СЛОВОТВОРЧІ ЗАСОБИ СТИЛІСТИКИ
Урок № 63.
ОСНОВНІ ОРФОГРАМИ В КОРЕНЯХ
Мета: закріпити навички правопису голосних і приголосних у коренях слів; розвивати творчі здібності та навички самостійної роботи учнів; виховувати прагнення до самовдосконалення, саморозвитку, самоаналізу та самоконтролю, до самовиховання.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Орфоепія: вимова голосних і приголосних у коренях слів, наголос.
Будова слова і словотвір: спостереження над морфемами слів.
Синтаксис: робота зі словосполученнями,
Міжпредметні зв’язки: художня література, російська мова.
Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення десятикласників із темою, метою і завданнями уроку
III. Актуалізація пізнавальної діяльності учнів
Бліц-опитування
> Назвіть значущі частини слова. Наведіть приклади.
> Яка значуща частина слова називається коренем? Наведіть приклади спільнокореневих слів.
Вправа-пошук
> Прочитайте слова і скажіть, за яким принципом правопису коренів вони згруповані.
I. Первинний, зупинятися;
II. Боротьба, молотьба, легко; життя, гілля, лляний; молоддю, матір’ю; віддати, міськком, юннат; проїзд – проїзний; тиждень – тижневий, щастя – щасливий; шістнадцять, хвастливий; око – на оці; друг – дружити; батько, близько; кінчик, літнє.
> Узагальніть правила про написання в коренях слів голосних та приголосних.
IV. Закріплення й удосконалення орфографічних навичок щодо написання коренів слів
Виконання системи практичних завдань
> Перепишіть, вставляючи пропущені букви е, и, о і поясніть їх правопис. Поставте наголос у словах.
Бл..скати, хв..люватися, пл..нарний, скр..піти, заст..лати, р..зультат, в..л..чати, к..жух, мат..мат..ка, зап..тання, с..мінар, защ..міти, д..сц..плінарний, розв..вати, страт..гічний.
> Доберіть і напишіть спільнокореневі слова чи інші форми слів, щоб було видно чергування приголосних. Підкресліть слова, в яких чергування приголосних відбувається і в російській мові.
Вухо, возити, книга, ходити, сохнути, поріг, пекти, просити, універмаг, бібліотека, ловити, бік, пух, хотіти, сікти, могти, стерегти.
> Перекладіть слова українською мовою. В один стовпчик випишіть слова, в яких приголосні подовжуються, в інший без подовження.
Предместье, соцветье, бытие, счастье, листья, Илья, столетие, судья, стойкостью, Поволжье, Закарпатье, соленье, вечность, нежностью.
> Перекладіть слова українською мовою; запишіть їх, увівши до словосполучень; порівняйте вимову і написання груп приголосних у коренях слів двох споріднених мов.
Поздний, костлявый, участник, доблестный, проездной, сердце, честность, буревестник, гигантский, целостный, контрастный, ненавистный, туристский.
> Виразно прочитайте речення. Знайдіть слова, в яких відбулося спрощення в групах приголосних. Запишіть кілька речень (на вибір) і підкресліть усі члени речення в них.
1. Ти не був на нашій Україні, Хліба-солі з нами не ділив, Але знай, що серцем ми єдині; що навік не розбратать братів (М. Рильський). 2. Мати увечері своїм пестливим голосом нашепче дитині про любов до всього живого (Панас Мирний). 3. Художнє скло – одна з наймолодших галузей декоративного мистецтва західних областей України (3 журналу). 4. Осінь слала по землі свій золотий килим (Ю. Збанацький). 5. Щоб ти був щасливим, Не впав у біду, Найкращому вчися, мій друже,- труду (М. Познанська).
Пояснювальний диктант
> Поясніть розділові знаки. У виділених словах визначте корінь і з’ясуйте в ньому правопис голосних і приголосних.
ХЛІБ
Яке щастя, яке добро, що є хліб на світі! Спочатку він у землі, потім у борошні й, нарешті, на столі – зарум’янений, пахучий, вірний наш годувальник, смачний хліб. Народжений працею.
Розкажімо дитині про хліб. Заспіваймо їй пісень, розмалюймо фарбою колоски, нагадаймо вкотре: мий руки, коли берешся за хліб! І ви збагатите її, допоможете суспільству виростити працьовиту й чесну людину.
Якби в нас було хліба стільки, що могли ним прогодувати весь світ, ми все одно сказали б: бережіть кожну скибочку хліба, кожний колосок, кожну зернину, бережіть не тому, що ми скупі, а тому, що це наш хліб!
Споконвіку називали хліб святим. Епітет цей у нас у щирій пошані й тепер. І, певно, залишиться він при слові “хліб” на вічні часи в усіх народів. Ще з давніх-давен люди складали на честь хліба радісні й бентежні, повні відданості й любові пісні, де говорилося про святість хліба, про його велич. Дідусі й бабусі, батьки й матері, співайте цих пісень дітям. Малюйте колоски на полотні, кладіть їх в узори. Прославляйте хліб та людей, які вирощують його (М. Польовий).
> Як ставляться до хліба у вашій сім’ ї?
> До якого стилю належить цей текст? Доведіть.
V. Підсумок уроку
Звернути особливу увагу учнів на правопис ненаголошених голосних у корені, що не перевіряються наголосом.
VIII. Домашнє завдання
> Напишіть твір на одну з тем:
1. “Моє покликання”, використавши такі слова: питання, життя, роздоріжжя, навчання, дозвілля, утвердження, знання, невіддільний, бездоганно, передбачення, чуття, зусилля, надбання, незрівнянно, напруженість, радісний, завзяття, повністю, безліччю, мудрістю, щоденно, сумлінно, навмання;
2. “Осіння мелодія”, вживаючи слова: спросоння, зрання, бездоріжжя, верховіття, гілля, узбережжя, вдячністю, павутиння, надвечір’я, листя, узлісся, затишшя, беззахисні, несподіваністю, мелодійністю.