ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ
УРОК № 44
Тема. Написання слів з ненаголошеними [е], [и], Що перевіряються наголосом
Мета: поглибити знання учнів про правила вимови й написання ненаголошених [е], [и] в коренях слів, що перевіряються наголосом; закріплювати навички визначення цієї орфограми та вміння її обгрунтовувати відповідним правилом; розвивати усне й писемне мовлення; прищеплювати учням любов до природи.
Обладнання: підручник, індивідуальні картки, текст диктанту.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ
1. Перевірка домашньої вправи.
2. Колективна робота.
Запитання і завдання учням
1) Як правильно перенести слова: ход-жу чи хо-джу, їжджу чи їж-джу, сад-жанці чи са-джанці? Свою відповідь обгрунтуйте.
2) Чи можна перенести із рядка в рядок слова: Юля, ящик, орел, млин, зріст, дах? Чому? Наведіть власні приклади подібних слів.
3) Доберіть кілька слів, що складаються лише з відкритих (або лише закритих) складів. Введіть їх у речення.
3. Гра “Музичні слова”.
Завдання: записати якнайбільше слів, що мають склади – назви нот (до, ре, мі, фа, соль, ля, сі). Розбити їх на склади,
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда.
– Який склад ми називаємо наголошеним?
– Як називаються інші склади в слові?
– Назвіть голосні звуки української мови, скажіть, у яких словах вони вимовляються чітко і виразно. Доведіть це на прикладі.
2. Робота за підручником.
Опрацювання таблиці, с. 141.
3. Вибірковий диктант.
Завдання: прослухати вірш. Виписати слова з ненаголошеними е, и в коренях слів.
(Учитель читає вірш двічі, удруге – дуже повільно.)
Зима
Прийшла зима біловолоса…
Неначе білим полотном,
Блискучим снігом одяглося
Село і поле за селом.
Над полем синьою дугою
Широке небо простяглось.
І, мов сльозою золотою,
Блискуче сонце налилось.
Не так і дивиться, як літом,
Не так і високо стоїть,
І не таким блискучим світом
Його вінок ясний горить.
Замовкла річка над горою:
На зиму стала одпочить,
Укрилась ковдрою скляною.
І верболіз не шелестить,
Окутий снігом і морозом.
Осика голая стоїть,
Сумує вкупі з верболозом
І срібним листом не шумить.
Дрімають, стоячи, тополі,
І очерет сухий дріма.
Усе заснуло поневолі,
Зачарувала все зима.
(А. Бабенко.)
4. Робота за підручником.
Вправа 317.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота біля дошки.
Завдання: записати слова, вставляючи пропущені букви. Підібрати до кожного слова перевірочні слова.
П..ро, л..сток, х..жак, р..бро, з..рно, оз..ро, з..мля, д..мар, т..мніти, д..ревце, з..мувати, од..ниця, в..селий.
2. Вибірково-розподільний диктант.
Завдання: в першу колонку записати слова з ненаголошеним звуком е, а в другу з и. Усно обгрунтувати написання ненаголошених е, и в коренях слів. Зробити звуковий запис одного з прислів’їв (на вибір).
Дивиться звисока, а нічого не бачить. Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини добра душа. Живемо, як горох при дорозі, хто йде, не мине, за стручок вскубне. Сини до хати принесуть, а дочки й угли рознесуть. Від березневих дощів земля квітне. Мала крапля і великий камінь пробиває. Весна ледачого не любить. Сумний грудень і в свята, і в будень.
(Народна творчість.)
3. Робота за підручником.
Вправи 322, 323.
4. Самодиктант.
Завдання: дібрати й записати п’ять іменників з випадним е. Наприклад: березень-березня, хлопець-хлопця, вітер-вітру, справедливий-правда і под.
5. Гра “Редактор”.
Завдання: знайти в наведеному нижче тексті помилки і визначити, на яке правило вони допущені.
Світлано, наш табір розташований у лісі, недалеко від сила. Тут дуже гарно. Уздовж доріжок з битону ростуть клини. Уже з’явилися в лісі греби. Щодня ми влаштовуємо різні ігри, змагання.
6. Робота з картками.
Картка № 1
Поставити наголос у словах:
Читання, запитання, ознака, навчання, завдання, дочка, олень, одинадцять, кілометр.
Зробити фонетичний розбір слова читання.
Картка № 2
Зробити фонетичний розбір слів: легенька, ящик, людяний.
З двома словами скласти речення.
Картка № 3
Поділити слова на склади і поставити в них наголоси.
Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
Чорніє поле і гаї, і гори,
На синє небо виходить зоря.
(Т. Шевченко.)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, § 37, вправа 324.