Описуємо, міркуємо, розповідаємо

ЗВУКИ І БУКВИ

Описуємо, міркуємо, розповідаємо

16

– Прочитайте та відгадайте загадку. Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч сама мала на зріст,

Та великий має хвіст,

Як намисто оченята…

Хто це? Спробуй відгадати.

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо

– Дайте відповіді на запитання. Складіть опис білочки.

– Де живе білочка?

– По чому вона стрибає?

– Яка білочка на зріст?

– Яка в неї шубка?

– Який у білочки хвіст?

– Які в неї оченята?

17

1. Прочитайте загадку.

Коли

нема – мене чекають,

Коли прийду – усі тікають.

– Виразно вимовте слово-відгадку.

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо

– Зробіть звукову схему цього слова. Які звуки чуються в кінці слова? Складіть речення зі словом парасолька.

Буква щ завжди позначає два звуки [ш] та [ч].

2. Прочитайте текст. Перекажіть прочитане.

ДЗВОНИКИ

Поливаю квіти, вода з шланга шурхоче, а джміль бурчить, сердиться:

– Добре твоїм квітам, а мені як? У мокрих штанях, ще й курточку оксамитову пилком

забруднив. Та дарма, хоч і змок, а своє діло знаю. Гей, братики, гей, джмелі-дзвонарі, гайда дзвонити утреню*! Розгойдаймо блакитні дзвоники: дзелень-дзень, дзелень-дзень, добрий усім день!

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо бом, дзінь, бом, пливе хмара.

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо ховайтеся! Квіти, закривайтеся! Буде грім, буде  Описуємо, міркуємо, розповідаємо на пшеницю в полі, на  Описуємо, міркуємо, розповідаємо в лузі.

За Зіркою Мензатюк

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо

Утреня – церковна служба, що правиться вранці.

– Прочитайте заголовок до тексту. Який звук позначають підкреслені букви?

– Спишіть останній абзац. Які з підкреслених слів діляться на склади для переносу? Поділіть ці слова на склади. У списаному тексті підкресліть слова, у яких букв більше, аніж звуків.

3. Прочитайте вірш.

Не щебече соловейко, не кує зозуля, весна швидко пролетіла, і літо минуло.

Тарас Шевченко

– Що ви знаєте про автора цього вірша?

– Спишіть вірш. Усно зробіть звуко-буквений аналіз виділеного слова.

– Продовжіть речення, уставляючи пропущені букви.

..арас..ригорович..евченко – видатний український поет і художник.

Спишіть другий абзац вправи 2. Зробіть звуко-буквений аналіз виділених слів.

18

1. Прочитайте вірш.

ЗАЙЦІ В ПОЛІ ВАРЯТЬ БОРЩ

Коли йде осінній дощ,

Зайці в полі варять  Описуємо, міркуємо, розповідаємо

Зайці варять борщ у полі

З буряків та бараболі.

Зайці моркву в борщ кладуть

І капусту в борщ  Описуємо, міркуємо, розповідаємо

Євген Гуцало

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо

– Продовжіть речення словами з тексту.

У борщ зайці кладуть… , … .

Зробіть звукову схему виділеного слова.

Зробіть звуко-буквений аналіз підкреслених слів.

2. Прочитайте слова.

Лелека, на, одній, стоїть, нозі.

Скине, в, голову, небо, зоряне.

Дзьоб, до, зірок, яскравих, підніме.

– Складіть і запишіть речення. Вимовте звуки у виділених словах.

3. Прочитайте текст. Перекажіть прочитане.

Коли на Роменовий луг приходит.. в..сна, першими прокидают..ся від зимової дрімоти джмелі. Підкріпившис.. медом, вилітают.. надвір. Усідают..ся на даху хатинки з мо..у, трави та гілочок і починают.. настроювати свої інструменти – цимбали, скрипки, тромбони. А малий Джмелик діста.. з-за пазухи калинову сопілочку.

Джміль-диригент – у чорному блискучому фракові.

Він змахує чарівною паличкою. Над сонним лугом  Описуємо, міркуємо, розповідаємо Описуємо, міркуємо, розповідаємо мелодія. Роменовий луг  Описуємо, міркуємо, розповідаємо

За Василем Чухлібом

– Чому слово Джмелик пишемо з великої букви? Зробіть звукову схему цього слова.

– Запишіть слово диригент. Запам’ятайте його правопис.

– Виділене слово поділіть на склади для переносу.

– Спишіть перший абзац, уставляючи пропущені букви.

Спишіть другий абзац вправи 3. Підкреслені слова поділіть на склади для переносу.

19

1. Розгляньте малюнки.

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо

– Підпишіть кожен малюнок. Вимовте перший звук у словах. Порівняйте вимову звуків [г] і [г].

Гердан – жіноча прикраса з бісеру, яку носять на шиї.

2. Прочитайте вірш.

Гедзь, гедзиня, гедзиня

Розмірковують щодня:

– Як навчитися літати,

Щоб нікого не кусати?

Ганна Чубач

– Доберіть відповідні слова з вірша. Запишіть.

Він – … .

Вона – … .

Воно – … .

– Виразно прочитайте питальне речення. Спишіть.

3. Прочитайте текст.

ЯК НАРОДИВСЯ ГУДЗИК

Гудзик має дуже давню історію. Слово “гудз” означало вузол, або гуля. Гудзи робили з шнурочків і ниток. Ними зав’язували одяг і взуття. Згодом гудзи стали пришивати до одягу й називати гудзиками.

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо

Нині є дуже багато різноманітних гудзиків із дерева, металу, пластмаси й бісеру.

– Усно поділіть слово гудзик на склади для переносу. Зробіть звукову схему слова. Спишіть перший абзац тексту.

Складіть і запишіть речення із словами агрус, дзига, ганок. Запам’ятайте правопис цих слів.

20

1. Розгляньте кросворд.

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо

– Відшукайте й запишіть слова. (Читати можна по горизонталі, вертикалі, діагоналі, а також уверх і вниз).

– Поділіть слова на склади для переносу.

2. Прочитайте переплутані слова в загадці. “Зберіть” їх і запишіть загадку. Зробіть звуко-буквений аналіз слова-відгадки.

Під, народився, дубком себе, накрив, і, листком. Щоб, знайти, тобі, його, йти, лісом, довго, треба.

Ганна Чубач

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо

3. Прочитайте текст, розкриваючи дужки.

Папугу звали Антось. Він жив у старої  Описуємо, міркуємо, розповідаємо Антося бабусі привіз з Африки внук-моряк. Він завжди привозив  Описуємо, міркуємо, розповідаємо цікаве: величезні рожеві черепашки – з Червоного моря, бумеранг – з Австралії.

З появою голубого (папуга) бабуся забула геть про все. Вона (година) простоювала біля клітки й роздивлялася папугу. (Пір’їнка) в папуги яскраво-сині на (крила), ніжно-голубі – на шиї.

За Галиною Малик

 Описуємо, міркуємо, розповідаємо

– Спишіть другий абзац, розкриваючи дужки.

– Знайдіть слово, яке відповідає схемі  Описуємо, міркуємо, розповідаємо

Спишіть перший абзац вправи 3. Зробіть звуковий аналіз підкреслених слів. Підкресліть слова зі звуком [г].




Описуємо, міркуємо, розповідаємо