МИСТЕЦТВО ОФОРМЛЕННЯ ТЕАТРАЛЬНОЇ ВИСТАВИ. РІЗДВЯНИЙ ВЕРТЕП

РОЗДІЛ 2. СТВОРЕННЯ ОБРАЗУ ЛЮДИНИ

18. МИСТЕЦТВО ОФОРМЛЕННЯ ТЕАТРАЛЬНОЇ ВИСТАВИ. РІЗДВЯНИЙ ВЕРТЕП

Виникнувши в Західній Європі десь у глибинах XV ст., вертепна вистава через Польщу потрапила до нас, в Україну.

І вже із XVII ст. Різдвяні свята неможливо було уявити без вертепу. Його назва пов’язана з тим, що перші лялькові вистави інсценували біблійний сюжет про народження Христа у Віфлеємській печері (вертеп з давньослов’янської мови – печера).

Спочатку це була лялькова вистава про Різдво Ісуса Христа, яка згодом переросла

в справжнє театральне дійство. За три сторіччя існування сюжет залишився майже незмінним: на початку розігрувалися події, пов’язані з народженням Ісуса, – благовіщення янголів, поклоніння волхвів і пастухів, троє царів підносять дарунки. Потім дія переходила в покої царя Ірода: там відбувалися розмови з волхвами, воїнами, Смертю.

Народна уява в цій частині вистави доповнювала класичні сюжети комічними сценами з народного життя. Дія закінчувалася в пеклі, куди потрапляв цар Ірод і де його разом з іншими грішниками мучили чорти.

 МИСТЕЦТВО ОФОРМЛЕННЯ ТЕАТРАЛЬНОЇ ВИСТАВИ. РІЗДВЯНИЙ ВЕРТЕП

Вертепна печера

 МИСТЕЦТВО ОФОРМЛЕННЯ ТЕАТРАЛЬНОЇ ВИСТАВИ. РІЗДВЯНИЙ ВЕРТЕП

class=""/>

Богоматір з немовлям Ісусом у стаєнці Царі з дарунками

Спочатку конструкція театральної ширми повторювала дії вистави: це був іграшковий будиночок на три яруси: верхній – різдвяна стаєнка зі Святим сімейством – Дівою Марією, святим Йосипом та немовлям Ісусом, середній – палати царя Ірода, нижній – пекло з чортами. Цікаво, що дійові особи верхнього ярусу мали змогу спускатися і спілкуватися з персонажами середнього. Так само й мешканці нижнього ярусу могли підніматися на середній. Але ніколи життя верхнього і нижнього ярусів не перетиналося, оскільки за жодних обставин добро не може спілкуватися зі злом.

З часом іграшкову сцену з ляльками робили лише для верхнього ярусу, а дії інших персонажів грали самодіяльні актори – студенти, молодь, діти, які ходили з колядниками.

Старовинних ляльок робили з дерев’яних брусочків, на які одягали саморобний одяг із клаптиків тканини. Під цей імпровізований одяг підкладали вату, щоб надати лялькам об’єму. Знизу дерев’яний брусочок закінчувався підставкою, щоб лялька могла стояти. Тканини, які застосовувалися для костюмів, підкреслювали особливості сценічного образу цих ляльок: клаптик старовинного сукна для мантії Ірода, золотавий папір для обладунків солдата, шматочки золотої парчі – для одягу Янгола. Волосся робили з лляних ниток, а крила – зі справжнього пір’я. Голови ляльок ліпили з глини і розмальовували досить схематично. Тобто все робили з підручних матеріалів. Такий персонаж, як Смерть, був найбільшим і мав справляти жахливе враження. А чорт скоріше викликав сміх. Саме він відносив головного злодія – царя Ірода у пекло. Пастухи – це персонажі, найбільш наближені до простих людей, тому їхнім костюмам надавали рис народного одягу. Волхви, або троє царів, обов’язково мали з собою подарунки, які вони приносили немовляті Ісусу. І останній герой вертепної вистави – Різдвяна зірка, яку робили з фольги або іншого блискучого матеріалу і закріплювали вгорі над сценою.

Як бачите – нічого складного. Трохи фантазії і сердечного тепла, і все це можна зробити самому або спільними зусиллями однокласників, щоб прикрасити класну кімнату чи власну оселю до Різдвяних свят. Для самої сцени можна використати картонну коробку великих розмірів. Декорації, тобто внутрішні стінки, можна розмалювати фарбами. Голови для ляльок виліпити з кольорового пластиліну або солоного тіста.

Але головне – сценічний костюм і той образ, який ви створите за його допомогою.

Пригадайте колядки, які ви вивчали на уроках української літератури. Разом зі своїми друзями інсценуйте їх.

 МИСТЕЦТВО ОФОРМЛЕННЯ ТЕАТРАЛЬНОЇ ВИСТАВИ. РІЗДВЯНИЙ ВЕРТЕП

Глиняні фігурки царів в одязі з тканини

Усім класом розподіліть між собою обов’язки та створіть різдвяний вертеп.

Персонажі для вертепу такі: янголи з крилами, один з лілією, Марія з немовлям, Йосип, пастухи у свитках, Ірод у оксамитовому вбранні з короною, охорона Ірода в панцирах, озброєні, три царі в парчевому вбранні з коронами, усі зв’язані докупи – так і рухаються, чорт чорний із хвостом та рогами, Смерть – скелет із косою, солдат, Коза, піп, запорожець, селяни. Заготуйте всі необхідні матеріали для створення інтер’єру стаєнки та костюмів для персонажів. Ляльки можна створити власноруч за схемою в підручнику. Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі, клей, голки, нитки, фломастери, гелеві ручки.

План роботи:

– Намалюйте ескіз костюма обраного персонажа.

– Визначте за ескізом, з яких матеріалів його будемо створювати.

– На ляльку приміряйте потрібну кількість матеріалу і зшийте (або склейте) різні частини костюма.

– Додатково створіть деталі костюмів (корона, коса, крила тощо). Для стаєнки:

Зробіть ескіз інтер’єру, в якому визначте, які частини декорації будуть намальовані, а які – об’ємні. Об’ємні частини декорації зробіть з паперу, пінопласту або інших підручних матеріалів і пофарбуйте в кольори, що збігаються з кольорами площинного зображення, ніби продовжують його, – таким чином створюється ілюзія простору. Зробіть Різдвяну зірку з фольги. Розставте персонажі по своїх місцях на сцені (в інтер’єрі стаєнки).

 МИСТЕЦТВО ОФОРМЛЕННЯ ТЕАТРАЛЬНОЇ ВИСТАВИ. РІЗДВЯНИЙ ВЕРТЕП

Різдвяна стаєнка. У створенні різдвяної стаєнки використано роботи, зроблені раніше на уроках з пейзажу, скульптури та інші.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)


МИСТЕЦТВО ОФОРМЛЕННЯ ТЕАТРАЛЬНОЇ ВИСТАВИ. РІЗДВЯНИЙ ВЕРТЕП - Мистецтво