ОСОБЛИВОСТІ ГРУНТОВО-РОСЛИННОГО ПОКРИВУ І ТВАРИННОГО СВІТУ, ЙОГО СВОЄРІДНІСТЬ І УНІКАЛЬНІСТЬ. ПРИРОДНІ ЗОНИ. ЗМІНА ПРИРОДИ ЛЮДИНОЮ

Розділ II

МАТЕРИКИ

Урок № 29

Тема. ОСОБЛИВОСТІ ГРУНТОВО-РОСЛИННОГО ПОКРИВУ І ТВАРИННОГО СВІТУ, ЙОГО СВОЄРІДНІСТЬ І УНІКАЛЬНІСТЬ.

ПРИРОДНІ ЗОНИ. ЗМІНА ПРИРОДИ ЛЮДИНОЮ

Мета: розкрити своєрідність та неповторність органічного світу Австралії; ознайомити учнів з принципами раціонального використання природних ресурсів; розвивати логічне мислення і пам’ять; удосконалювати практичне уміння учнів працювати з тематичними картами атласу; сприяти екологічному вихованню учнів.

Тип уроку: вивчення нового

матеріалу.

Обладнання: фізична карта Австралії, краєвиди природних зон Австралії, зображення тварин та рослин Австралії, атласи, підручники, додаткові джерела географічних знань.

Опорні та базові поняття: клімат, кліматичні пояси, внутрішні води, грунти, природні ресурси, релікти, ендеміки, природні зони.

Географічна номенклатура: пустелі: Велика Піщана пустеля, пустеля Вікторія.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1. Робота з тест-картками

Завдання

718 (А, Б, В) (Вовк В. Ф. Географія материків і океанів. 7 клас: Тест картки.- Харків: Веста: Видавництво “Ранок”, 2004).

2. Прийом “Мікрофон”

– Доведіть, що Австралія – найсухіший материк Землі.

– У яких кліматичних поясах знаходиться Австралія?

– Чим зумовлена відмінність клімату на заході і сході Австралії?

– Якими водами живляться річки Австралії?

– Яке озеро називають “мертвим серцем Австралії”?

– Мандруючи Австралією, чи зупинилися б ви на ночівлю в кріку?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Прийом “Творча лабораторія”

Учитель. Своєрідність клімату, рельєф і географічне положення склали умови існування унікального органічного світу Австралії. Погляньмо

На природу континенту очима європейців і спробуймо пояснити його загадки з позицій учених.

Під час уроку ви отримаєте додаткові дані про органічний світ Австралії. Вам потрібно буде коротко законспектувати відповіді в зошит, оформивши їх у вигляді таблиці:

Природні зони

Грунти

Рослини

Тварини

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом “Учитель-учень”

1) Аналіз карти атласу “Грунти світу” і визначення основних типів грунтів Австралії.

2) Бесіда

– Що називають грунтом?

– Які чинники впливають на формування грунту?

– Від чого залежить родючість грунту?

2. Розповідь учителя про рослинний світ Австралії і ознайомлення з поняттями “релікт” та “ендемік”.

3. Виступ учнів з доповідями “Унікальні тварини Австралії”.

4. Розповідь учителя про рослини і тварин, які були завезені до Австралії.

5. Аналіз карти атласу “Природні зони Австралії”

– Що називають природною зоною?

– Які чинники впливають на розміщення природних зон?

– Заповнення таблиці.

6. Розповідь учителя про вплив людини на природу та використання природних ресурсів (раціональне та нераціональне).

– Що називають природними ресурсами?

– Які види природних ресурсів ви знаєте?

7. Природоохоронні об’єкти Австралії. Доповідь учня “Національний морський парк Великий Бар’єрний риф”.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом “Мікрофон”

– Які природні зони виділяють в Австралії?

– У порах якого дерева накопичується багато води? (Пляшкове)

– Яке найвище дерево Австралії? (Евкаліпт)

– Які тварини відкладають яйця і годують дітей молоком? (Єхидна, качкодзьоб)

– Яка тварина може загинути від голоду, незважаючи на те що навколо багато їжі? Чому це так? (Коала)

2. Прийом “Бліцтест”

1. Ендемічних видів в Австралії більш за все серед:

А) тварин; б) рослин; в) мінералів; г) форм рельєфу.

2. Унікальність органічного світу Австралії обумовлена тим, що цей материк:

А) найменший;

Б) найсухіший;

В) не має діючих вулканів;

Г) є найбільш ізольованим та давніше всіх відділився від інших материків.

3. В Австралії росте так зване дерево-насос – це:

А) акація; б) баобаб; в) евкаліпт; г) фікус.

4. До приходу європейців місцеві аборигени:

А) займалися скотарством та обробляли родючі землі;

Б) займалися ловом риби;

В) були часткою природи материка і не завдавали їй ніякої шкоди;

Г) видобували корисні копалини.

VI. Підсумок уроку

Прийом “Роблю висновок”

– Тривала ізольованість Австралії зумовила неповторність її органічного світу.

– Для рослинного і тваринного світу материка характерними є числені ендеміки та релікти.

– Найбільшу площу в Австралії займають природні зони тропічних пустель і напівпустель.

VII. Домашнє завдання

– Опрацювати відповідний матеріал підручника.

– Творчі завдання за вибором учнів:

1) Скласти авторські тести за темами “Африка”, “Австралія”.

2) Скласти кросворди за темами “Африка”, “Австралія”.

3) Підготувати повідомлення: “заселення Австралії”; “Корінне населення – австралійські аборигени”; “Візитна картка – Австралійський Союз”.

Додатковий матеріал до уроку

Якщо Ви все ж таки зберетеся до Австралії, не бійтеся її дикої природи. Поводьтеся правильно, і з Вами нічого не трапиться.

– Змії. Не треба лізти у високу траву. Повірте, змії і без Вас там себе відмінно почувають. Заходячи в ліс, іноді ляскайте в долоні. Змії добре відчувають вібрацію і нападають на людей, тільки якщо люди застали їх зненацька.

– Морські змії. Теж нападають від несподіванки. Милуючись красою рифа, іноді дивіться навколо себе. Це сприятиме Вашому довголіттю. Морські змії мають дуже маленький рот і можуть укусити за перетинки пальців і складки шкіри, гладке тіло для них невразливе. Для морської змії Ви – лише новий незнайомий предмет, що з’явився на її шляху. Замріть, і вона Вас не укусить.

– Крокодили. Не вставайте на відпочинок поряд із струмками. Крокодили часто нападають на намети, поставлені поряд з водою. У річкових гирлах вода річок перемішується з океанською водою і може бути солоною. Морські крокодили – найнебезпечніші, вони можуть підніматися вгору за течією досить високо. Улюблене місце їх проживання – мангрові чагарники.

– Пожежі. Не стійте у високій траві, вона пожаронебезпечна. Грози часто починаються вночі, і пожежа може початися від удару блискавки. Швидкість розповсюдження достатньо висока. Навряд чи спросоння вам підкоряться олімпійські рекорди швидкості. Австралійські грози сильно відрізняються від наших. Спалахи блискавок слідують одна за одною, як в стробоскопі. Не забудьте також прибрати на ніч зі свого намету все залізо.

– Медузи. Сезонна небезпека. З’являються з середини жовтня по травень. Найбільш небезпечні поблизу гирл річок, де вони розмножуються. Медузи маленькі і погано видні у воді. Якщо щупальця упилися в шкіру, єдиним засобом надання допомоги є оцет (зовнішньо).

– Подорожі в тропічних районах вимагають тижневої акліматизації.

З полудня до 15.00 краще влаштовувати відпочинок у тіні, суміщаючи його з обідом. В дорозі не пийте багато води – спрагу все одно не вгамуєте, а серце посадите. П’ять-шість ковтків – і далі.

– Окуляри і кепка (пил, сонце), шолом (гайки, що летять від машин, камені, пікіруючі на голову птахи), захисний крем від сонця – обов’язково. Примус теж. У сухий сезон розведення багать заборонене на всій території Австралії. Та і час істотно економиться. Враховуйте, що у вихідні дні на дорогах народу набагато більше, причому не габаритного. З п’ятниці по неділю австралієць носиться на своєму джипі з причепленим до нього катером, щоб встигнути плюхнутися в найбільше число водоймищ. У національних парках і на території пляжів ночівля заборонена скрізь.

– Навіть якщо вам удалося одержати туристичну візу для подорожі, врахуйте, що вона може закінчитися в австралійському аеропорту в день прильоту. Наприклад, якщо вас попросять пред’явити готівку, а у вас налічуватиметься всього 100 доларів, вас повернуть назад на батьківщину. У австралійців будуть всі підстави вважати, що ви прибули до них для нелегальної роботи.




ОСОБЛИВОСТІ ГРУНТОВО-РОСЛИННОГО ПОКРИВУ І ТВАРИННОГО СВІТУ, ЙОГО СВОЄРІДНІСТЬ І УНІКАЛЬНІСТЬ. ПРИРОДНІ ЗОНИ. ЗМІНА ПРИРОДИ ЛЮДИНОЮ