ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ІНТОНАЦІЇ ПЕРЕЛІЧУВАННЯ ТА ПРОТИСТАВЛЕННЯ (кома, сполучники)

Мета: формувати в учнів поняття про сполучниковий зв’язок між однорідними членами речення; розвивати вміння інтонаційно правильно читати речення з однорідними членами речення, ставити розділові знаки на письмі; виховувати старанність.

Хід уроку

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Чути дзвоник голосистий,

Ллється голос його чистий.

Всіх скликає на урок

Цей чудовий наш дзвінок.

Ви спокійно всі сідайте,

Працювати починайте.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 70, с. 36)

– Прочитайте

складені речення.

– Назвіть однорідні члени речення.

– Якими членами речення є однорідні члени речення?

Гра “Слово заміни – нове речення склади!”

– Прочитайте. Виділені слова замініть однорідними членами речення. Двоє дітей допомагають мамі у саду.

До вирію відлітають пташки.

Учні біля школи садили квіти.

– Запишіть і підкресліть однорідні члени речення із залежним словом.

– Які розділові знаки ви використали на письмі?

Каліграфічна хвилинка

В у на а за під але і й та

– Запишіть каліграфічно.

Вовк старіє, але не мудріє.

– Назвіть однорідні члени речення.

– До якого слова вони належать?

– За допомогою чого поєдналися однорідні члени речення?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми будемо вдосконалювати свої знання про однорідні члени речення. Дізнаємося, з якою інтонацією вони вимовляються і за допомогою яких розділових знаків та слів з’єднуються на письмі.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Гра “Я – дослідник” (вправа 71, с. 36)

Виразне читання тексту вправи та доповнення його однорідними членами речення

– Поспостерігайте, як поєднані однорідні члени в реченні.

– Чи завжди між однорідними членами речення стоять коми?

– Коли кома між однорідними членами речення не ставиться?

– Прочитайте речення, у якому однорідні члени слід читати з інтонацією протиставлення.

Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 37)

– З якою новою частиною мови ви ознайомилися? (Сполучник)

– Яку роботу виконують сполучники?

– Перед якими сполучниками кому не ставлять?

– А перед якими сполучниками кома ставиться завжди?

Вибіркове списування із завданням (вправа 72, с. 37)

– Поясніть значення слова бруслина.

Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Самостійна робота (вправа 73, с. 37)

    Ознайомлення з текстом вправи. Письмове виконання завдання до вправи 73 (с. 38). Перевірка виконаної роботи.

– Прочитайте списані речення з правильною інтонацією.

– Поясніть уживання розділових знаків при однорідних членах речення.

Робота в парах

– Поєднайте словосполучення за допомогою сполучників а, але.

– Прочитайте складені прислів’я з правильною інтонацією. Поясніть їх зміст.

– Назвіть однорідні члени речення.

Щебече, як соловейко,

Курей не бачить.

Лисиця спить,

Нічого не бачить.

В душу в’ється,

Кусає, як гадюка.

Дивиться звисока,

В кишеню лізе.

Вправа на увагу

– Прочитайте речення.

Птахи живуть у лісах, живуть на болотах, живуть в озерах. У південних країнах водяться гадюки, водяться кобри, водяться удави. Удави мешкають в Середній Азії, мешкають в Індії, мешкають у Південній Америці. Мавпи дуже бояться удавів, дуже бояться кобр, дуже бояться гадюк.

– Поміркуйте, які слова в реченні є “зайвими”. Поясніть чому.

– Вилучте “зайві” слова та запишіть відредаговані речення.

Варіант 1 – 1, 2 речення;

Варіант 2 – 3, 4 речення.

– Підкресліть однорідні члени речення.

ПІДСУМОК УРОКУ

– Якими сполучниками з’єднуються однорідні члени речення?

– Перед якими сполучниками завжди ставиться кома?

– Чи ставиться кома перед сполучниками і, й, якщо вони з’єднують два однорідних члени речення?

– Чи ставиться кома перед сполучником і, якщо він з’єднує більше двох однорідних членів речення?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 74 (с. 38).




ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ІНТОНАЦІЇ ПЕРЕЛІЧУВАННЯ ТА ПРОТИСТАВЛЕННЯ (кома, сполучники)