НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

Вступ. ЩО ТАКЕ ЖАНРИ МИСТЕЦТВА

3. НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

Чи був новатором той перший первісний художник, що на стіні печери намалював оленя чи бика, на якого щойно полював? Напевне, так. Адже він зробив дещо зовсім нове, що до нього не робила жодна істота. Для цього треба мати і сміливість, і творчий запал, і бажання поділитися своїми спостереженнями з навколишніми. Протягом тривалої історії в мистецтві таке траплялося часто.

Поступово в мистецтві склався традиційний (академічний) розподіл на жанри – портрет, пейзаж, натюрморт, сюжетно-тематична

картина тощо. Проте на початку XX ст. з’явилися художні твори з несподіваними, дивними назвами, зокрема “Композиція № 1”, “Імпровізація № 2” або “Проун” (тобто “проект утвердження нового”). Сюжети цих незвичайних картин також не дуже допомагали у визначенні їхнього жанру – адже різнокольорові плями і лінії на полотні чи папері не зображували нічого! Так заявив про себе новий напрям у мистецтві – абстракціонізм.

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

К. Малевич. Чорна трапеція і червоний квадрат

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

К. Малевич. Чорний квадрат

Ці картини

написані в напрямку мистецтва, який сам художник винайшов і дав йому назву супрематизм.

Латинське слово “абстракція” означає “відстороненість”. Абстракціонізм не напрям у мистецтві, а скоріше, прийом, своєрідна художня мова, до якої зверталися і звертаються дуже різні художники XX і XXI ст.

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

Лінн Тацш. Абстрактний живопис.

12 кольорів: червоний, бордовий, світло-червоний, помаранчевий, персиковий, жовтий, блакитний, білий, бежевий, зелений, темно-синій.

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

Абстрактна композиція.

Створена за допомогою комп’ютерної програми.

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

В. Кандинський. Етюд кольорів: квадрати з концентричними колами

Творець абстракціонізму Василь Кандинський розповідав, як одного разу повернувся у свою майстерню і раптом побачив там картину вражаючої краси і сили, справжній шедевр, який він мріяв створити все життя. Та потім художник зрозумів, що це – його власний живописний твір (до речі, це був пейзаж), який стояв… догори ногами. Проте фарби, лінії, власне композиція навіть у такому несподіваному вигляді діяли на глядача – отже, виявилися чимось самодостатнім, незалежним від “сюжету”. Це і стало головною ідеєю абстрактного мистецтва, яке називають також безпредметним, або нефігуративним.

Художники-абстракціоністи працювали по-різному, іноді досить несподівано: розбризкуючи фарбу прямо з банки по величезному полотну, покладеному на підлогу; у середньовічному костюмі, імпровізуючи на полотні під звуки оркестру; качаючи по полотну натурників, укритих фарбою. Полотно з рідкою фарбою могли виставити під дощ або закріпити на капоті автомобіля, який потім їхав з великою швидкістю, тобто дощ і швидкість ставали такими собі “співавторами” митця.

Інші художники (у тому числі сам Василь Кандинський) намагалися проаналізувати вплив на людину різних кольорів і форм і побудувати свої картини на точному, майже математичному розрахунку.

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

Учнівські роботи – наслідування В. Кандинського. Юні митці вирішили піти шляхом визнаного майстра і провести свої пошуки колірних сполучень.

Шукати в безпредметній картині “щось, схоже на щось” – не зовсім правильно. Краще спробувати відчути її загальний ритм і навіть “мелодію”. Адже абстракція – живописна, графічна чи скульптурна – має в чомусь більше спільного з музикою, ніж з образотворчим мистецтвом.

Спробувати себе в абстрактному мистецтві надзвичайно цікаво. Адже тут вже не “сховаєшся” за цікавий сюжет. Художник-абстракціоніст має справу просто з композицією або з різними кольорами чи навіть з одним-єдиним кольором і тлом білого паперу. Якщо у вас досить сміливості і ви вирішили здивувати весь світ новим напрямком мистецтва – уперед! Робіть те, що вважаєте за потрібне, тільки поясніть свої наміри.

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

В. Кандинський. Композиція № 8

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

Піт Мондріан. Композиція № 6

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

Учнівські роботи. Абстрактні композиції

1. Чому абстрактне мистецтво називають також “безпредметним”, або “нефігуративним”?

2. Спробуйте проаналізувати композицію однієї з абстрактних картин, наведених у підручнику.

Створіть абстрактну композицію. Поекспериментуйте із фарбами.

Які поєднання кольорів викликають у вас найемоційніший відгук?

Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі, фломастери, гелеві ручки.

План роботи:

– На аркуші паперу скомпонуйте зображення.

– Визначте, де буде композиційний центр.

– Продумайте, яким чином ви зробите акценти у своїй композиції, які вони будуть: колірні, тональні.

– Що у вашій композиції буде контрастувати: розміри, колір, тон?

– Що у вашій композиції буде головне, а що – другорядне?

– Як називатиметься стиль, у якому зроблена композиція?

– Яке призначення цієї композиції: прикрашатиме стіну, буде плакатом чи це ескіз, наприклад, килима чи декоративного розпису?

Обговоріть, як можна розповісти про те, що ви хотіли висловити

Своєю картиною (почуття, враження, філософську думку)? Як можна назвати таке мистецтво?

Канлинський Василь Васильович (18661944) – один з найвідоміших художників XX ст., творець абстракціонізму (безпредметного мистецтва). Отримав юридичну освіту, але в 30 років твердо вирішив стати художником. Навчався в Одесі, Москві, Мюнхені. Розробив концепцію “ритмічного” використання кольору в живописі. Свої погляди викладав, окрім картин, у теоретичних роботах, найвідоміша з яких – “Про духовне у мистецтві” (1911).

Після Жовтневої революції активно працював у Москві, але в 1921 р. переїхав до Німеччини, а потім жив у Франції.

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

В. Кандинський. Декілька кругів

Малевич Казимир Северинович

(1878-1935) – один з найвідоміших художників XX ст. Народився в Києві. Ще в дитинстві захопився народним мистецтвом та іконописом. У Москві спілкувався з молодими митцями-експериментаторами, брав участь у їхніх виставках. Розробив власну живописну систему, яку назвав “супрематизмом” (від лат. супремус – виший). Супрематичною є славетна картина Малевича “Чорний квадрат” (існують ще “Червоний квадрат”, “Білий квадрат” та ін.). Створював також побутові сцени із сільського життя, портрети (“Автопортрет”), пейзажі (“Червоний будинок”), навіть картини в батальному жанрі (“Червона кіннота”), але завжди залишався реформатором і новатором. Малевич був також прекрасним педагогом, у 1928-1930 pp. викладав у Київському художньому інституті (нині – Українська академія мистецтва та архітектури).

 НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ

К. Малевич. Автопортрет


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ - Мистецтво


НОВАТОРСТВО В МИСТЕЦТВІ