Літературна норма української мови

Закон України “Про Державний Гімн України” від 6 березня 2003 року

Стаття 1. Державним Гімном України є національний гімн на музику М. Вербицького зі словами першого куплету та приспіву твору П. Чубинського в такій редакції:

Ще не вмерла України і слава, і воля,

Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.

Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.

Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.

Приспів:

Душу й тіло ми положим за нашу свободу,

І покажем, що ми, браття, козацького роду.

Стаття 2. Встановити, що урочисті заходи

загальнодержавного значення розпочинаються і закінчуються виконанням Державного Гімну України.

Музичне виконання Державного Гімну України здійснюється під час проведення офіційних державних церемоній та інших заходів.

Стаття 3. Наруга над Державним Гімном України тягне за собою відповідальність, передбачену Законом.

Стаття 4. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.

Друзі-семикласники!

З кожним роком ви вдосконалюєте свої знання з української мови. Умієте усно й письмово висловити думку, сприйняти, переказати й створити текст, грамотно оформити документ (заяву, доручення),

умієте написати замітку в газету, листа товаришеві…

Ви вчитеся ставити запитання й відповідати на них, просити й дякувати, обурюватись і захоплюватись. Щоб усі ваші наміри й думки знайшли точне вираження в словах, граматичних формах і зв’язках, ви маєте знати закони мови. Адже від різного мовного вбрання, у яке вдягається ваша думка, залежить, як вас чутимуть, сприйматимуть і розумітимуть, тобто залежить успіх вашого спілкування з людьми.

Мабуть, ви зрозуміли: вивчення української мови – тривалий процес. Він не обмежується здобутими знаннями про звуки мови, будову слова, творення слів, складання речень. У сьомому класі вам відкриються таємниці частин мови.

Разом із вивченням граматики ви паралельно пізнаватимете власне Я, себе як особистість, тобто відкриватимете світ і самих себе у світі.

Зміст вправ, які вміщені на сторінках підручника, охоплює такі теми: “Я й українська мова і література”, “Я і Батьківщина”, “Я і національна культура”, “Я – особистість”, “Я і моя родина”, “Я і школа”, “Я і людство”, “Я і рідна природа”, “Я і мистецтво”. Вони допоможуть вам опанувати зміст підручника.

На вас чекають цікаві вправи. Утомившись, ви зможете відпочити з усмішкою, прочитати мудре слово, поміркувати над значенням фразеологізмів з рубрики “Добірні зерна мови”. Вам, мабуть, сподобається й відома вже рубрика “І пензлем, і словом”, а також практичні поради в рубриці “Вчимося культури мови”.

Тож налаштовуйтеся на цікаву розмову й корисну працю з підручником “Українська мова”!

Автори

ВСТУП

& 1 Літературна норма української мови

1. Що вивчають такі розділи мовознавства: лексика, граматика, стилістика, орфоепія, орфографія, пунктуація?

2. Чим відрізняється українська мова, яка звучить у Полтавській, Закарпатській, Хмельницькій, Миколаївській, Житомирській та інших областях України?

3. Яка мова об’єднує українців з усіх територій України?

1

1. Прочитайте текст. Яка основна думка висловлена в ньому?

Літературну мову найчастіше означують такими словами: опрацьована, унормована, взірцева, відшліфована, зразкова, вишукана, правильна, чиста. Серед таких оцінок найважливіше, найхарактерніше поняття для літературної мови – унормована, тобто мова, яка має загальноприйняті норми.

Літературна норма закріплена в словниках, граматиках, підручниках і посібниках. Її дотримуються насамперед у писемних текстах офіційно-ділового, наукового й публіцистичного стилів.

Літературна норма усталюється тоді, коли в нації виникає потреба розвивати освіту, культуру єдиною літературною мовою.

2. Як ви вважаєте, у якій формі мови (писемній чи усній) найвиразніше виявляється літературна норма?

 Літературна норма української мови

2

Прочитайте словосполучення й відредагуйте їх, дотримуючись лексичної норми української мови. Виграє та група, яка зробить це найшвидше.

Слідуюча зупинка; участковий лікар; мебельна фабрика; громадянський транспорт; ефектний засіб для рівномірного загару; проїзні білети; відношення до батьків; займатися в сьомому класі; дякуючи допомозі лікаря; зошит по математиці; заключати договір; лід зрушився; одержувати перемогу; терпіти поразку; у відношенні до друзів.

Літературна внормована мова:

– має наддіалектний характер;

– охоплює різні сфери суспільного спілкування;

– є засобом збереження та передавання знань.

3

1. Прочитайте уривок із твору Дж. К. Роулінг “Гаррі Поттер і орден Фенікса” в перекладі В. Морозова. Випишіть слова, що не належать до літературної мови.

– Що з тобою? – запитав Гаррі, а Іклань тим часом стрибав навколо них, намагаючись лизнути в обличчя.

– Та я ж тобі мовлю, шо нічого, – рішуче повторив Гегрід. – Горнєтко чаю?

– Та не вигадуй, – не погодився Рон, – тобі ж погано!

– Кажу тобі: всьо файно, – випростався Гегрід, з усмішкою обертаючись до них, але відразу скривився від болю. – Але ж як то файно знов усіх вас ви – діти… Добре си відпочили вліті, га?

– Гегріде, на тебе хтось напав! – не вгавав Рон.

– Дослідній раз кажу: то все дурниця! – рішуче відбивався Гегрід.

– Тобі треба піти до мадам Помфрі, – стурбовано порадила Герміона, – у тебе жахливі рани.

Я сам усьо залагоджу, ясно? твердо відповів Гегрдл…

 Літературна норма української мови

Кадр із кінофільму “Гаррі Поттер і орден Фенікса”

2. Слова якого діалекту української мови (північного, південно-східного, південно-західного) використав перекладач, вирізняючи мову Гегріда?

3. Які стилістичні функції виконують діалектизми в художньому тексті?

4

Установіть відповідність між діалектними та літературними словами.

1 ватра

А волосся

2 гвіздь

Б один

3 волосе

В шматок

4 бараболя

Г окраєць

5 їден

Г цвях

6 кавалок

Д картопля

7 мешти

Е багаття

8 цілушка

Є черевики

5

1. Прочитайте уривок із вірша М. Рильського. Як ви розумієте думку, висловлену в поетичних рядках?

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

2. Складіть невеликий твір-роздум (сім-вісім речень) на тему “Дбаймо про чистоту мови” на основі власних спостережень і вражень.

6

Прочитайте текст. Доповніть його власними міркуваннями про українську мову (сім-вісім речень).

Відомо, що культура мови – це дотримання загальноприйнятих норм літературної мови. З культурою мови пов’язують уміння висловлювати думки чітко, дохідливо, переконливо, користуватися всіма засобами мовної виразності. Культура мови – це ще й загальноприйнятий мовний етикет, тобто типові словесні формули вітання, прощання, побажання, запрошення тощо.

Дбати про культуру мови означає не тільки уважно ставитися до мовленого й писаного слова, володіти літературною нормою, а й розширювати сфери застосування української мови (С. Єрмоленко).

7

Розгадайте кросворд “Українська мова”.

По вертикалі. 1. Словесно-музичний твір, призначений для співу. 2. Іменник спільного роду (чол. і жін.), що називає людину, яка полюбляє багато спати; синоніми до цього слова: сплюх, дрімайло, спанько. 3. Представник народів мовної сім’ї, з мови яких українці запозичили слова козак, чумак, отаман, штани, товариш, кіш, гарбуз, кишмиш, барабан тощо. 4. Книжка, у якій за алфавітом подано слова якої-небудь мови. 5. Коло життєвих явищ, подій, що становлять зміст твору літератури, образотворчого мистецтва. 6. Мова, характерна для певної місцевості. 8. Розділ науки про мову, що вивчає правила вживання розділових знаків. 9. Усталений зворот, цілісний за значенням вислів. 10. Мистецтво, створене народом; народна творчість. 11. Пісня для заколисування дитини. 12. Іменник, що називає тварину, спина і боки якої вкриті голками; у переносному значенні так кажуть про зачіску – коротко підстрижене волосся, що стирчить. 13. Слово, близьке або однакове за значенням до іншого, але відмінне від нього звучанням і написанням. 14. Слово, протилежне за значенням до іншого слова. 15. Здатність людини говорити, висловлювати свої думки.

По горизонталі. 7. Властивість мови, яка надає їй емоційного забарвлення – відтінку ніжності, ласки. 16. Іменник, що називає людину, яка має великий розум, досвід, глибокі знання; мислитель, філософ. 17. Найменша неподільна одиниця, яку вимовляють і чують. 18. Властивість української мови, яка надає їй приємного, мелодійного звучання.

 Літературна норма української мови

 Літературна норма української мови


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Літературна норма української мови - Українська мова


Літературна норма української мови