Можливі аварійні ситуації на підприємствах. Дії школяра під час виникнення аварійних ситуацій на підприємствах

СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я

Тема 7 БЕЗПЕКА ЩОДЕННОГО ЖИТТЯ

Урок 20 Можливі аварійні ситуації на підприємствах. Дії школяра під час виникнення аварійних ситуацій на підприємствах

На цьому уроці ви дізнаєтесь:

– як діяти у разі небезпечних ситуацій, що можуть виникнути у населеному пункті через аварію на підприємстві.

Поміркуйте

3 якими надзвичайними ситуаціями в разі стихійного лиха ви вже ознайомилися у попередніх класах?

Які ситуації називають надзвичайними

Майже щодня ви чуєте із засобів масової інформації

про ситуації, які погіршують звичну життєдіяльність населення нашої планети. їх спричиняють різні за походженням небезпечні явища. Вони призводять до людських жертв, руйнують матеріальні цінності та залишають по собі важкі наслідки. Такі події називають надзвичайними ситуаціями.

Ви знаєте, що життя і господарська діяльність людини залежать від корисних копалин та енергоресурсів. Людина видобуває металеві руди, нафту, кам’яне вугілля, природний газ, виробляє енергію на атомних електростанціях,

створює нові хімічні речовини. На потужних фабриках і заводах зосереджено дуже багато горючих, вибухонебезпечних і надзвичайно отруйних речовин. Іноді внаслідок порушення правил виробничої безпеки на підприємствах трапляються аварії.

Так, величезну небезпеку становлять підприємства хімічного та ядерного паливного циклів, особливо АЕС. Унаслідок аварій на енергосистемах зупиняються заводи, електропоїзди, міський транспорт, аеропорти, припиняється водопостачання. Під час таких аварій у навколишнє середовище можуть потрапити сильнодіючі отруйні або радіоактивні речовини. Головна їхня особливість полягає в здатності поширюватися на величезні території й у довготривалому впливі на здоров’я людей.

Великих матеріальних збитків завдають вибухи та пожежі, зокрема внаслідок аварій на підприємствах нафтової та газової промисловості. Вибухи на газопроводах, у шахтах зазвичай супроводжуються людськими жертвами.

До залізничних катастроф належать зіткнення, наїзди потягів на перешкоди, вибухи цистерн з легкозаймистими, вибухонебезпечними, їдкими, отруйними або радіоактивними речовинами.

Автомобільні аварії, авіаційні катастрофи та аварії на водному транспорті також призводять до ураження або загибелі людей, пошкодження техніки та іншого майна (мал. 51).

 Можливі аварійні ситуації на підприємствах. Дії школяра під час виникнення аварійних ситуацій на підприємствах

Мал. 51. Приклади надзвичайних ситуацій

Ваші дії в разі оголошення надзвичайної ситуації

Ви маєте бути готові до таких ситуацій та повинні вміти рятувати своє життя, надавати допомогу іншим людям. Насамперед ви маєте знати про рятувальні служби, які беруть участь у ліквідації наслідків катастрофи. Ці служби сповіщають населення по радіо, телебаченню, сиренами підприємств, гудками транспорту. Почувши

Ці сигнали, ви повинні поцікавитися у дорослих, що трапилося, або ввімкнути радіо чи телевізор і виконати всі вказівки відповідних служб. У деяких випадках людей тимчасово евакуюють з місць проживання. Ви повинні не розгубитися і бути готовими до цього.

Якщо ви самі вдома, повідомте по телефону батьків, рідних, дорослих, яких добре знаєте, щодо надзвичайних обставин, про які щойно дізналися.

Запам’ятайте

У разі евакуації:

– негайно складіть у сумку особисті документи всіх членів родини (паспорти, посвідчення тощо), гроші, цінні речі;

– вимкніть запобіжники на електричному лічильнику, зачиніть вікна, кватирки, перекрийте газ та воду;

– замкніть квартиру.

Поміркуйте

Розгляньте малюнок 52. Що загрожує хлопчику та його помешканню за такої ситуації?

Чому під час евакуації при собі слід мати:

– теплий одяг, білизну, предмети особистої гігієни;

– продукти харчування на 3-5 днів (хліб, консерви, питну воду);

– сірники, запальничку, ліхтарик, ніж, ложку, чашку;

– ліки, якими найчастіше користуєтеся, перев’язувальний матеріал, йод, знеболювальні препарати?

 Можливі аварійні ситуації на підприємствах. Дії школяра під час виникнення аварійних ситуацій на підприємствах

Мал. 52

Ваші подальші дії мають відповідати вимогам рятувальних служб.

ЯК БУТИ

Ми розглянули, якими мають бути ваші першочергові дії в разі раптового виникнення надзвичайної ситуації. Проте будь-яка катастрофа має й віддалені негативні наслідки. Наприклад, найбільша у світі аварія на Чорнобильській атомній електростанції у 1986 році й досі забирає людські життя. Радіоактивні речовини, що забруднили великі території, потрапляють в організм людини з продуктами харчування, призводячи до тяжких хвороб. Мешканці цих територій, щоб захистити себе, мають додержувати певних рекомендацій:

1. Добре і повноцінно харчуватися.

2. Стежити за щоденним випорожненням кишечнику.

3. За можливості регулярно вживати природні “захисники” від потрапляння в організм радіоактивних речовин: яблука, виноград, банани, цвітну капусту, шпинат, боби, петрушку, насіння соняшнику, морські продукти, гречану та вівсяну крупи, свіжі фруктові соки.

Доведіть, що ви знаєте

1. Які ситуації називають надзвичайними?

2. Які бувають надзвичайні ситуації техногенного походження?

3. Як рятувальні служби сповіщають населення про надзвичайну ситуацію?

4. Що таке евакуація? Як має діяти людина під час евакуації?

Домашнє завдання

Разом із дорослими відпрацюйте свої дії під час можливого раптового виникнення надзвичайних ситуацій.




Можливі аварійні ситуації на підприємствах. Дії школяра під час виникнення аварійних ситуацій на підприємствах