Музичний жанр. Концерт. Слухання. І ч. І Концерту для фортепіано з оркестром. П. Чайковського. Головні ступені ладу Т. S. Д. Розучування пісні “Родина” О. Злотника

8 КЛАС

II семестр

Тема. Музика в діалозі з сучасністю

Урок 31

Тема уроку. Музичний жанр. Концерт. Слухання. І ч. І Концерту для фортепіано з оркестром. П. Чайковського.

Головні ступені ладу Т. S. Д. Розучування пісні “Родина” О. Злотника

Мета уроку: поглибити знання учнів про такий жанр у музиці як концерт; розвивати музично-ритмічний слух, музичну пам’ять; виховувати інтерес до музики.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, портрет П. Чайковського.

Хід уроку

I.

Організація класу.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Розспівування та пояснення нового матеріалу.

– Скільки ступенів має мажорний або мінорний лад?

– Назвіть стійкі ступені.

(I, III, V нестійкі II, IV, VI, VII).

– Що утворюють стійкі ступені?

(Тонічний тризвук, за яким ми визначаємо лад і тональність. Але є ще й головні ступені – це I, IV, V. Вони мають такі назви: І – тоніка (Т), IV – субдомінанта (S), V – домінанта (Д).

(Так, у до мажорі це будуть до, фа, соль).

Розглянемо на вправу і підберемо гармонію до основної мелодії.

 Музичний жанр. Концерт. Слухання. І ч. І Концерту для фортепіано з оркестром. П. Чайковського. Головні ступені ладу Т. S. Д. Розучування пісні Родина О. Злотника

– Визначте тональність. (Настройка).

(До мажор).

– З яких звуків складається І такт?

(До, мі. Отже, це буде Т).

– II такт (- фа, – ля), це ступені субдомінанти – S, а III такт (соль, фа) – Д і знову Т.

Ось послухайте я зіграю вам з гармонією цю вправу.

ІІІ. Розучування пісні.

1. Яку пісню ми розучували на минулому уроці? Так, “Журавлину пісню”. Давайте виконаємо її, а потім розучимо нову пісню – “Родину” О. Злотника.

2. Працюю над чистотою інтонування, виконання пісні без крику, ніжно, лагідно, з пафосом. Звергаю увагу на ритмічний рисунок.

3. Прослуховування пісні у виконанні Назарія Яремчука.

(Слухання).

IV. Слухання музики.

1. Вступна бесіда.

Сьогодні на уроці ми послухаємо І Концерт для фортепіано з оркестром. “Натиск, порив, блиск, злиття душ” – так писав музичний критик про І частину цього твору.

– Що таке концерт?

Концерт – це жанр великого, віртуозного за характером твору для соліста з оркестром, що написаний у формі тричастинної побудови.

В композиції концерту Чайковський не відмовився від класичного тричастинного циклу, але створив нову його концепцію. Основне значення має І частина – найбільш симфонізована. Вона визначає характер всього циклу, хоч має самостійне значення і вирізняється великою внутрішньою закінченістю. Як ви знаєте, перші частини таких творів написані у формі сонатного алегро, а тут передує велика інтродукція, яка претендує на роль самостійного розділу.

– Що лежить в основі І концерту П. Чайковського?

(Окрім усього іншого, країнські наспіви. Однак ці мелодії глибоко переосмислені композитором, вони отримали зовсім інший характер).

– Яка народна пісня лежить в основі головної теми?

(Українська народна веснянка “Вийди, вийди, Іванку”).

2. Слухання твору

3. Характеристика прослуханого.

– Які почуття викликає у вас цей твір?

– Яке значення оркестру в ньому?

V. Підсумок уроку.




Музичний жанр. Концерт. Слухання. І ч. І Концерту для фортепіано з оркестром. П. Чайковського. Головні ступені ладу Т. S. Д. Розучування пісні “Родина” О. Злотника