Лікарські рослини - Плани-конспекти уроків по натурології


Лікарські рослини