Механізм дихальних рухів. Регуляція дихання

РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА

Тема 5. ДИХАННЯ

УРОК 3 4 . Механізм дихальних рухів. Регуляція дихання

Освітня мета: пояснити механізм дихання, сформувати поняття нервової і гуморальної регуляції дихання, їх взаємозв’язок, розкрити роль дихального центру в ритмічному чергуванні вдиху і видиху, значення дихальних рефлексів, суть і способи вимірювання життєвої ємності легень.

Основні поняття і терміни: дихальні рухи, вдих і видих, життєва ємність легень, нервова регуляція, гуморальна регуляція, дихальний цикл, дихальні рефлекси,

дихальний центр, плевральна порожнина, плевра, легенева плевра.

Обладнання: спірометр, таблиці “Органи дихання”, “Дихальні рухи”.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

I. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда.

– Що таке альвеолярне повітря?

– Як відбувається насичення крові киснем і видалення з неї вугле­кислого газу (у легенях)? Чи звільняється наша кров від вуглекислого газу у легенях повністю?

– Що таке клітинне дихання та яка його роль для організму?

– Чи є у нашій крові вільний азот?

– Якої шкоди завдає організму чадний газ і що

треба робити, щоб запобігти отруєнню ним?

II. Мотивація навчальної діяльності. Створення проблемної ситуації.

В американського ковбоя була наскрізна рана – прострелена грудна клітка. Незважаючи на те, що легені не зазнали пошкодження, ковбой помер від задухи. Чому настала смерть?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Роль дихального центру в ритмічному чергуванні вдиху і видиху.

(Розповідь вчителя з елементами бесіди.) 1919 р. російський фізіолог Мисловський встановив, що в довгастому мозку є групи клітин, у яких автоматично виникають ритмічні збудження, що зумовлюють вдих і видих. Дихальний центр перебуває у стані постійної активності. Його ураження спричиняє негайну смерть.

2. Механізм дихальних рухів. (Робота з таблицею “Органи дихання”.)

Поясніть:

А) Яке значення має герметичність стінок грудної порожнини в ме­ханізмі вдиху?

Б) Що відбудеться в організмі, якщо, наприклад, при ураженні по­рушується герметичність грудної порожнини і повітря потрапить між двома плеврами?

В) Користуючись таблицею “Дихальні рухи”, поясніть, які органи беруть участь у процесі вдиху і видиху.

Г) Типи дихання (вдих):

– грудне (грудні, трапецієподібні м’язи) – підняття грудини;

– середнє (внутрішні міжреберні м’язи) – розходження ребер, роз­ширення грудної клітки;

– черевне (діафрагма) – опускання коренів легень.

3. Нервова регуляція дихання. (Розповідь вчителя з елементами бе­сіди.)

4. Гуморальна регуляція дихання.

Самоспостереження.

Затримати дихання після глибокого видиху якомога довше і пояснити свої відчуття.

Після досліду ваше дихання стало глибоким і прискореним. Чому?

Дихальний центр реагує на концентрацію в крові вуглекислого газу, а не кисню.

– Як можна пояснити, що в момент доставки літаком екіпажу по­лярної станції на місце роботи (висота 5 км над рівнем моря) почуття всіх чудове (хоча прилади фіксують кисневе голодування), а через 0,5-1,5 години можливі запаморочення й кількаденний шок?

(Дихальний центр “не знає”, що організму не вистачає кисню; центр сигналізує тільки про те, що вуглекислого газу достатньо і дихати слід, як за звичайних умов; це й буде, власне, помилкою).

5. Життєва ємність легень (ЖЄЛ). Учитель пояснює суть поняття “Життєва ємність легень”, пропонує дослідити проблему: як фізична підготовка впливає на стан легень і серця. Обираються два учні (один за­ймається спортом, інший – ні). За допомогою спідометра визначають їх ЖЄЛ. Учні роблять висновок, чому показники ЖЄЛ у цих учнів різні.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Впиши у клітинки терміни, що закінчуються на “-ий”.

1. У спокійному стані до легень під час вдиху надходить близько 0,5 л повітря – це _________________ об’єм.

2. Відділ мозку, що регулює дихальні рухи ___________________ .

3. При найглибшому видиху можна видихнути ще 1,5 л повітря – це ________________ об’єм.

4. Після спокійного вдиху при максимальному зусиллі можна вдихнути ще близько 1,5 л повітря – це _________________ об’єм повітря.

5. Найбільший хрящ гортані ___________________ .

6. Хрящ гортані, який закриває вхід до гортані в момент ковтання їжі.

 Механізм дихальних рухів. Регуляція дихання

V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему з підручника.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Механізм дихальних рухів. Регуляція дихання - Плани-конспекти уроків по біології


Механізм дихальних рухів. Регуляція дихання