Музичні спогади про літо

Мета: ввести дітей до навчального курсу; актуалізувати навички основних видів музично-творчої діяльності; ознайомити школярів з підручником для 2 класу й основами роботи з ним.

Перший урок музичного мистецтва виконує функцію уведення до семестрової теми “Світ музичних творів”. Тому розпочати його доцільно з читання віршованого вступу, поданого на с. 3 підручника:

Світ музичних творів – царина чудова!

Там панує звуків чарівлива мова:

Вітру шепотіння у весняних вітах,

І джмеля гудіння на барвистих квітах…

Вас

бере за руки дивовижна казка:

В світ чарівних звуків просимо, будь ласка!

Цей вірш-запрошення вводить учнів і до першої начальної теми “Музичні спогади про літо”. Її зміст передбачає різнобічну музично-творчу діяльність школярів, об’єднану літньою тематикою:розповідь учнів про свої музичні враження під час канікул, слухання музики про мешканців літнього лісу, імітування голосом звуків літньої природи і нарешті – розучування поспівки та пісні, які “прощаються” з літом.

Перший

етап цієї роботи – спогади учнів про свої музичні враження – можна розпочати поетичними рядками:

Літо, літо золоте

Випиває роси

Та з пшениченьки плете

Україні коси.

Виглядає з-поміж віт

Вишнями в садочку,

Одяга на цілий світ

Сонячну сорочку.

А. Загрудний

За допомогою “музичного кошика” нас. 4 доцільно заохотити дітей пригадати літо й розказати про почуту під час канікул музику, наспівати розучені влітку поспівки та пісні.

Важливою умовою правильного проведення такого імпровізованого опитування є його динамічність. А щоб налаштувати учнів на змістовні лаконічні розповіді, доцільно використати ігровий прийом “Мікрофон”: діти передають одне одному іграшковий мікрофон (або іншу річ подовженої форми: ручку, олівець тощо) і ніби дають стислі “Інтерв’ю”.

Поринути в атмосферу літнього лісу допоможуть “Музичні загадки” українського композитора Валерія Подвали. Розпізнати їх персонажів – білку, дятла, їжачка – школярам допоможуть малюнки на с. 5 підручника. Налаштовуючи учнів на сприймання твору, слід пригадати разом з ними правила слухання музики.

Зі звуковою стихією літа пов’язане наступне завдання – пригадати і передати голосом різноманітні звуки літньої природи: стукіт дятла, шум дощу, дзюрчання струмочка, шелестіння листя, кування зозулі, гудіння джмеля тощо. При поясненні цього завдання доречними будуть вірші, в яких “оживають” звуки літньої природи (на вибір учителя):

Літо

Серед моря квітів,

Серед моря трав

Весело шуміти

Запашним вітрам.

Серед моря квітів

Бджіл гудуть рої.

Літо моє, літо,

Співанки мої…

О. Ющенко

Літо

– Липа, липа зацвіла! –

Засурмила всім бджола.-

Гей, злітайтеся, подруги,

У гайок на край села…

Бджоли з пасіки летять,

Липі крону золотять.

І здається, що у липи

Віти струнами бринять.

Т. Коломієць

Коники

Коники, коники

Весело сюрчать.

Літечко, сонечко

Вибігли стрічать.

Жайворон з дзвоником

З синяви – дзелень!

Весело коникам

Шле пісні весь день.

Коники, коники,

В квітах і в траві.

Літечка дзвоники

Чуємо живі…

В. Кравчук

Друга частина цього творчого завдання спрямовує учнів на вокальне (співоче) відтворення обраних звуків. З цією метою пропонуємо дітям уявити і проспівати “пісеньки” дятла, зозулі, дощу, струмочка тощо (на вибір). За потреби вчитель має сам подати учням приклади вокального виконання відповідних складів (“тук-тук”, “ку-ку”, “кап-кап”, “буль-буль”), проспівуючи їх у різних варіантах: на 1, 2 або 3 звуках, у поступовому висхідному чи низхідному русі, у вигляді простої мелодичної імпровізації тощо. У такий спосіб актуалізуються уявлення школярів щодо “перетворення” шумових звуків на музичні.

Принагідно заохочуємо дітей пригадати правила співу та привертаємо їхню увагу до “Пам’ятки юному співаку” на с. 6 підручника. Бажано практично поновити навички співочого дихання та співу за диригентськими жестами вчителя:

 Музичні спогади про літо

Наступний етап вокальної роботи виконує роль розспівування. Діти розучують поспівку “Закінчилось літо”, зміст якої є логічною перехідною ланкою від літніх образів до осінніх.

Під час розучування поспівки на одному звуці доцільно використати подане у підручнику умовне позначення ритмічного рисунка та звернути увагу учнів на наявність у ньому коротких і більш довгих звуків:

 Музичні спогади про літо

Після виконання поспівки на одній висоті можна запропонувати окремим, більш підготовленим дітям скласти до неї мелодію, а іншим – повторювати зімпровізовані інтонації за принципом “музичної луни”.

Кульмінацією вокальної роботи на уроці є ознайомлення з піснею М. Чембержі “До побачення, літо!” (музику цієї пісні можна використати й для входу дітей до класу на початку уроку). Після прослуховування твору учні аналізують зміст віршів, висловлюють припущення щодо почуттів, з якими діти йдуть до школи. Звертаємо увагу на відповідність характеру музики світлим і піднесеним настроям маленьких школярів.

При розучуванні пісні можуть виникнути складності з розспівуванням окремих складів на 2 звуки. Слід пояснити учням особливості такого виконання, намалювавши на дошці дві поєднані лігою ноти. За потреби можна виконувати пісню нижче, ніж в оригіналі: у ре чи мі-бемоль мажорі.

Наприкінці уроку доцільним буде виконання відомих дітям пісень про літо.

Традиційне домашнє завдання – слухання музики та накопичення нових музичних вражень.

Варіанти домашніх завдань, подані у робочому зошиті (с. 4-5), обираються на розсуд учителя або учнів та позначаються учнями зафарбовуванням (підкресленням, обведенням) відповідних позначок.




Музичні спогади про літо