Соціологія короткий енциклопедичний словник
ОПИТУВАННЯ ТЕЛЕФОННЕ – один із різновидів опитування у соціол. дослідженні, заочне (опосередковане, дистантне) інтерв’ю. Можливості застосування методу безпосередньо пов’язані з розвитком телефонних мереж. Позитивними якостями цього методу є його оперативність, низька собівартість та простота контролю за якістю роботи.
Основні недоліки – неможливість отримання репрезентативної інформації за низької щільності телефонної мережі, вимога стислості опитувальника, що зменшує
Особливостями О. т. є побудова вибірки, формулювання запитань та конструювання опитувальника. У О. т. застосовується одношаблева вибірка. Підставою вибірки є телефонні книги квартирних номерів телефонів. Вибірка формується методом сист. або випадкового відбору номерів. Інший спосіб – генерування на ЕОМ випадкових чисел і використання їх як телефонних номерів.
Процедура відбору конкретного
Головна особливість О. т. пов’язана з особливостями комунікативного процесу. В О. т. запитання, спрямовані на підтримання інтересу до теми дослідження (контактні запитання), мають бути в усіх частинах анкети на відміну під особистих інтерв’ю, де їх місце – на початку опитувальника.
Телефонне інтерв’ю в ідеалі наближається до розмовної мови. Запитання мають бути лаконічними, слід уникати складних граматичних конструкцій. Якщо в очному інтерв’ю використовуються шкали, де може бути до 11 позицій, то в телефонному інтерв’ю кількість градацій не повинна перевищувати чотирьох. А в шкалах інтенсивності – п’яти, та й то за умови граничної простоти формулювань.
У О. т. виокремлюють дві стадії: вступну бесіду та власне інтерв’ю. Мета вступної бесіди – відбір респондента у сім’ї та встановлення з ним попереднього контакту. Вступна бесіда ведеться у вільній формі. Процес же самого інтерв’ю є суворо формалізованим, інтерв’юер не повинен відхилятися від опитувальника. Як правило, О. т. триває не більш як 10 хвилин, але головне, що визначає кількість запитань в опитувальнику, – це інтерес респондентів до теми бесіди та особливість категорії респондентів.