Наукові методи вивчення природи

МЕХАНІКА

РОЗДІЛ 1. ФІЗИКА ЯК ПРИРОДНИЧА НАУКА. МЕТОДИ НАУКОВОГО ПІЗНАННЯ

§ 3. Наукові методи вивчення природи

Контрольні запитання

1. Спостереження це фізичне дослідження, коли дослідник спостерігає за явищем, не втручаючись у його перебіг.

2. Кожен з вас щоденно досліджує навколишній світ і одержує нові знання. Наприклад, ви самостійно і вже давно встановили, що ложка, якщо її випустити з рук, обов’язково падає вниз, полум’я багаття піднімається вгору, сонячні промені нагрівають землю, а крижинка

на долоні її холодить, спочатку ми бачимо блискавку, а потім чуємо грім тощо.

3. Експеримент (дослід) – це дослідження фізичного явища в умовах, які перебувають під контролем науковця, а спостереження це дослідженні фізичних явищ без втручання в них.

4. Ісаак Ньютон помістив золоту монету і пташине перо у скляну трубку та розташував цю трубку вертикально, даючи тілам можливість почати падіння одночасно. Через опір повітря перо “безнадійно відстало”. Потім учений викачав повітря

з трубки та повторив експеримент – тіла досягли дна трубки одночасно. Висновок: повільніше падіння більш легкого тіла пояснюється опором повітря.

5. В наші дні основні етапи отримання нових знань (знання – спостереження – гіпотеза – експеримент – нове знання) залишаються незмінними.

Ми знаємо, що каміння падає на землю – це знання ми отримали в процесі спостережень, висуваємо гіпотезу, що всі тіла притягуються до землі (Ісаак Ньютон), проводимо експеримент кидаючи різні тіла та помістивши їх у трубку з відкачаним повітрям. Перевіряємо і отримуємо нові знання.

6. Знання – спостереження – роздуми – гіпотеза – експеримент – нове знання.

Вправа № 3

1. Девід Скотт повторив експеримент Ісаака Ньютона. Молоток і пташине перо упали по поверхню Місяця одночасно, отже сила тяжіння не залежить від маси, а тіла на землі падають з різною швидкістю за рахунок опору повітря.

2. Обидва круги однакові, щоб отримати цю відповідь достатньо провести експеримент з вимірювання розміру діаметра обох кругів за допомогою лінійки.

3. а) За відсутності повітря всі тіла падають з однакової висоти за той самий час – експериментальний факт.

Б) Імовірно, різниця у швидкості падіння тіл різної маси пояснюється опором повітря – гіпотеза.

В) Тіло, випущене з рук, падає – спостереження.

4. Щоб зменшити шкідливий вплив вихлопних газів на довкілля, вчені здійснили певні теоретичні розрахунки та запропонували склад нового палива для двигуна автомобіля. Щоб дізнатися, якою при цьому буде тяга двигуна провели експериментальне дослідження, його розмістили на випробувальному стенді та за допомогою відповідних приладів виміряли силу тяги.

5. Математика: лінійка – довжина, вимірюється в мм, см.; транспортир – кути, вимірюються в градусах.

Природознавство: барометр – атмосферний тиск, вимірюється в Паскалях, міліметрах ртутного стовпчика, гігрометр – вологість, вимірюється в процентах, мензурка – об’єм, вимірюється в мл, см3.

У повсякденному житті: термометр – температура, градуси Цельсія; годинник – час, хвилини, часи; ваги – маса тіла, вимірюється в кг, г.




Наукові методи вивчення природи