НАЗВИ ЧИСЕЛ ПРИ ДІЛЕННІ. ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЛА НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ І В КІЛЬКА РАЗІВ

Мета: ознайомити учнів з назвами компонентів і результату дії ділення; вчити розв’язувати задачі на зменшення числа у кілька разів; розвивати навички усної лічби, логічне і творче мислення; виховувати акуратність.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 102, завдання 591; 592)

Завдання 591

– Прочитайте вирази, у яких остання дія додавання; віднімання.

Завдання 592

– Скільки всього літрів соку продали у магазині?

2. Усна лічба

1) Гра “Мовчанка”.

Називайте тільки відповіді.

 НАЗВИ ЧИСЕЛ ПРИ ДІЛЕННІ. ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЛА НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ І В КІЛЬКА РАЗІВ

2) Обчисліть.

 НАЗВИ ЧИСЕЛ ПРИ ДІЛЕННІ. ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЛА НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ І В КІЛЬКА РАЗІВ

3. Хвилинка каліграфії з логічним завданням

– Розгадайте закономірність, за якою записані ряди чисел, і продовжіть кожен ряд.

2; 4; 6; 8; 10;…

3; 6; 9; 12;…

4; 8; 12; 16; 20;…

– А тепер згадайте, як називаються компоненти і результат дії множення.

Запис на дошці:

8 • 2 = 16

– Складіть по цьому прикладу на множення приклади на ділення.

Запис на дошці:

16 : 2 = 8

16

: 8 = 2

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як називаються числа при діленні.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 103-104)

Завдання 593. Колективне опрацювання матеріалу Учні читають вирази й усно знаходять їх значення.

– На що вказує перший множник? а другий?

– Запам’ятайте назви чисел при діленні.

– Число, яке ділять (16), називається ділене; число, на яке ділять (2), називається дільник; результат ділення (8) називається частка.

– Як називається число, яке ділимо?

– Як називається число, на яке ділимо?

– Як називається результат дії ділення?

– Як називається сам вираз?

– Цю рівність можна прочитати так:

– 16 поділити на 2, буде 8.

– Частка чисел 16 і 2 дорівнює 8.

– Ділене 16, дільник 2, частка 8.

Завдання 594

Учні “ланцюжком” читають рівності по-різному.

Завдання 595

Учні за малюнком складають усно задачу і розв’язують її.

Висновок: щоб зменшити число на кілька одиниць, потрібно відняти цю кількість одиниць.

Завдання 596

Учні складають задачу і читають хід міркування.

Висновок: щоб зменшити число у кілька разів, потрібно поділити це число на кількість разів.

Завдання 597. Колективне розв’язання задачі

Аналіз умови задачі, запис скороченої умови.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота над задачею

В Олі 6 купюр по 2 грн і ще 20 грн. Скільки грошей в Олі?

Прочитавши задачу, учні аналізують її. З’ясовують, що дізнатися, скільки грошей в Олі, поки неможливо. Для початку треба дізнатися, скільки грошей становлять 6 купюр по 2 грн.

2. Самостійна робота

1 варіант

 НАЗВИ ЧИСЕЛ ПРИ ДІЛЕННІ. ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЛА НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ І В КІЛЬКА РАЗІВ

2 варіант

 НАЗВИ ЧИСЕЛ ПРИ ДІЛЕННІ. ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЛА НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ І В КІЛЬКА РАЗІВ

3. Офтальмологічна пауза

4. Розв’язування логічної задачі

У мотку 12 м тасьми. Кожну хвилину від нього відрізають 2 м. За скільки хвилин розріжуть увесь моток? (5 хв)

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 104, завдання 598; 599.




НАЗВИ ЧИСЕЛ ПРИ ДІЛЕННІ. ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЛА НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ І В КІЛЬКА РАЗІВ