ЗВУКИ І БУКВИ
Ненаголошені голосні звуки [е], [и]
9
1. Прочитайте вірш.
Листя падає додолу.
Засинає гай і поле.
Анатолій Камінчук
– Визначте наголошений звук у підкресленому слові першого речення. Як він вимовляється?
Наголошені звуки [е], [и] вимовляються чітко, виразно: степ, крила, числа, пера.
– Прочитайте підкреслені слова в третьому реченні. У словах вербі, листочок, деньочок голосні звуки [е], [и] – ненаголошені.
Ненаголошені звуки [е], [и] у вимові наближаються до [и], [е]: [веирбі],
2. Прочитайте слова, запишіть їх за зразком. Підкресліть букви, якими позначені наголошені голосні звуки [е] та [и].
– Що потрібно зробити, щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и]?
Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и], треба дібрати перевірні слова за зразком один – багато. Наприклад: земля – землі, листок – листя.
Перевірні слова – це слова, які допоможуть вам перевірити написання букв, що позначають ненаголошені звуки [е], [и].
3. Прочитайте
Зразок
– Існує ще один спосіб перевірки написання слів із ненаголошеними голосними звуками [е] та [и]. Який?
Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и], треба дібрати слова-“родичі”, у яких звуки [е], [и] є наголошеними.
Наприклад: вишневий – вишня, шишкар – шишка.
Спишіть слова, уставляючи пропущені букви. Доберіть до них перевірні: в..сло, з..рно, п..ро, р..балка.
10
1. Прочитайте загадку.
Голі поля, мокне з..мля,
Ощ пол..ває.
Коли це буває?
– Спишіть загадку, уставляючи пропущені букви. До цих слів доберіть перевірні слова.
– Складіть речення зі словом-відгадкою. Запам’ятайте правопис слова восени.
2. Прочитайте слова в колонках. У першій колонці змініть слова перевірними, у другій колонці доберіть слова-“родичі”.
Ст..пи – степ т..хенько – тихо
Л..сти – гр..бник –
С..ни – р..балка –
– Спишіть, уставляючи пропущену букву в ненаголошеному складі.
– Що треба зробити, щоб дізнатися, яку букву писати в ненаголошеному складі?
Щоб дізнатися, яку букву писати в ненаголошеному складі (е чи и), треба дібрати перевірне слово, у якому ненаголошений звук стане наголошеним. Наприклад: сини – син, крило – крила, сливове – слива.
3. Прочитайте текст.
СИНИЧКА
Прийшла холодна з..ма.
Прилетіли вітри до з..ми та й кажуть: “Усе снігом засипало, а синичка ніяк покоритися з..мі не хоче. Стр..бає та й годі!” Наказала з..ма вітрам, щоб вони всі дороги, усі ст..жки замели, кучугури снігу понас..пали. Метуть вітри, з..ма снігом дороги зас..пає.
А синичка злетіла на гілку старого дуба та й шукає собі сніданок.
За Оксаною Іваненко
– Чому авторка дібрала до тексту такий заголовок? Прочитайте речення, яке є початком тексту. Прочитайте речення, яке закінчує текст.
– Випишіть слова, у яких пропущені букви. Доберіть до них перевірні. Запишіть. Зверніть увагу на виділене слово. До яких слів воно може бути перевірним?
– Спишіть другий абзац вправи 3, уставляючи пропущені букви.
11
1. Прочитайте вірш.
ОСІНЬ
Н..беса прозорі,
Мов гл..бінь ріки.
Падають, як зорі,
З явора л..стки.
Дмитро Павличко
– Спишіть вірш, уставляючи пропущені букви.
– Вимовте перевірні слова, які допомогли вам уставити пропущені букви.
2. Прочитайте.
– З’єднайте частини прислів’їв. Спишіть.
– Як ми називаємо підкреслені слова?
– Зверніть увагу на виділені слова. Правопис якого слова треба перевірити? Доберіть до нього перевірне.
3. Прочитайте текст. Перекажіть.
У бабусі Груні була своя пара лелек. Лелеку звали Буськом, а лелечиху – Бусиха.
Ранньою в..сною вони поверталися з чужини й кружляли над с..лом. Баба Груня виходила з хати, махала їм косинкою.
Вона попросила хлопців, щоб зан..сли на хату кол..со. На ньому лелеки мостили гніздо. Гніздо було високе й розкішне.
За Віктором Близнецем
– У першому абзаці тексту прочитайте назви птахів. Поясніть правопис підкресленого слова.
Спишіть другий та третій абзаци вправи 3, уставляючи пропущені букви. До слів, у яких пропущені букви, доберіть перевірні слова з довідки. Випишіть слова парами.
Довідка: весняний, веснонька, села, села, занесені, принести, колеса, колесом.
12
1. Прочитайте вірш.
Ходить лісом
За пл..чима рюкзачок.
Він збира гр..бочки,
Вис..пає в бочку,
Солить їх на зиму
І ними.
Ігор Січовик
– Спишіть вірш, уставляючи пропущені букви. Доберіть перевірні слова.
– Вимовте звуки в підкреслених словах.
2. Прочитайте текст.
Гуляючи в лісі, ми спостерігаємо за життям мурашок. ст..жинки розбігаються від мурашиного міста.
Одна зі ст..жок привела нас на б..рег нашої річки. Над кручею росло невелике д..ревце. гілки й л..сточки були обліплені мурашками.
З журналу
– Спишіть текст, уставляючи пропущені букви. До яких слів не потрібно добирати перевірні слова? Поясніть правопис цих слів.
– Випишіть підкреслені слова, поділивши їх на склади для переносу.
3. Розгляньте малюнки.
Гр..чаний мед
В..шневе варення
Гр..бний суп
– Спишіть підписи під малюнками за зразком, уставляючи пропущені букви. Доберіть перевірні слова.
Зразок
Гречаний мед – гречка.
Складіть і запишіть речення з кожним перевірним словом із вправи 3.